dinsdag 17 juli 2012

Nectarine-roomkaas-schotel

Tijdens het maken van dit dessert bedacht ik me dat ik mijn blog toch beter 'Kluns in de Keuken' had genoemd...

Het ging, zoals gewoonlijk bij mij, de mist in bij het splitsen van de eieren. Hoewel ik zo'n handige eiersplitser heb, waardoor het niet verkeerd zou mogen gaan, mislukt het splitsen toch nog wel regelmatig. Ik klop gewoon iets te enthousiast de eieren in en dan valt er niets meer te splitsen!

Gelukkig had ik uiteindelijk toch nog genoeg gesplitste eieren bijeen en het resultaat van deze taart is echt superlekker. Fris en zomers, een aanrader!

Ik zou volgende keer wel iets meer nectarines gebruiken. Het recept komt uit het tijdschrift Ovenhits Special 5.

Ingrediënten:

boter om in te vetten
4 nectarines
4 eieren
125 gr + 2 eetlepels suiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
125 ml room
500 gr volle plattekaas (kwark) of roomkaas (ik gebruikte mascarpone)
75gr griesmeel
2 eetlepels geschaafde amandelen
Poedersuiker om te bestuiven

Werkwijze:

Vet een ovenschotel in of 4 kleine (individuele) ovenschaaltjes.

Verwarm de oven voor op 175 graden (elektrisch) of 150 graden (hetelucht).

Was de nectarines, droog ze af en halveer ze.
Haal de pit eruit en snij ze in schijfjes.
Verdeel ze over de ovenschotel.

Splits (voorzichtig :-)) de eieren.
Klop het eiwit stijf en zet het koud weg.
Klop de eidooiers samen met 125 gr suiker, de vanillesuiker en een snufje zout romig (ongeveer 8 minuten volgens het recept, ik gaf het na 5 minuten al op).

Roer er daarna kort de room, de roomkaas/plattekaas(kwark) en griesmeel door.

Spatel het opgeklopte eiwit er voorzichtig doorheen.

Verdeel de massa over de nectarines en strijk het glad.
Strooi er het amandelschaafsel over en 2 eetlepels suiker.

Bak de nectarineschotel ongeveer 40 minuten tot ze goudbruin en stevig is.

Neem de schaal uit de oven en laat afkoelen op een rooster.
Volgens het recept was het de bedoeling om deze schotel warm te serveren, maar het is duizendmaal lekkerder na een nacht in de ijskast!

Smakelijk!





12 opmerkingen:

  1. Ik moest wel lachen om je verhaal om de eieren te splitsen. Altijd voorzichtig doen en elk ei apart in een kopje, anders krijg je misschien toch nog eigeel in je eiwitten (ik spreek uit ervaring!)
    Je schotel lijkt me erg lekker!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Caroline!

      Ik gebruik ook altijd meerdere kopjes, die ik na elk ei overhevel in de grote kommen, anders zou ik nooit aan het aantal gesplitste eieren komen dat ik nodig heb, vrees ik :-).

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  2. Eieren splitsen is gewoon lastig , er schijnt een speciaal soort lepel te zijn bij Blokker waarin gaten zitten aan de zijkant waardoor het eiwit weg kan lopen en het eigeel achter blijft. Maar of dat werkt ?? Ik weet het niet. Leuk trouwens weer een blogje en het recept zal ik in gedachten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henriëtte!
      Ik heb zo'n soort lepeltje en het werkt goed, maar niet als je de eierschaal te hard inklopt en de dooier al stuk is voor je begint te splitsen natuurlijk :-).

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  3. I usually use the egg shells to try to "separate" the eggs. And regardless of how many eggs I have separated in the past, I'm still clumsy around it. Beautiful cake!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Yudith! I am happy I am not the only one who finds it challenging :-)!

      Verwijderen
  4. Ga het weekend je Roemeense Mousaka maken emt verse aubergine van de markt en heb een link naar het recept op onze facebooksite gezet. Wie weet is het recept ook wat voor anderen, want het lijkt ons in ieder geval heerlijk en een leuke en lekkere manier om auberigine's te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Henriëtte! Ik hoop dat je hem lekker vond!

      Verwijderen
  5. Hi Marian!

    I hope you are all well my friend! This look delicious! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag,
    Heb een vraagje, kan ik andere fruit gebruiken ipv nectarine? bv aardbeien of frambozen!

    groetjes Fatima

    BeantwoordenVerwijderen