dinsdag 15 november 2011

Chocolade pannenkoeken

Het recept voor deze lekkere chocolade-pannenkoeken komt uit Wereldgerechten van Gordon Ramsay.
Het zijn eigenlijk gewone pannenkoeken waar cacao aan toegevoegd is. Zelf was ik nog niet op het idee gekomen, tot ik het recept tegenkwam in het boek. Sindsdien heb ik deze pannenkoeken al enkele keren gebakken, ze zijn echt lekker!

Ik hoor mensen dikwijls zeggen dat ze niks kunnen bakken 'behalve pannenkoeken". Nu vind ik pannenkoeken helemaal niet zo simpel om te bakken, om eerlijk te zijn. Elke pannenkoek  vraagt toch weer aparte aandacht, dan kan ik toch wel simpelere dingen bedenken om te bakken! (zolang het maar geen macarons zijn uiteraard, die maak ik nooit meer! J )

De hoeveelheden van het boek heb ik wel verdubbeld, zo krijg je ongeveer 12 pannenkoeken.


Ingrediënten:
200 gr bloem
2 eetlepels suiker (ik voegde enkele eetlepels extra toe, want ik vond ze niet zoet genoeg zo)
50gr cacaopoeder
Snufje zout
2 eetlepels gesmolten boter
4 eieren, geklutst
6 dl volle melk
Klontjes boter om de pannenkoeken in te bakken
1 theelepel vanilla-extract (of vervang de suiker door vanillesuiker)
Werkwijze:
Zeef de bloem en het cacaopoeder in een kom.
Voeg het zout toe en de suiker en meng goed.
Maak een kuiltje in het midden.
Voeg de boter toe en meng.
Voeg de eieren toe en een beetje van de melk en meng tot een glad beslag.
Voeg beetje bij beetje de melk toe en meng goed.
Laat het beslag op zijn minst een half uur rusten.

Verhit een grote pan met anti-aanbaklaag en laat er een beetje boter in smelten.
Giet een pollepel beslag in de pan en kantel de pan even in alle richtingen zodat het beslag zich goed verspreid.
Bak de pannenkoek tot hij goudbruin is aan 1 kant en keer hem om.
Bak dan ook de andere kant.
Haal hem uit de pan en leg hem op een bord.
Herhaal hetzelfde tot al het beslag is opgebruikt.

Gordon Ramsay suggereert in zijn boek de pannenkoeken te serveren met chocoladesaus, slagroom en geroosterde amandelschilfers.
Wij hielden het simpel en aten ze met een beetje suiker erop J.
Smakelijk!

15 opmerkingen:

  1. Ik ben dol op pannenkoeken. Deze ga ik zeker proberen...lekker zeg! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Barbara! Wat leuk dat je mijn site komt bezoeken :-)
    Veel groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goed idee, probeer ik ook nog eens!

    je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej zus, ben zeker dat je kereltjes dat ook wel lekker zouden vinden :-)
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Excelenta idee, tare le-as umple cu dulceata de capsuni sau dulce de leche...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ma bucur sa te vad aici Irina :-).
    O idea foarte buna cu dulce de leche, nu m-as fi gandit dar imi place foarte mult!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geachte lezer,

    als medewerker bij de pers zoeken wij zulke recepten voor ons boek. heeft u interesse voor plaatsing van uw recept in ons boek. bel dan naar: 0658964783 voor vragen en informatie. hopelijk hoor ik z.s.m.

    groeten,

    drukkerij ******

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze maak ik al jaren alleen dan gebruik ik een bassis recept voor pannenkoeken en voeg voor de mensen die dat willen hagelslag toe om een heerlijke chocolade pannenkoek te bereiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook erg lekker om de pannenkoeken op te rollen met banketbakkersroom erin, dit maakte m'n moeder vroeger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak al vanaf mijn kindertijd chocoladepannekoeken en vul ze met custardpudding. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vul ze lekker met custardpudding( evt beetje rum) rol ze op en serveer ze in stukken gesneden als dessert

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hij was heel vies het spijt me in plaats van vanillesuiker heb ik normale suiker gedaan omdat de vanillesuiker op was niet lekker mijn broertje moest er van overgeven niet zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen