zaterdag 28 april 2012

Marokkaanse geitenstoofpot


Jullie zullen wel denken... geitenstoofpot!!?? Hoe komt ze daar in hemelsnaam op!?

Enkele weken geleden ging mijn man inkopen doen op de 'vreemdelingenmarkt' in Brussel, waar hij gewoonlijk ook langs de Roemeense slager gaat. Ik vroeg of hij op de markt ook eens wou uitkijken naar lamsvlees en hij kwam thuis met 3 grote porties lamsvlees, erg in zijn nopjes over de prijs die hij ervoor betaald had. Later die avond vroeg hij ineens een beetje twijfelend "lam is toch chèvre in't Frans?"... En zo kwam het dat mijn diepvries ineens vol geitenvlees bleek te zitten.... :-)

Gelukkig vind ik zo'n uitdagingen eigenlijk wel leuk en bracht een search op google me al snel op Jules Food, een mooie site waar ik een interessant recept voor geitenstoofpot vond. (Thank you Jules!). Ik probeerde het uit en.... mmm, de smaak van de saus was echt verrukkelijk! Het geitenvlees op zich viel ook goed mee, het deed me eigenlijk aan lamsvlees denken. Het is niet sterk van smaak maar het is wel steviger van textuur dan lam.

Ik kreeg van Ina van Hansketien ,de volgende informatie over geitenvlees:
Het maakt erg veel uit wat voor geitenvlees je gebruikt. Een capretto (een zuiglam van ongeveer 10 weken)is zacht van structuur en smaak. Zo'n heel jong dier is niet erg geschikt voor stoofpotjes. Een chevon (een bokje van ongeveer een half jaar oud) heeft ook ruwvoer gehad. Het vlees krijgt meer structuur en smaak maar zeker geen sterke geitensmaak. Je kunt voor stoofpotjes ook capra select gebruiken. Dit is een dier van hooguit 1,5 jr. Bij deze leeftijd komt de geitensmaak meer naar voren.
Bij een goed opgemest dier is geen sprake van vervetting. Vet wegsnijden is dan ook jammer want vet geeft smaak.

Op hun site kan je nog meer informatie en recepten met geitenvlees vinden. Dank je wel Ina!

Dit recept hieronder kan je trouwens ook perfect met lamsvlees maken.


Ingrediënten:


750 gr geitenvlees in stukjes gesneden
enkele eetlepels olie
1 ajuin gesnipperd
2 teentjes look, geperst
1 blik tomaten in stukjes
1 kaneelstokje
4 gedroogde abrikozen, in stukjes
lamsbouillon (ik gebruikte bij gebrek aan lamsbouillon gewone kippenbouillon, ongeveer 200 ml)

1 theelepel komijn
1 theelepel korianderpoeder
1 theelepel gemberpoeder
1,5 theelepel paprikapoeder (gerookt als je dat hebt, maar dat had ik niet)
1 theelepel kurkuma
1/2 theelepel chilipoeder
zout en peper

1 eetlepel honing
sap en geraspte schil van een halve citroen
(4 eetlepels gehakte koriander, maar die had ik niet)

Werkwijze:


Meng in een kommetje komijn,  korianderpoeder, gemberpoeder,  paprikapoeder,  kurkuma en  chilipoeder.
Meng dan de kruiden met het vlees tot de kruiden goed verdeeld zijn over het vlees.

Verhit enkele lepels olijfolie in een stoofpot (ik gebruikte een tajine).
Bak de ajuin enkele minuten tot hij glazig is.
Voeg dan de knoflook en het vlees toe en bak, regelmatig roerend, tot het langs alle kanten bruin is.

Voeg dan de tomaten, kaneel, abrikozen toe.
Voeg ook genoeg bouillon toe tot het vlees helemaal bedekt is.

Laat het vlees op een zacht vuurtje gaar sudderen, ongeveer 1 à 1,5 uur, tot het zacht is.
Roer af en toe met een houten lepel en voeg eventueel bouillon toe als het te droog wordt.
Doof het vuur en voeg de honing en de citroenschil en het citroensap toe. Roer goed.


Serveer met couscous of Marokkaans brood.

16 opmerkingen:

  1. Bravo voor de echte Culi-durfal! Geit wordt ook veel gegegeten in Indonesische recepten, maar ik hoefnie. Beetje zoetig, is het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nell, nu voel ik me wel heel dapper :-)!
      Zoetig vond ik het niet eigenlijk, het leek gewoon veel op lamsvlees...
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  2. Ik heb pas saté kambing gegeten, dat is ook van geitenvlees en dat was heerlijk van smaak en lekker mals. Dus ik heb geen moeite met geitenvlees. Het ziet er heerlijk uit Marian!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline!
      Ik wist niet dat Indonesische recepten ook vaak geitenvlees gebruiken, Nell zei het hierboven ook al...
      Indonesische recepten zijn minder gekend in België dan in Nederland denk ik. Spijtig want ik zou het wel eens willen proberen op die manier!

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  3. Ik weet niet hoe het smaakt, lamsvlees is sterk van smaak, dus voor degene die dat niet zo lusten is geit miischien een goed alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Moran, het lijkt nogal van smaak op lam vind ik, dus ik denk niet dat je als je niet van lam houdt, graag geit eet...
      maar het is wel de moeite om te proberen! Eens iets anders ...

      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
    2. hallo marianne,je ken mij niet maar ik heb van je website de geiten =stoofpot gemaakt in een tajine,werkelijk fantasties alees gedaan volgens je recept behalven de kruiden gisteren het geitenvlees op de oosterse markt in beverwijk gehaald en bij de buurman oba de kruidenman africano kruiden gescord voor de rest geenkippen maar runderbouillion gedaan ik moet zeggen heerlijk enkel gekookte sperzieboontjes erbij top top top dank je wel dit ga ik zeker veel meer doen gr joop

      Verwijderen
  4. En dat door verkeerd inkopen! Ziet er heerlijk uit en die sate moet ik ook eens een keer uitproberen.
    Lijkt me ook wel lekker, voor jou natuurlijk geen probleem aangezien je een vriezer vol geit hebt haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fatima,
      Dank je wel voor je reactie!
      Ja, inderdaad, die Indonesische geit lijkt me ook wel wat en nog geit genoeg over :-).
      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  5. Het maakt erg veel uit wat voor geitenvlees je gebruikt. Een capretto (een zuiglam van ongeveer 10 weken)is zacht van structuur en smaak. Zo'n heel jong dier is niet erg geschikt voor stoofpotjes. Een chevon (een bokje van ongeveer een half jaar oud) heeft ook ruwvoer gehad. Het vlees krijgt meer structuur en smaak maar zeker geen sterke geitensmaak. Je kunt voor stoofpotjes ook capra select gebruiken. Dit is een dier van hooguit 1,5 jr. Bij deze leeftijd komt de geitensmaak meer naar voren.
    Bij een goed opgemest dier is geen sprake van vervetting. Vet wegsnijden is dan ook jammer want vet geeft smaak. Kijk anders op onze site, er staan ook een paar recepten op met geit www.hansketien.nl

    Groetjes,
    Ina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ina, voor je reactie! Ik ga deze interessante informatie aan het bericht toevoegen met een link naar jullie site!

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  6. hi Marian...it's jules. looks delicious!. i'm so glad you like this as much as i do. i wish i could read all about it, but i will find a way to translate so i can read all the details...great blog...i might have to try the chocolade pannenkoeken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Jules, so nice to see you here and thank you for your nice comment!
      Let me know if you try the chocolate pancakes :-).

      Verwijderen
  7. Hallo Marian, ik heb een paar dagen geleden voor het eerst geitenvlees gekocht, ligt 3 kilo nu in blokjes in de vriezer. En dan... ja wat moet je er nou mee he :) En zo kwam ik via een google zoekopdracht bij jouw recept terecht. Heb meteen kaneelstokjes gehaald en ben aan de slag gegaan. Het rook al zo lekker tijdens het stoven, kon bijna niet wachten :P Heb er rijst bij gegeten, het was heerlijk! Heb helaas geen (nog) geen tajine maar mijn "gouwe ouwe" braadpan was een prima alternatief. Ik ga dit recept zeker vaker maken, mocht ik er nog eigen dingetjes bij verzinnen dan laat ik je dat zeker weten. Ik heb ook gelijk de link van hansketien opgeslagen.

    Bedankt voor je blogpost, ik ben benieuwd wat ik nog meer ga ontdekken op je blog.

    Groetjes,

    Monique (Mootje)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Marian,
    Dit was zoooo lekker! Ik heb de geit wat langer laten sudderen, twee uien, 3 teentjes knoflook en iets meer abrikozen gebruikt. Met naanbrood en een frisse salade erbij. Super recept!! Eentje om er te onthouden.. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoy, mijn nieuwe tajine staat nu ondergedompeld in water en noch olie en zo morgen en dan ga ik u recept ook eens uitproberen op goede hoop !!!

    BeantwoordenVerwijderen