donderdag 8 december 2011

Niet-gebakken chocolade kaastaart

Twee weken geleden was ons kleinste dropje jarig. Drie jaar werd ze en op mijn vraag welke taart ze graag wou, was het antwoord snel en duidelijk: chocolade!

Dus maakte ik voor ons lieve feestvarkentje een soort chocomoussetaart. Het is eigenlijk een chocolade kaastaart, gemaakt met mascarpone, chocolade en gecondenseerde melk.

De bodem bestaat uit speculaasjes, de vulling uit chocolade mousse met mascarpone, een recept dat ik hier al eerder postte.


Ik vermenigvuldigde de hoeveelheid voor de vulling met 1.5, om een iets hogere taart te hebben, maar dit is het oorspronkelijke recept.

Ingrediënten:
200 gr speculaasjes, verkruimeld
120 gr boter, gesmolten

500 gr mascarpone
170gr pure chocolade, in stukjes
2,5 dl zoete gecondenseerde melk
1,5 theelepel vanille aroma
2 dl slagroom, opgeklopt
1,5 dl warm water
5 blaadjes gelatine

Werkwijze:

Maak eerst de koekjesbodem.
Vet een springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier.

Verkruimel de speculaasjes door ze in een plastic zakje te stoppen en ze kapot te kloppen met een deegrol.
Smelt de boter en vermeng de boter goed met de koekkruimels.

Verspreid het koekmengsel over de bodem van de springvorm en druk het aan met de achterkant van een lepel.
Laat opstijven in de ijskast.


Maak dan de vulling:

Week de gelatine in koud water.
Smelt de chocolade au bain marie of in de migrogolfoven.
Klop de slagroom op.
Meng de mascarpone met de gecondenseerde melk en het vanille-aroma tot een geheel.
Voeg de iets afgekoelde chocolade toe en roer goed.
Los de gelatine op in het warme water.
Voeg de gelatine bij het chocolade-mascarpone mengsel en meng goed.
Schep er voorzichtig de opgeklopte slagroom onder.
Verdeel het geheel over de koekjesbodem en laat het op zijn minst 4 uur (maar nog beter een nacht) in de koelkast opstijven.

Snijd in punten en serveer. Eet smakelijk!

Nog een beetje uitleg bij de fotootjes:

Het kleine potje op de bovenste foto was een bijdrage van mijn zus: een chocoladepotje gevuld met tiramisu-creme met speculaaskruimeltjes er bovenop, heel lekker! (Dank je wel zus!)
Voor de kinderen maakte ik aparte potjes met een suikeren hondje erop, die ze geweldig vonden!

11 opmerkingen:

  1. Oh wat heerlijk, ik zou daar best een hapje van willen nemen, of meer..

    Groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm ziet er heerlijk uit! Ook een voordeel dat je geen oven nodig hebt, kan je toch een verrukkelijke taart maken! Heeft het feestvarkentje er van genoten? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd lekker zo'n cheesecake en dan nog van chocolade. Goede smaak heeft die kleine. En nog gefeliciteerd!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel dames voor jullie berichtjes!

    Het feestvarkentje was heel blij met haar taart, Ellen, en vooral met het suikeren hondje erop :-).

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lovely n amazing combo...superb presentation dear..:)
    Tasty Appetite

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thank you Jay :-)! Nice to see you here!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niks leukers dan een taart maken voor een kleine! Ziet er heerlijk uit.
    Alsnog gefeliciteerd!
    Oh, en mocht je nu met goed resultaat eens gistbroodjes willen bakken, dan is dat 'Niet kneden' brood echt een goede. Dat kan niet mislukken! Je kunt het gerust in de koelkast zetten en de volgende dag broodjes bakken. Het rijst in de koelkast door.
    Ik zal binnenkort wel een paar recepten plaatsen. Ik maak er ook vaak chocoladebroodjes van. De Pubers zijn er dol op!
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Es :-).
    Als jij zegt dat het niet kan mislukken... misschien dat ik het dan wel durf!
    Ik hou je blog in elk geval in't oog en ga het niet-kneden-brood recept nog eens bestuderen.. de variant met chocolade staat me ook wel aan en ik ben geen puber :-)
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. de taart was inderdaad smullen! Heerlijk vol en romig. Alle kids zijn gek op chocolademousse, en dat suikerhondje maakte het af voor hen :)

    groetjes je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de taart gisteravond gemaakt, maar nu, 11 uur later, is hij nog steeds vloeibaar... Jammer...

    BeantwoordenVerwijderen