vrijdag 18 november 2011

Roemeense soep met gerookte ribbetjes

Na de Roemeense kippensoep nu ook een soep met gerookte ribbetjes: ciorba de costita afumata.

Deze maaltijdsoep heeft een aparte gerookte smaak, omdat de ribbetjes mee worden gekookt en is echt perfect om te te eten op een kille herfstdag.

Enkele keren per jaar gaan we langs de Roemeense slager in Brussel en kopen daar gerookte kip, gerookte worstjes en gerookte ribbetjes.  Van de ribbetjes maak ik gewoonlijk deze soep.


Het recept komt van mijn schoonmoeder. Toen ik deze soep voor het eerst at vond ik het al heel lekker en na haar het recept ontfutseld te hebben maak ik het regelmatig zelf.

Ingrediënten:

400 gr gerookte (varkens)ribbetjes
1 grote wortel, in stukjes
1 ajuin, gesnipperd
1/2 kleine knolselder, in stukjes
1 rode paprika, in stukjes
3 aardappelen, in stukjes
1 blik tomaten in stukjes (400gr)
2 eieren, geklutst
2 liter water
zout of bouillonblokjes
dille (enkele eetlepels indien het verse is, ik gebruikte een koffielepeltje gedroogde dille, maar verse is  beter)

peterselie (eventueel, om mee te serveren)
zure room (eventueel, om mee te serveren)
citroen (eventueel, om de soep zuur mee te maken)

Werkwijze:

Spoel de ribbetjes af en snij ze in stukken.
Breng een stoofpot met het water aan de kook, met de ribbetjes.
Laat een half uurtje koken.

Voeg dan de ajuin, wortel, knolselder, aardappels, paprika en dille toe.
Voeg ook zout/bouillonblokjes toe, maar wees voorzichtig dat het niet te zout wordt, want de ribbetjes maken de soep ook al zout.

Voeg na 20 minuten ook de tomaten toe.
Laat koken tot de groenten goed gaar zijn.
Proef en kruid eventueel nog bij met zout.

Doof het vuur.
Giet de geklutste eieren in de soep en meng, zo krijg je eiersliertjes.

Voeg indien gewenst citroensap toe om de soep zuur te maken (zoals ze normaal gezien gegeten wordt in Roemenië). Wij doen dit pas als we de soep al hebben opgeschept omdat onze dochtertjes anders geen soep meer willen. J

Serveer met zure room.
Lekker met brood erbij.

8 opmerkingen:

  1. Ja we amaken in Servie een soep dat hierop lijkt:)Erg lekker met stuk korstige brood:)
    p.a. Er is een leuek Giveawat op mijn blog tot 24ste November.Iedereen is welkom:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je soep ziet er weer heerlijk uit, Marian. Ook lekker met dat ei erdoor lijkt mij.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you Gloria! Nice to see you here!

    Bedankt Dzoli, ik denk dat dit soort soepen in heel Oost-Europa wordt gemaakt, niet :-)? Ik ga zeker op je blog kijken!

    Dank je wel Caroline! Fijn weekend gewenst!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij gebrek aan een Romeinse slager zal ik binnenkort eens mijn eigen rookoven pakken. Ik denk dat dat wel de moeite waard is voor deze soep.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Es, handig als je zelf een rookoven hebt :)!
    Bedankt voor je reactie!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het recept. Ik ben helaas het citroensap vergeten, maar de soep was heerlijk en de gerookte ribbetjes geven een heel aparte smaak. Groetjes van Marlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. HOi Marlies, wat leuk dat je het recept hebt geprobeerd, dat doet me echt plezier!
    Dank je wel voor je reactie.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen