dinsdag 5 juni 2012

Roomkaastaart met frambozengelei (zonder oven)

Ik was heel blij met het resultaat van deze frisse zomerse taart. Ik kon zelf nauwelijks geloven dat ze er zo mooi uitzag en dat zo'n laagje frambozengelei bovenop zo'n leuk effect zou hebben!

Het recept komt uit Het gezellige taartenboek en is oorspronkelijk een plattekaastaart. Aangezien ik geen plattekaas (kwark) in huis had, gebruikte ik mascarpone en het resultaat was erg lekker.

De taart is romig en vol door de mascarpone, fris door de citrusvruchten, met een krokant koeklaagje vanonder en een zoete frambozenlaag bovenop..... mmm!!!  Dit is een taart die ik zeker nog zal maken. Simpel om te maken en met een mooi resultaat!

Ingrediënten (voor een taart gemaakt in een springvorm van 20 cm doorsnede):

1) Voor de bodem:
150 gr koekjes (ik gebruikte speculaasjes)
75 gr boter
(ik gebruikte een springvorm van 20 cm doorsnede. Als je een grotere springvorm gebruikt, pas dan de hoeveelheid koekjes en boter aan. Voor een springvorm van 26 cm gebruik ik meestal ongeveer 200 gr koekjes en 100 gr boter)

2) Voor de crème-laag:
500 gr roomkaas (bijvoorbeeld mascarpone) of volle plattekaas (kwark)
2,5 dl room
110 gr suiker
1 citroen
1 appelsien
4 blaadjes gelatine
1/2 theelepel vanille-essence (of vervang een deel van de suiker door 2 zakjes vanillesuiker)

3) Voor de bovenlaag:
1/3 van een pot frambozengelei
1 eetlepel citroensap
1 blaadje gelatine

Werkwijze:

1) Begin met de bodem:


Vet de bodem van een springvorm in met wat boter en bekleed hem dan met bakpapier.
Verbrokkel de koekjes in een keukenmachine of (zoals ikzelf doe), doe ze in een plastieken zakje, sluit het zakje af en klop erop met een deegrol tot je alleen kruimels overhoudt. (Dit is ongetwijfeld het favoriete gedeelte van mijn kinderen!).

Smelt de boter en vermeng goed met de koekkruimels.

Spreid het koekmengsel uit op de bodem van de springvorm en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Zet het in de ijskast om op te stijven terwijl je de volgende laag maakt.

2) De crème-laag:

Zet de 4 blaadjes gelatine te week in een beetje koud water.

Neem een grote kom en doe de mascarpone (of andere roomkaas of plattekaas) erin.
Voeg de suiker toe en mix tot alles goed gemengd is.
Voeg de vanille-essence toe.
Rasp de schil van de citroen en de appelsien met een fijne rasp en voeg toe. Meng goed.

Klop de slagroom op in een andere kom.

Pers de appelsien en de citroen uit in een kommetje en warm het sap op tot het warm is, maar niet heel heet.
Knijp de gelatineblaadjes uit en voeg ze één voor één toe aan het citroen-appelsiensap. Roer goed na elke toevoeging.
Voeg het sap toe aan het mascarponemengsel en meng goed.
Schep daarna voorzichtig de opgeklopte slagroom eronder tot alles goed gemengd is.

Giet dit mascarpone-slagroom-mengsel in de vorm en strijk het glad.
Dek de vorm af en zet hem minstens 6 uur (maar beter een nacht) in de ijskast om op te stijven.

3) De bovenlaag:

Zet 1 blaadje gelatine te week in koud water.
Doe de frambozengelei in een pannetje en warm voorzichtig op, tot het vloeibaar is.
Voeg het citroensap toe en roer goed.
Knijp het gelatineblaadje uit en voeg het toe aan de frambozengelei.
Roer goed tot de gelatine is gesmolten.
Schep de frambozengelei op de taart en spreid het gelijkmatig uit.
Zet opnieuw in de ijskast en laat 2 uur opstijven.

Decoreer de taart voor het serveren met verse frambozen (of aardbeien, zoals ik deed).
Ga voor het ontvormen voorzichtig met een mes langs de rand van de springvorm, zodat je de ring makkelijk van de springvorm af kan halen.

Snijd in stukjes en serveer. Smakelijk!





15 opmerkingen:

  1. Ik heb iets tegen bodems met verkruimelde koekjes, is nochtans veel gebruikt he. Verder ziet ze er wel lekker uit. Ben dan wel weer verzot op kwarktaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet iedereen houdt van koekjesbodems inderdaad... ik vind ze heel lekker nochtans :-).

      Verwijderen
  2. Je taart ziet er schitterend en ontzettend lekker uit! Ik zou zo wel een stukje van het scherm willen proeven! ;-))
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heel lekker uit. Ik ga hem zeker eens proberen.
    groeten,
    Tonia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reatie Tonia! Leuk om je hier te zien!
      Leuk dat je dit recept eens wil proberen, hou me op de hoogte!
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  4. Wat een fantastisch mooie taart zeg. Even een vraagje+ platte kaas is dat hetzelfde als kwark? als bij mij in de tuin de frambozen rijp zijn, ga ik dit recept ook eens maken. Het zal alleen met dit weer wel wat langer duren als normaal.
    Groetjes,

    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Diana!
      Ja, plattekaas zeggen we hier in België voor kwark, ik ga het aan het recept zelf ook toevoegen, bedankt.
      Leuk dat je dit recept eens wil proberen, hou me op de hoogte!
      Super als je het met frambozen uit je eigen tuin kan maken trouwens!
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  5. Ziet er fantastisch uit en volgens mij was die ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aaah... no bake-cheesecake is every summer menu's must have! Yours looks stunning :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met Pasen was mijn gebakken cheesetaart mislukt! Deze echter is perfect geworden! Bedankt voor het heerlijke recept!

    BeantwoordenVerwijderen