dinsdag 1 november 2011

Zoetzure kip in ajuinsaus (Chittarnee)

Het recept voor dit lekkere zoetzure kipgerecht komt uit De Joodse Keuken van Claudia Roden.

Het is een speciaal gerecht, dat alleen door de Joodse Baghdadi-gemeenschap in India wordt gemaakt.

Ik wist voor ik de Joodse Keuken las niet eens dat er Joodse gemeenschappen in India waren en dat maakt Claudia Roden's boek juist zo bijzonder. Naast een ongelofelijke en gevarieerde hoeveelheid recepten geeft ze ook heel veel achtergrondinformatie over de Joodse cultuur en gewoontes.

Ik ga deze kip ongetwijfeld nog regelmatig maken, want het was heel lekker. Alle smaken gingen mooi samen en zelfs onze jongste dochter vond het lekker.

Ingrediënten:

1 kg ajuinen (dit kwam bij mij  neer op 9 ajuinen), gesnipperd of fijngehakt
4 eetlepels olie
2 à 3 teentjes knoflook, geperst of gehakt
1,5 theelepel geraspte gember
1 theelepel kurkuma
1 theelepel gemalen kaneel
1,5 theelepel korianderpoeder
3/4 theelepel kardemompoeder
snufje chilipoeder
2 laurierblaadjes
800 gr kip,ontbeend en zonder vel, in kleine stukken (ik gebruikte gewoon 4 kippenbillen)
1 blik tomaten van 400gr
2-3 eetlepels wijnazijn
2 theelepels suiker, of naar smaak (ik gebruikte maar 1 lepeltje, want het gerecht is al heel zoet door de ajuinen)

Werkwijze:

Snipper de ajuinen en doe ze samen met de olie in een grote pan met het deksel erop.
Bak ze tot ze heel zacht en goudgeel geworden zijn, dit kan een half uur duren of meer.
Voeg de knoflook, gember, laurier en kruiden toe en roer alles zo'n 5 minuutjes door.
Doe de kip erbij en zout en bak het ongeveer 10 minuten.
Doe de tomaten erbij en stoof alles zo'n 30 minuten (aangezien ik hele kippenbillen gebruikte liet ik het meer dan een uur stoven, tot de kip goed gaar was).
Voeg azijn en suiker toe en roer goed. Laat het nog 10 minuten stoven.
Voeg eventueel nog zout toe, naar smaak.

Serveer warm met rijst.

2 opmerkingen:

  1. Ah, eindelijk! Het lijkt mij ook lekker, er staan zoveel recepten (800) in dit boek, dat deze mij nog niet opgevallen was. Leuk dat je er iets uit gemaakt hebt. Hoe vaker je in het boek leest, hoe meer je er achter komt dat het een geweldig boek is, met heel veel informatie en heel veel lekkere recepten. Het zou bij iedere kookliefhebber in de kast moeten staan!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Caroline, dank je wel voor je reactie.Het is inderdaad een geweldig boek... onuitputtelijk en heel gevarieerd, ik ben heel blij dat ik het gekocht heb. De andere boeken van Claudia Roden heb ik niet, weet niet of die ook zo goed zijn, maar dat zal vermoedelijk wel...

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen