woensdag 14 december 2011

Zalm in bladerdeeg


Dit is een recept uit Delicious (kerst 2011) en het noemt  eigenlijk heel mooi "zalm en croûte".

Het is een makkelijk te maken recept, en erg lekker bovendien! Perfect voor een lunch die snel klaar moet zijn en toch een beetje speciaal is.

Ik paste de hoeveelheden wel wat aan
ten opzichte van het originele recept.






Ingrediënten:

1 rol bladerdeeg uit de koeling
250 gr zalm (in het originele recept staat 600 gr, maar ik vond 250 gr meer dan genoeg ). Mijn zalm was al gebakken, want het was overschot van de dag ervoor, maar volgens het oorspronkelijke recept mag hij nog rauw zijn.
100 gr mascarpone
75gr verse kruiden (vb peterselie, basilicum of dille, die had ik niet, dus die verving ik door 3 kruidenkaasjes (van Boursin) en dat ging ook uitstekend)
rasp van een halve citroen(schil)
1 ei, geklutst
peper, zout

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Meng de mascarpone goed met de kruiden (of in mijn geval de kruidenkaasjes), peper en zout en de geraspte citroenschil.

Rol het bladerdeeg uit en leg het op een bakplaat.
Leg de zalm (ik had hem losgemaakt met een vork, zodat hij in kleine stukjes was) in het midden van het bladerdeeg, in een rechthoek.
Bedek met het mascarponemengsel.
Vouw het bladerdeeg dicht over de zalm. Eerst de bovenkant en de onderkant, dan de zijkanten, zodat je een mooie rechthoek krijgt.
Bestrijk het deeg met het losgeklopt ei.
Zet in de oven tot het bladerdeeg goudbruin is (dit was bij mij na ongeveer 20 minuten, volgens Delicious na 35').

Snijd in stukken en serveer. Smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Dat ziet er zalig uit Marian! Ik had het recept ook gezien in de de Delicious en heb het bewaard om ook een keertje te maken.
    Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijk recept,
    groeten uit Indonesië

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker, zalm en croute! Heb je het boek al ontvangen, Marian?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh! Dat ziet er lekker uit! En dan vind ik het weer zo jammer dat 'ze' bijna geen vis willen eten....
    Misschien eens alleen voor mezelf! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Love anything with puff pastry and this salmon looks good, i lke Delicious Magazine, i buy them once in a while the Dutch ones, but I prefer the Brittish one though.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel allemaal voor de leuke reacties!

    Leuk ook om een bezoeker uit Indonesië te hebben. Welkom op mijn site, Nuno Indonesia!

    Es, maak het rustig voor jezelf... dan kan je er 2 keer van eten, het loont de moeite :-). Spijtig dat ze bij jou geen viseters zijn... ik eet zelf heel graag vis en mijn kinderen zijn het gelukkig goed gewoon omdat ik het normaal gezien twee keer per week maak... maar het mag er niet als vis uitzien, uiteraard :-).

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er geweldig lekker uit en ik wil het graag proberen! Maar met hoeveel personen eet je ervan?

    Arian

    BeantwoordenVerwijderen