dinsdag 8 november 2011

Gehaktballetjes met geroosterde aubergine

Het recept voor deze heerlijke zachte gehaktballetjes komt uit De joodse keuken van Claudia Roden.

Ik ben gek op geroosterde aubergines en toen ik dit recept tegenkwam in het boek wou ik het meteen maken.

Door de auberginepuree zijn de balletjes zacht van textuur. De smaak van de aubergines is niet overheersend: het geeft een iets andere smaak aan de gehaktballetjes, maar je kan niet meteen raden dat er aubergine inzit.

Het levende bewijs hiervoor zijn mijn dochtertjes, die halstarrig weigeren om geroosterde aubergines te eten (die zien er natuurlijk wel niet zo lekker uit, daarin ik moet ze gelijk geven, het recept daarvoor staat hier ), maar wel vol enthousiasme op deze gehaktballetjes aanvielen.

Ik heb het recept wel wat aangepast (Sorry, Claudia):
Omdat ik het mengsel anders iets te slap vond om balletjes mee te maken, heb ik een beetje paneermeel toegevoegd. Ik heb ook een halve gesnipperde ajuin, wat look en wat parmezaanse kaas toegevoegd voor extra smaak.

Ingrediënten:

1 kg aubergines (ik gebruikte er 4)
350 gr lamsgehakt (ik gebruikte 450 gr gemengd varkens-kalfsgehakt, omdat lamsgehakt moeilijk te verkrijgen is)
2 eieren
Zout, peper
Een halve ajuin, gesnipperd (optioneel, stond niet in het recept)
2 teentjes look, geperst (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels paneermeel (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels geraspte parmezaanse kaas (optioneel, stond niet in het recept)

Enkele eetlepels bloem
Olie om in te bakken

Werkwijze:

Rooster de aubergines op een grillpan op een hoog vuur of onder een hete grill in de oven. Rooster ze ongeveer een uur, keer ze af en toe om. Ze zijn klaar als het vel helemaal zwart en verschrompeld is, de aubergines zacht aanvoelen en in elkaar zakken als je erop drukt.

Laat de aubergines een beetje afkoelen.
Snijd het bovenste kapje eraf en breek de aubergines open.
Schraap met een lepel het vruchtvlees eruit en doe het in een zeef.
Laat het vruchtvlees op zijn minst een half uur uitlekken. Zo loopt het overtollige vocht weg, dat een bittere smaak heeft.

Druk er dan zoveel mogelijk vocht uit.
Prak het vruchtvlees met een vork.
Voeg de aubergines bij het gehakt.
Voeg ook de geklutste eieren toe, wat zout en peper en eventueel de ajuin, look, paneermeel en parmezaanse kaas.
Kneed dit door tot het goed gemengd is.
Vorm er balletjes van. Ik liet ze nog even opstijven in de koelkast, maar dat hoeft niet noodzakelijk.

Verhit een laag olie in een pan tot de olie goed warm is.
Haal de balletjes door de bloem zodat ze met bloem bedekt zijn.
Bak ze goudbruin de in goed verhitte olie.
Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Smakelijk!

5 opmerkingen:

  1. Kan ook goed zonder vlees (recept Ottolenghi):
    http://gewoonlekkergewoon.blogspot.com/2011/04/het-snoepje-en-de-auberginekroket.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk weer een receptje van Claudia Roden. Zal eens kijken in mijn boek. Grappig dat iedereen er toch weer andere recepten uit maakt
    groeten, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerry,dank je wel voor je reactie! Ik ben je link gaan bekijken, inderdaad, zo lijkt het me ook lekker, en dan is het vegetarisch... dat wil ik ook wel eens proberen!

    Hoi Caroline, dat is het leuke aan Claudia Roden's boek, er staan zoveel receptjes in, dat iedereen er zijn smaak tegenkomt...

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aubergine is mijn grote favoriet. Ik zou ze ook wel willen proberen zonder gehakt, maar misschien wordt het wel erg slapjes dan.
    Wat betreft je reactie op mijn beschreven boek Plenty: als je me doormailt welke ingrediënten je precies lekker vindt, kan ik wel een recept uit het boek naar je sturen. Kun je eens proberen of zijn kookwijze je bevalt. Het is niet superingewikkeld, maar wel tijdrovend, ben ik bang.
    Overigens, vandaag het allerlaatste stukje choco-peca-kokoskoek opgepeuzeld! Yam!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nell,
    Oh, wat leuk! Ben benieuwd naar een recept, ik vertrouw op jouw goede smaak :-). (Ik lust alles behalve asperges, witloof en venkel ...)
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen