vrijdag 16 december 2011

Peren-amandeltaart

Enkele dagen geleden was één van mijn allerliefste vriendinnen jarig. Ik bakte deze taart voor haar en ze vond hem lekker!

Ik pakte hem in met een strikje errond en een kaartje eraan. Het strikje werd wel meermaals losgetrokken door mijn jongste dochter en het was een heel gefrutsel om die er elke keer weer rond te krijgen. Maar zo'n strikje is natuurlijk onweerstaanbaar om aan te trekken!

Met deze taart doe ik mee aan het foodblogevent van december, want dat gaat over culinaire cadeautjes, en dit is er dus eentje!

De bodem bestaat uit knapperig bladerdeeg, de vulling uit zachte zoete frangipane en peren... een heel geslaagde combinatie!

Het recept komt uit Nagerechten van uitgeverij De Lantaarn.

Ingrediënten:

1 rol bladerdeeg uit de koeling
2 rijpe peren, geschild en in dunne schijfjes

165 gr zachte boter
150 gr suiker
3 eieren
125 gr gemalen amandelen
1,5 eetlepel bloem

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet een ronde taartvorm in en rol het bladerdeeg erin uit.
Prik met een vork gaatjes in de bodem.
Bak het bladerdeeg met een steunvulling (van bakpapier bedekt met droge bonen of droge pasta) erin voor ongeveer 10 minuten.

Maak ondertussen de vulling.
Klop de boter en de suiker 30 seconden met een mixer (maak het mengsel niet romig).
Voeg één voor één de eieren toe en mix na elke toevoeging.
Spatel de gemalen amandelen en de bloem erdoor.
Giet de vulling in de taartbodem.
Schil de peren en snij ze in dunne schijfjes.
Schik ze bovenop de taart.

Bak de taart ongeveer 50 minuten, tot de vulling net stevig is (het midden kan nog wat zacht zijn).
Laat afkoelen en serveer op kamertemperatuur.

9 opmerkingen:

  1. Wouw Marian, wat ziet dat er heerlijk uit! Altijd een lekkere combinatie peren en amandelen.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Caroline, dank je wel voor je reactie! Ik heb ze echt met pijn in mijn hart weggegeven en heb uit pure frustratie een andere perencake gebakken gisteren :-)
    Fijn weekend voor jou ook!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er lekker uit, daar zou mijn vriend (gek op frangipane) dol op zijn! Misschien gebruik ik je receptje wel voor zijn verjaardag! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je parle pas Flamands mais ça m'a l'air juste super bon !!!!
    Tu penses que je peux avoir la traduction ????
    J'aimerai bien la faire
    Biz

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mmmm...
    Ik heb nog peren staan ;) mss maak ik deze taart wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt Ellen, hou me op de hoogte of je hem maakt voor je vriend's verjaardag, ben benieuwd!

    Bonjour Latifa, ça me fait plaisir de te rencontrer ici et je t'envoierai une traduction :-)

    Life is Sweet, leuk je hier tegen te komen!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een winnende combinatie. groetjes en prettige feesten. NM

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is nog eens een leuk kado! Ik onthou het, in januari verhuisd mijn beste vriendin.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel Nullam en Es!
    Prettige feestdagen!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen