vrijdag 2 december 2011

Speculaas, een familierecept voor de nationale antipakjesavond!


 Dit is een recept met veel emotionele waarde in onze familie. Het is namelijk de speculaas die mijn grootmoeder voor ons maakte en wij, haar kleindochters, maken deze speculaas nu ook regelmatig... en altijd denken we dan aan onze moemoe en aan alle leuke zondagavonden die we doorbrachten met onze neefjes en nichtjes bij mijn grootouders thuis. Een speciaal recept dus!

Mijn zus zal trouwens wel blij zijn dit recept op mijn blog te zien verschijnen. Tot nu toe belde ik haar altijd als ik speculaas begon te maken (zij kent het recept van buiten, gelukkig maar), want elke keer was ik het recept weer kwijt. Dan noteerde ik het weer op een blaadje papier, dat daarna spoorloos verdween...

Nu het Sinterklaasperiode is, zie je overal speculaas te koop. Ik hou vooral van deze zelfgemaakte zachte variant... Onweerstaanbaar is hij, als je van speculaas houdt!

Daarom koos ik dit recept voor de nationale antipakjesavond, een intitiatief van Koken met Karin. Deze speculaas vraagt  maar 10 minuten voorbereiding... ideaal voor luie koks  zoals mezelf :-). Op die tijd kan je hem niet kopen in de winkel! En dat is de bedoeling van de nationale antipakjesavond... laten zien dat zelfgemaakt eten lekkerder én echt niet zo moeilijk is!


Ingrediënten (voor een bakvorm van 20 op 30 cm):

500 gr zelfrijzende bloem
350 gr bruine suiker
200 gr boter
2 eieren, geklutst
1 (of 2) koffielepels speculaaskruiden (het oorspronkelijke recept vraagt om 1 koffielepel, maar ik deed er per vergissing 2 in en, eerlijk waar, mijn speculaas was nog nooit zo lekker!)
1 koffielepeltje amandelessence
Snuifje zout

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een bakvorm van 20 op 30 cm met bakpapier.
Smelt de boter. Voeg de suiker toe en roer goed tot alles goed gemengd is.
Voeg dan ook de speculaaskruiden en de amandelessence toe en meng goed.
Voeg het snufje zout ook toe.
Voeg de eieren toe en meng goed.
Meng nu, deel per deel, met een houten lepel, de bloem eronder.
Dit gaat in het begin nog heel gemakkelijk, maar naar mate je meer bloem toevoegt wordt het roeren moeilijker. Je voelt het op het einde in je armspieren!
Stort het beslag in de vorm en strijk het wat glad met de achterkant van een lepel.

Zet ongeveer 30 minuten in de oven.

Smakelijk! En voor iedereen een fijn Sinterklaasweekend gewenst!

29 opmerkingen:

  1. Zeker proberen hoor! Heel gemakkelijk en superlekker.
    Leuk dat je het receptje hier post, ik ga hem binnenkort zeker ook nog eens maken met Kasper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vervang is een keer de zelfrijzend bakmeel met een gewone bloem, dan krijg je een compactere koek, ook gebruikten wij oorspronkelijk een ratio van 200gr boter en 400 gr bloem en 400gr suiker, en voeg veel zout toe als je daar van houdt

      Verwijderen
  2. Het ziet er lekker uit en leuk zo'n recept dat herinneringen oproept.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is inderdaad superlekker!! en echt heel gemakkelijk, mislukt nooit.... Heb er al eens teveel bloem ingedaan, lichtere bruine suiker, ... zelfs een keer de speculaaskruiden vergeten en toen smaakte hij nog geweldig. Het recept is al wijd en zijd verspreid onder mijn collega's, en ik maak hem bijna elk jaar met mijn verjaardag :)

    Zusje Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij "ons" is speculaas een knapperig koekje, traditioneel geserveerd in de decembermaand. Dit is een cake, denk ik, dat heet dan weer kruidkoek hier. Tis wat met die gekke 'Ollanders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel, dames, voor jullie reacties!

    Nell, leuk toch die verschillen :-)! Bij ons in de regio heet dit gewoon ook speculaas... Hoewel wij natuurlijk ook wel de variant hebben die jij vernoemt, gewoon platte koekjes.
    Kruidkoek hebben wij niet.... We hebben wel peperkoek, maar dat is dan weer iets anders..:-)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Marian
      De speculaascake of taart,is weer erg in trek.
      Helaas mislukt mij al 2 keer dit recept,ik doe alles zoals beschreven,hoe kan dat?het deeg is niet doorbakken in het midden en hij gaat ook niet omhoog,het blijft een 4cm dikke taartkoek,wel lekker!

      Verwijderen
  6. Hier in Antwerpen noemen we dit ook eerder cake hoor :D Speculaas is bij ons ook een hard koekje of Hasseltse speculaas die wel een beetje zachter is.
    Ik zou het houden op speculaascake.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het is zeker niet te vergelijken met cake van textuur of van smaak. Cake is lichter van textuur en droger. Het is eerder vergelijkbaar met dikke speculaas zoals van Hasselt vind ik. Als je het in dunnere plakken bakt helemaal. Als je gaat kijken naar het recept van Hasseltse speculaas zie je dat het eigenlijk niet zoveel verschilt!
    groetjes Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, het is inderdaad anders dan cake,vind ik, maar de benamingen verschillen blijkbaar van regio tot regio... Maakt niet uit, zolang het maar lekker is :-).

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wowo it is indeed a special recipe if it is from you grandmother. I ring my sisters too, to know recipes from home.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is inderdaad de beste speculaas die ik ooit al gegeten heb. Krista maakt hem elk jaar. Ik heb hem vandaag nog mee genomen naar het werk voor mijn verjaardag. De collega's zijn dan altijd verbaasd hoe lekker die wel is, niet te vergelijken met speculaas van de winkel.

    Een bijzonder recept van een bijzondere moemoe, ik denk nog vaak aan haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel Davy voor je reactie :-). Ik denk dat het de herinnering aan ons lieve moemoe is die hem nog lekkerder maakt!

    Hi Finla, glad I am not the only one who has to phone her sister for recipes :-)!!


    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo leuk nu kunnen we de speculaas voor onze taart maken, dankje voor recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Yummyblogsisters, leuk jullie hier te zien :-)

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan altijd wel speculaas eten. Dit klinkt weer razend lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Multumesc Miriam si Bogdan :-)

    Bedankt Es voor je reactie! Ik zou het ook altijd kunnen eten... niet alleen met Sinterklaas!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik was onlangs er nog over bezig.... dat ik het recept nogmaals moest vragen aan Isabel .... niet meer nodig nu :-) .... thanks!!!
    Zeker uitproberen!!!! echt lekker!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb hem klaargemaakt en ik vind hem echt heerlijk!
    Hij doet me eigenlijk een beetje denken aan de speculaas die je bij gevulde speculaas gebruikt. :D
    Dus niet voor mensen die graag de harde dunne speculaas eten. Het is zeker niet de klassieke speculaas. Maar voor mij is het echt een toppertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel Winny :-)!! !Wist niet dat je mijn op mijn blog kwam, heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Silke, het doet me echt plezier dat je het recept hebt uitgeprobeerd en het lekker vond, super!:-)

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bij mij op het werk ben ik hem ook twee keer tegengekomen deze week :) Grappig op je eigen recepten te proeven door iemand anders gemaakt :-)
    Heel gemakkelijk en de moeite om het eens te maken!
    groetjes
    isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk dat het recept zo vaak gemaakt wordt! Ons moemoe moest het weten :-)!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Is 'zelfrijzende bloem' hetzelfde als zelfrijzend bakmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik dacht ook laat ik het eens gaan proberen, zag er superlekker en makkelijk uit. Maar helaas is het mislukt, de koek is erg hard geworden. Ik heb het met bloem gedaan, maar zie zelfrijzend bloem staan, maar wat is dit. Bloem of zelfrijzend bakmeel? Of bloem met een zakje bakpoeder erdoor?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ga hem maken! Ben al jaren op zoek naar een recept van "zacht speculaas". Mijn tante heeft een overheerlijk recept, maar weigert hem te delen!

    BeantwoordenVerwijderen