zaterdag 3 november 2012

Roemeense pompoen-plaattaart



Voor

Na




Met de vriendelijke pompoen hierboven maakte ik een traditioneel Roemeens recept: Placinta de dovleac.

Mijn oudste dochter nam het me spijtig genoeg wel een beetje kwalijk toen ze ontdekte dat ik haar lieve pompoen koelbloedig in twee had gehakt en in de oven te roosteren had gelegd. Begrijpelijk dus dat ze niet eens heeft willen proeven van het resultaat.

En het resultaat was gelukkig de moeite! De eerste hapjes waren voor mij een beetje wennen, want ik had nog nooit pompoen in een dessert gegeten. Maar daarna vond ik het super! Het is lekker als ontbijt, bij een tas thee in de namiddag of als dessert. Geen wonder dat de Roemenen dit zo vaak maken in de herfst!

Het recept komt van Dana's blog. Multumesc mult Dana!

Ingrediënten:

200 gr zachte boter, in blokjes
400 gr zelfrijzende bloem
200 gr poedersuiker
1 ei
1 theelepel bakpoeder
een snufje zout
vanille-essence
eventueel een beetje geraspte citroenschil
1 pompoen
kaneel
gemberpoeder
suiker voor de pompoenpuree.

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Snij de pomoen in de lengte in  2 en haal de zaadjes eruit.
Laat hem ongeveer een uur (bij mij was het een uur en een kwartier) roosteren  in de oven tot hij zacht is, met de snijkant naar boven.

Laat hem even afkoelen en haal het pompoenvlees er met een lepel uit.
Doe de pompoen in een kom en mix met een staafmixer, samen met enkele eetlepels suiker.
Proef tot het zo zoet is als je zelf wil.
Voeg eventueel ook een beetje kaneel en gemberpoeder toe (ik gebruikte een halve theelepel van elk).

Maak ondertussen het deeg:
Meng de suiker met de boter tot het goed gemengd is.
Voeg nu ook het ei toe, de citroenschil (eventueel) en de vanille-essence, en meng.
Voeg dan de bloem (in 3 delen)  en het bakpoeder toe en meng tot je een samenhangend deeg hebt.


Rol het deeg tot een bal en rol het in plasticfolie.
Leg het minstens een half uur in de ijskast om op te stijven.
Vet een langwerpige vorm in.
Verdeel het deeg in 2 en rol elk deel uit tot een rechthoek.

Bedek met 1 deel van het deeg de bodem.
Bedek de eerste laag deeg met de pompoenpuree.
Dek af met de tweede lap deeg en stop het een beetje in bij de randjes.
Doorprik het deeg met een vork.

Laat ongeveer een 40 minuten in de oven bakken, op 175 graden, tot het deeg goudbruin is.

Laat afkoelen op een rooster, in de schaal.

Bestrooi met poedersuiker en snij in vierkantjes.

Pofta buna!

10 opmerkingen:

  1. Mmmm...arata minunat, este asa fina si delicata, foarte frumos colorata :)

    Te pup! :*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij moetbje een Riemeens koekboek uitbrengen. Bkijkbaar is het been vooral ongekende keuken, maar met overheerlijke gerechten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Anke, bedankt! Ben zelf nog een beginner in de Roemeense keuken, maar ze hebben inderdaad wel lekkere dingen :-).
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  3. Hallo Marian,
    Leuk dat je nu ook eens pompoen gebruikt hebt en het goed is bevallen. Een hartige taart met pompoen is ook erg lekker. En pompoensoep vinden wij ook heerlijk, maar ik vind altijd dat dat wel een beetje met iets pittigs gecombineerd moet, anders is het flauw van smaak. Je taart lijkt me heerlijk!
    Nog bedankt voor je felicitaties op mijn blog.
    groeten en een fijne zondag, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline! De hartige pompoentaarten van jouw blog staan op mijn lijstje, die wil ik zeker ook eens uitproberen!
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  4. en ik heb mogen proeven, en het was inderdaad heel lekker!
    je zus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker ziet alles er uit. Ik ga je graag volgen. Wil je lezen over een mooie streek in Frankrijk...dan ben je welkom op mijn blog............Groeten van Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk recept! Een goed begin van elk recept is natuurlijk een hele fijne keuken waar de voorbereidingen getroffen kunnen worden. Zo zeg ik altijd:"Een goede keuken is het halve werk".

    BeantwoordenVerwijderen