maandag 23 april 2012

Appelsien-amandel-taart

Dit is zonder twijfel een heel bijzondere taart!

Het recept komt uit De Joodse Keuken van Claudia Roden. Toen ik de eerste keer het recept las, durfde ik het niet aan om het uit te proberen omdat er héle appelsienen ingaan (met schil en al) en dat schrok me toch wel een beetje af.

Maar toen ik zag dat Caroline hem ook al met succes maakte en ik bovendien ook op Nullam Microwaveum een interessante chocoladevariant op dit recept tegenkwam, besloot ik om hem toch maar eens te maken.

Ik proefde van het deeg voor het de oven inging en die smaak vond ik echt maar niks... ik verwachtte dus weinig van het gebakken eindresultaat. Maar deze taart is echt de moeite van het uitproberen waard, als je van appelsienen houdt! Een intense appelsiensmaak en dat samen met de amandelen... om je vingers bij af te likken! De eerste hapjes vond ik even wennen want het is een speciale smaak, maar daarna... mmmm!

Ingrediënten:

2 appelsienen
6 eieren
250 gr suiker
250 gr gemalen amandelen
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels oranjebloesemwater

Werkwijze:

Was de appelsienen en zet ze op het vuur, onder water. Kook ze voor ongeveer 1.5 uur tot ze helemaal zacht zijn. Haal ze uit het water en laat ze afkoelen.

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Vet een ronde vorm in (de mijne is 26cm doorsnede) en bedek de bodem met bakpapier.
Snijd de appelsienen open, snijd de kapjes eraf en verwijder de pitten.
Mix dan de appelsienen met een keukenrobot tot ze helemaal fijn zijn.

Klop de eieren met de suiker.
Voeg dan het bakpoeder, het oranjebloesemwater en de amandelen toe en meng goed.
Voeg op het laatst de fijngemixte appelsienen toe en meng.

Giet het mengsel in de vorm en zet het in de voorverwarmde oven.

Bak 50 à 60 minuten tot een prikker er proper uitkomt.
Laat afkoelen op een rooster.


8 opmerkingen:

  1. Hallo Marian,
    Leuk dat je hem ook gemaakt hebt en ik ben blij dat je hem lekker vond. het is een apart taartje met een intense sinaasappelsmaak, maar ontzettend lekker. Ik moet hem binnenkort ook maar weer eens maken.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      Je had gelijk, hij is inderdaad erg lekker en bijzonder van smaak!
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  2. Hele sinaasappelen? Je maakt steeds apartere taarten haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het kan erger, toch? Zo'n speciaal ingrediënt maakt het bakken juist eens zo leuk :-)

      Verwijderen
  3. Smaakvolle taart, Marian! Je doet niet onder voor Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nell, wat een compliment!
      Heb al veel geleerd door Caroline's blog, dat is zeker :-)

      Verwijderen
  4. Oranjebloesem heeft ook zijn specifieke smaak, ja niets gaat er verloren, geen afval, ook zijn voordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, zo kan je het ook bekijken :-). Dak je wel voor je reactie!

      Groetjes
      Marian

      Verwijderen