vrijdag 5 oktober 2012

Dadelcakejes

Deze dadelcakejes maakte ik kort geleden samen met mijn jongste dochter, op een regenachtige zondagnamiddag.

Alles ging volgens plan, tot haar vingertjes helemaal plakkerig werden door het ontpitten van de dadels en ze toertjes rond de keukentafel begon te lopen, al wapperend met haar handjes, om die kleverige dadelstukjes kwijt te raken.... Een keukenvloer vol  platgetrapte kleine stukjes dadel was niet wat ik op het oog had toen ik hieraan begon...

Gelukkig waren de cakejes wel heel lekker! Als je van dadels houdt, zijn deze muffins zeker de moeite waard. Ik vond ze warm het meest tot hun recht komen.

Het recept komt uit Cake Days van The Hummingbird Bakery. Daar heten ze "toffeecakejes" en worden ze na het bakken versierd met een laag glazuur op basis van boter, suiker en dulce de leche. Ik liet die glazuurlaag weg om de hoeveelheid suiker wat te beperken en omdat ze langer te bewaren zijn zonder glazuur.

Wie de glazuur (die ongetwijfeld de cakejes alleen maar lekkerder maakt!) toch wil maken, laat het maar weten!

Ingrediënten:

180 gr ontpitte dadels, fijngehakt
1,8 dl kokend water
80 gr boter op kamertemperatuur
150 gr lichtbruine suiker
2 grote eieren
180 gr bloem
1/2 theelepel bakpoeder
1 tl natriumbicarbonaat
een snufje zout
1 tl vanille-extract

Werkwijze:

Hak de dadels fijn en giet het kokende water erover.
Laat ze 20 minuten weken.

Verwarm de oven voor op 190 graden.
Zet papieren cakevormpjes in de muffinvorm.

Klop met een mixer de boter en de suiker licht en romig.
Voeg de eieren toe, één voor één, en klop goed na elk ei.

Zeef de bloem, het bakpoeder, het natriumbicarbonaat en het zout in een andere kom.
Voeg dit bloemmengsel in 3 keer toe aan het eimengsel en meng elke keer.

Klop het geheel goed door tot alles gemengd is.
Roer er dan het vanille-extract en de dadels (met water) door.

Vul de vormpjes voor 2/3 met het beslag.
Bak ze 18 à 20 minuten, tot ze gerezen zijn en een prikker er proper uitkomt.

Laat even afkoelen en haal ze dan uit de vorm om verder af te koelen op een rooster.

5 opmerkingen:

  1. Halo Marian,
    Ik moest wel gniffelen over het verhaal met de dadels en de vingertjes van je dochter. Ze zijn inderdaad erg kleverig, maar wel ontzettend lekker! Het lijkt wel een beetje op sticky dadel pudding!
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Buna Marian, sper ca esti bine.
    Prajitura arata excelent, felicitari.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahaha, ik had je dochter wel willen zien rond rennen. Ik vind kleine kinderen leuk! Grote ook hoor... ;)
    Klinkt lekker. Ik heb eigenlijk nooit dadels in huis.
    :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Es, bedankt voor je reactie!
      Kinderen zijn inderdaad leuke helpertjes als je bakt:-)
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen