woensdag 23 november 2011

Hazelnoot-chocolade-cakejes met peer

Het recept voor deze onweerstaanbare cakejes komt van De keuken van Johanna.

Toen ik op zoek ging in mijn keukenkasten naar een geschikte bakvorm kwamen mijn dochtertjes al snel aanzetten met de muffinvormpjes en ze waren niet van plan toe te geven: het moesten kleine cakejes worden!

Dus paste ik het recept een heel klein beetje aan en maakte ik 12 kleine cakejes en ze zijn verrukkelijk van smaak. Door de peer blijven de cakejes vochtig en de hazelnoot en chocolade zijn een perfecte combinatie met de peer. Dank je wel Johanna!


Ingrediënten:

100 gr gemalen hazelnoten
140 gr zelfrijzende bloem
175 gr boter, in blokjes, op kamertemperatuur
170 gr lichtbruine rietsuiker (of een beetje minder, naar smaak)
2 eieren, geklutst
2 peren, geschild en in kleine stukjes
50 gr donkere chocolade, in stukjes

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Vermeng de hazelnoten met de bloem in een kom.
Vermeng er met de mixer de boter onder tot je een kruimelig mengsel hebt.
Vermeng er de suiker onder.
Mix er dan ook de eieren onder en meng kort tot alles gemengd is.
Schep er dan ook de chocoladestukjes onder met een houten lepel.
Schep er vervolgens ook de stukjes peer onder.

Verdeel het mengsel over de muffinvormpjes tot ze iets meer daqn 2/3 gevuld zijn. (Je kan ook een ronde cakevorm van 20 cm gebruiken voor een grote cake).

Zet in de oven en bak ongeveer 30 minuten tot de cakejes stevig zijn (of 50 tot 60 minuten voor een grotere cake).

Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en dan verder op een rooster.

Mmmm, perfect voor de herfst!

9 opmerkingen:

  1. Lijkt mij een heerlijke combinatie. Had het lekkere recept ook al bij Johanna gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zien er heerlijk uit! Ik heb hier ook nog wat hazelnoten staan... En ik sta aan de kant van je dochtertjes als het op muffinvormpjes aankomt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yammmmmmm! Peer + chocolade = hemels. Ook goed: peer + blauwe kaas. Peer + amandel. Oeps ... ik heb honger, ben ik bang

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel allemaal voor de reacties :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha ook geinspireerd door hazelnoten :-) bij mij was het recept van caroline ook heel lekker! En deze cakejes lijken me ook verrukkelijk in combinatie met de peer!

    Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hazelnoot en peer: een winnende smaak combinatie. En dan de chocolade erbij, wow. Ga dit volgend weekend eens proberen maken voor de Nullams.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel zus!

    Hoi Nullam, leuk je hier te zien :-). Succes als je het recept uitprobeert! Ik denk dat het beter geschikt is voor een grotere vorm dan kleine cakejs (want eigenlijk moesten er ook nog perenschijfjes bovenop, zoals je in't oorspronkelijke recept ziet )..

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hei Marian!

    Your blog looks very good!

    Thank you for liking ours. It's nice to see someone try Romanian food, you cataif looks great! :)

    Good luck in the kitchen and see ya around!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thank you Miriam and Bogdan, nice to see you here :-)!

    BeantwoordenVerwijderen