vrijdag 4 november 2011

Roze macarons de Paris


Enkele dagen geleden zag ik op een Vlaams kookprogramma (Goe gebakken) hoe er macarons gemaakt werden. Het leek zo simpel, ik dacht optimistisch, dat kan ik ook! Daarna kwam ik op Krista's Kookpunt dezelfde macarons tegen en dat gaf me de moed om het zelf ook te proberen.
Het maken van deze macarons ging niet over rozen, ondanks mijn aanvankelijke optimisme.  Het ging al de mist in met de eieren. 150gr eiwit, ik had geen idee hoeveel ik nodig had en had nog maar 5 eieren. Dat zou genoeg geweest zijn, ware het niet dat ik het eerste ei in mijn enthousiasme op de grond te pletter liet vallen en het vierde zo hard inklopte dat er geen dooier meer te scheiden viel van het eiwit. Naar de winkel dus voor eieren.


Terug thuis  moest ik het mengsel van amandelpoeder en poedersuiker zeven. Het amandelpoeder is eigenlijk iets te grof om makkelijk gezeefd te worden, dus het kostte me heel wat moeite, geduld en gevloek om het gezeefd te krijgen. Op dat punt zou ik het al opgegeven hebben, als ik mijn dochters geen ”roze koekjes” had beloofd en zij waren natuurlijk niet van plan die belofte te vergeten.
 Toen uiteindelijk alles gemengd was zoals het hoorde, moest ik het mengsel in een spuitzak krijgen. Omdat ik niet  de handigste ben en het mengsel nogal slap en plakkerig is, hingen er op het einde overal spettertjes van het roze mengsel; op het aanrecht, de kraan, de vloer en mezelf.


Mijn macarons waren bovendien niet van dezelfde grootte. Hoe makkelijk het ook had geleken op tevee, bij mij ging het toch wat moeilijker …dat gepruts en gepriegel is niks voor mij, ik denk niet dat ik me nog snel laat verleiden om macarons te maken.


Mijn dochtertjes daarentegen, die waren wel blij. En lekker zijn ze echt wel!
Ingrediënten:


150 gr eiwit (van 5 eieren ongeveer)
50 gr kristalsuiker
135 gr amandelpoeder, gemengd met 135 gr poedersuiker
110 gr poedersuiker
Kleurstof naar keuze
Mascarpone om te vullen, gemengd met wat vanillesuiker


Werkwijze:
Zeef het mengsel van amandelpoeder met poedersuiker. Voeg de 110 gr poedersuiker toe, ook gezeefd, en meng.


Klop de eiwitten op in een propere vetvrije kom, samen met de 50gr kristalsuiker, tot ze stijf zijn.
Voeg in 2 keer het gezeefde amandelpoeder-poedersuikermengsel en schep het er onder, tot het een glanzende blinkende massa is geworden. Dit duurt ongeveer 2 à 3 minuten.

Voeg kleurstof toe en meng.



Bedek 2 bakplaten met bakpapier.
Doe het mengsel in een spuitzak en spuit het in kleine rondjes op het bakpapier.

Laat de bakplaten staan bij kamertemperatuur tot er zich een droog filmpje gevormd heeft op de ongebakken koekjes (als je ze aanraakt, plakken ze niet meer).
Verwarm de oven voor  op 150 graden.

Bak de koekjes 15 minuten in de voorverwarmde oven.
Haal ze uit de oven en laat ze afkoelen.



Vul ze met een mengsel van mascarpone gemengd met een beetje vanillesuiker, en plak ze tegen elkaar.

12 opmerkingen:

  1. Ha, ha, daarom durf ik het ook nog steeds niet aan. Inderdaad als je het ziet op tv of je leest een recept, lijkt het een fluitje van een cent. Maar ik denk dat het niet zo makkelijk is. Je hebt mijn vermoeden bevestigd. Stel het nog maar weer uit om mij eraan te wagen.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Caroline, bedankt voor je reactie! Het is echt prutswerk, vind ik... Als je dat graag doet is het waarschijnlijk wel leuk, maar ik vond het alleen maar frustrerend :-).
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ze zien er inderdaad erg lekker uit! maar ik ga er voorlopig toch ook maar niet aan beginnen :) Heb je er nog eentje over voor mij?
    je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig om te maken he die macarons? Toch zien die van jou er goed uit :) knap gedaan. Groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I watch that cooking programme too .
    Why don't you try the Ottolenghi recipe, and I always half the recipe in my blog a tip i got from my friend, you will get some 8 to 10 sanwiched macarons but i think that is good and also you won't feel guilty if your macarons don't work as the quantity is not that huge.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja simpel is het niet.Maar wel de moeeite ward En roze helemal:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt zus! :-)

    Dank je wel Pauline! Ze waren inderdaad lastig om te maken... ik heb de mooiste eruit gepikt voor de foto...

    Thanks FInla... I saw your macarons, they look really fabulous!

    Hoi Dzoli, ze moesten natuurlijk roos zijn, met 2 kleine prinsesjes in huis :-)

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ze deze week ook gemaakt en ik vond ze al een pak makkelijker dan die van SOS piet. Deze lukte me, hoewel ze niet zo mooi zijn als die van Sofie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat grappig ik heb gisteren macarons gebakken. Ik had het ook nog nooit eerdere gedaan, maar het viel mij mee.
    Maar ik heb een heel ander recept en ook las ik het het niet nodig was om ze te laten drogen voordat ze oven in gaan. Tijd is geld, dus in een professionele bakkerij doen ze dat ook niet.
    :)
    Wel leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel Anoniem, voor je reactie!

    Hoi Es, Dank je wel voor je comment :-).leuk dat jij toevallig ook macarons hebt gemaakt, ben benieuwd naar je recpt! Waarom dat drogen nodig was, begreep ik ook niet trouwens... dus het verwondert me niet dat het bij jou recept anders was.
    Groetjes
    Marian
    Dank je wel voor je comment :-).

    BeantwoordenVerwijderen