zondag 4 september 2011

Chocolade-broodpudding

We hadden nog veel brood over na een barbecue gisteren dus maakten mijn kleine keukenhulpjes en ik vanmorgen broodpudding.

Een lekkere en makkelijke manier om oud brood te verwerken!

Het recept komt uit 'Ons Kookboek', maar ik heb het een beetje aangepast. In plaats van rozijnen en vanillepudding gebruik ik chocoladestukjes en chocoladepudding, om de chocoholics hier tevreden te houden.

Ingredienten:

300 gr oud brood, in stukjes gescheurd
500 ml melk
200 gr rietsuiker (of gewone suiker)
2 eetlepels honing
1 pakje chocoladepuddingpoeder
5 eieren
50 gr chocoladestukjes




Werkwijze:


Verwarm de oven voor op 200 graden.
Scheur het brood in stukjes in een kom.
Warm de melk op tot hij lauwwarm is en voeg er de suiker en de honing aan toe. Meng goed.
Voeg nu ook het chocoladepuddingpoeder toe. Meng goed.
Schenk dit melkmengsel over het brood en prak het met een vork tot het brood week is geworden van de melk.
Kluts de eieren goed en voeg ze toe aan het brood, meng goed.
Meng de chocoladestukjes onder het mengsel.

Bekleed een bakvorm (ik gebruik een gewone ronde siliconen bakvorm van 23 cm doorsnede) met bakpapier en schenk het mengsel erin.
Maak het gelijk met een lepel.
Bak in de oven voor ongeveer 45 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.

Lekker warm juist uit de oven, maar ook lekker koud.




7 opmerkingen:

  1. Erg leuk zo'n bruine variant. Broodpudding ziet er altijd heerlijk uit op foto's. Maar het is er bij nog niet van gekomen om het eens te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het loont de moeite om het eens te proberen; is meteen klaar en je bent ineens van al je oude brood vanaf :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook lekker, ik heb het al geproefd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat ziet er heerlijk uit,ga ik ook eens proberen.Ik ben niet zo een fan van rozijnen maar wél van chocolade,ideaal dus! ;-)

    groetjes van je nichtje Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om mijn nichtje hier tegen te komen :-)!
    Ja, het is een goed alternatief voor de gewone met rozijnen... en rap klaar, ook altijd leuk voor luie koks zoals mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik weet niet of dit bij jullie ook zo was , maar mijn papje ziet er wel erg lopend uit , ik heb er voor alle zekerheid nog 3 sneden brood bijgedaan en 2 zandkoekjes die ik hier nog liggen had , maar nog steeds heel lopend , heb alles in de vorm gedaan en hij zit nu in de oven , hopelijk komt het nog goed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en hoe was jou taart dan als hij uit de oven kwam...

      Verwijderen