vrijdag 24 februari 2012

Millionaire's shortbread: chocolade-karamel-koeken


Het recept voor deze verslavende chocolade-karamel-koeken vond ik meer dan een jaar geleden op Yummy in my tummy. Deze site staat vol verleidelijke recepten, en dit recept is mijn absolute favoriet! Dank je wel Lisa en Arjan!

Het maken van deze koeken is niet moeilijk, maar het vraagt wel een beetje tijd omdat je elke laag apart moet maken en je bovendien elke keer moet wachten tot de eerste laag weer afgekoeld is. Maar ze zijn elke minuut werken en wachten meer dan waard!

Ingrediënten:

Voor de koekbodem:

180 gr bloem
70 gr suiker
100 gr roomboter, in blokjes
1 theelepel vanille-extract (of vervang een deel van de suiker door vanillesuiker)
mespuntje zout



Voor de karamellaag:

1 blikje zoete gecondenseerde melk (400 gr ongeveer)
50 gr roomboter
4 eetlepels bruine suiker

Voor de chocoladelaag:

200 gr chocolade (puur of melk, of een mengeling)
een eetlepel boter

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet een bakblik van 20 op 30 cm in (ik gebruikte ook al mijn springvorm van 26cm doorsnede hiervoor en dat ging ook perfect) en bedek de bodem met bakpapier.

Doe de ingrediënten voor de koekbodem in een kom en meng het met je handen tot een samenhangend deeg.
Druk het uit in de bodem van de vorm.

Bak deze bodem 15 (à 20 minuten) tot hij goudbruin gekleurd is.  Let op, dit gaat heel snel en enkele minuten kunnen een groot verschil maken. Bij mij was hij op 15 minuten al meer dan gaar genoeg.

Haal uit de oven en laat afkoelen op een rooster, in de vorm.

Als het afgekoeld is, maak je de karamellaag:
Doe de gecondenseerde melk, suiker en boter in een steelpannetje en verwarm het op laag vuur tot de boter en suiker in de gecondenseerde melk zijn opgelost.
Roer ongeveer 10 minuten constant tot het mengsel is ingedikt en een karamel is geworden. Het is klaar als je strepen op de bodem kan trekken met een lepel en de bodem zichtbaar blijft.
Blijven roeren is belangrijk, want je krijgt anders klontertjes in je karamel.
(Pas op, want deze karamel is gloeiend heet, proef dus niet tussenin snel van je lepel zoals ik deed....)

Als de karamel klaar is, spreid je hem uit over de koekbodem en laat je hem afkoelen.

Als de karamellaag is afgekoeld, smelt je de chocolade samen met de boter au bain marie.
Eens de chocolade gesmolten is, spreid je die uit over de karamel.
Laat opstijven.

Snijd in blokjes en serveer.

19 opmerkingen:

  1. Ow, dat ziet er heerlijk uit! Shortbread is toch altijd nogal droog en met die caramel er bovenop moet dat verrukkelijk smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell, het is eigenlijk iets té lekker... ik zou ze allemaal alleen kunnen opeten :-).
      De caramel gaat inderdaad goed samen met de droge shortbread. Het doet me eigenlijk erg aan Twix denken van smaak!
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  2. Yummie, yummie, dit is zo lekker! Ik heb ze ook eens gemaakt. Nu ik ze weer bij jou zie, zou ik ze zo weer willen maken!
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze bij jou ook gezien, Caroline,e het is trouwens via deze koeken op yummy-in-my-tummy dat ik (en daar ben ik nog altijd blij om :-)) jouw site ontdekt heb, al een hele tijd geleden dus!

      Groetjes en fijn weekend!
      Marian

      Verwijderen
  3. WOW! Ik stop met mijn dieet en sporten, als je dit ziet wil je zelfs spontaan dik worden. Deze moet ik een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen als je ze eens maakt, ondanks alle calorieën :-)!

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  4. Ze zien er heerlijk uit, Marian! En bedankt voor het compliment :). Jouw site staat bij ons ook in de favorieten! Veel groeten, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Excelenta reteta, imi place mult de tot!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb dit receptje ook van jou doorgekregen en gemaakt, superlekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh yum! I don't even speak Dutch, but the picture speaks thousands of words!! Definitely worth all of the prep times! Have a great week Miriam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. These look delicious! I will have to give a try. Hope all is well with you and the family :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vorige week kreeg ik de Liebster Blog Award en omdat ik vind dat jij die ook verdient, geef ik die graag door aan jou! Lees er alles over op mijn blog: http://tartehelene.wordpress.com/2012/03/07/liebster-blog-award/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel ELlen, ik ben er heel blij mee :-)!
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  10. Bedankt voor het recept. Ik heb ze een paar dagen geleden gemaakt. Ze zijn geweldig goed gelukt en smaken verrukkelijk! Maar omdat ik de enige snoeperd ben ik huis, krijg ik dat machtige spul bijna niet op. Ik heb het idee dat ik kingsize Twix-repen aan het eten ben...

    BeantwoordenVerwijderen