vrijdag 23 november 2012

Pompoencake met speculaaskruiden

Opnieuw een pompoendessert, maar helemaal anders dan de Roemeense pompoen-plaattaart van mijn vorige post.  Een heel lekker recept trouwens... pompoen met speculaaskruiden gaan echt perfect samen!

Het recept voor deze pompoencake komt uit één van mijn oude kookboeken (dat ik ooit van mijn Tante Nonneke kreeg...): Eenvoudig heerlijk koken van Ron Kalenuik.


Een makkelijk snel recept, dat ik zeker nog zal maken!

Ingrediënten: (voor een rechthoekige bakvorm van 20 op 30 cm)

500 gr pompoenpuree (simpel te maken, door de pompoen te roosteren in de oven en dan te pureren)
4 eieren, geklutst
2,5 dl olie (ik gebruikte 1,7 dl zonnebloemolie - meer zat er niet meer in de fles :-)-  en mijn cake was meer dan vochtig genoeg, zoals je op de foto kan zien.)
220gr bloem
170gr bruine suiker
200gr kristalsuiker
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel natriumbicarbonaat
2 theelepels speculaaskruiden (of kaneel)

Werkwijze:

Maak eventueel op voorhand de pompoenpuree:
Snij hem in grote stukken en zet in de oven op 175 graden, in een met bakpapier beklede ovenschaal. Laat ongeveer een uur roosteren in de oven tot hij zacht is.
Laat hem even afkoelen en haal het pompoenvlees er met een lepel uit.
Doe de pompoen in een kom en mix met een staafmixer.


Verwarm de oven voor op 175 graden (als je de cake gaat bakken).

Vermeng de pompoen met de eieren en de olie in een grote kom.
Vermeng alle droge ingrediënten in een andere kom en spatel ze dan door de pompoen.
Schenk het mengsel in een groot vierkant of rechthoekig bakblik.

Bak het in de oven tot een prikker er droog uitkomt.
(Volgens het zou dat na 25 minuten zijn, maar bij mij was het zelfs na 45 minuten nog niet helemaal gaar. )

Laat afkoelen en snij in blokjes.

12 opmerkingen:

  1. Je bent zo te zien helemaal in de ban van pompoen. Begrijpelijk het is ook erg lekker. Het ziet er lekker smeuïg uit.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Caroline! Ik had hem eigenlijk iets te snel uit de oven gehaald :-).

      Verwijderen
  2. Met dank voor je belangstelling en/of reacties op mijn weblog. Ik wens jou en je naasten een heel gelukkig en vooral gezond 2013! Dat ook het komende jaar veel Eetplezier te wachten staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, pompoen! Loop ik altijd gek van tijdens de herfst :) de cake ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Marian, sorry I haven't stopped by in a while. I hope you had a wonderful Christmas with your family, and wish you a great New Year. I love pumpkin anything at my house - all year long. This cake looks fantastic.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Marian! :)

    This looks very nice, I think I was able to understand a bit what this was about using google translate :)

    Happy New Year and all the best!

    Miriam si Bogdan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Krijg echt een herfstgevoel bij dit receptje, hmm! Deze ga ik zeker een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prajitura condimentata cu dovleac, daca inteleg bine. Arata foarte bine :)

    Miriam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. top recept alleen bij mij is er iets fout gegaan, de olie is over me houten keukenblad heen gekomen en er niet meer uit gegaan. ik heb nu een keukenblad gekocht via http://keramiekwerkblad.be/keukenblad/ volgens mij en nu helemaal geen problemen en alles gaat er gewoon weer uit echt een tip en hout is no go meer voor mij. succes verder met deze top blog

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Top cakie. Van tevoren denk je pompoenencake is niet te eten. Maar als je het eenmaal probeert.... heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Smaakt deze pompoencake meer naar pompoen of meer naar speculaas?

    BeantwoordenVerwijderen