woensdag 24 augustus 2011

Appelmuffins met kaneel en honing à la Nigella

Dit komt uit 'Keuken' van Nigella en ik maak deze geregeld als enkele appels in de fruitschaal hun beste tijd voorbij zijn.

Het zijn lekkere vochtige muffins, de honing en de appel gaan perfect samen!

Ingredienten (voor 12 cakejes, maar ik maakte er 18 omdat mijn papieren vormpjes wat kleiner zijn en ik ze niet te vol durfde doen ...):

2 appels (ik gebruik maar 1,5, anders is het teveel appel en te weinig muffin naar mijn smaak)
250 gr bloem (Nigella gebruikt speltmeel maar gewone bloem gaat ook)
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
125 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte rietsuiker)
1,25 dl vloeibare honing
4 eetlepels vloeibare yoghurt
1,25 dl neutraal smakende olie (ik gebruik zonnebloemolie)
2 eieren
2 eetlepels gemalen amandelen (of amandelen in stukjes gehakt, maar ik verkies gemalen)

Werkwijze:

Verhit de oven op 200 graden en vul de muffinplaat met papieren vormpjes.

Schil de appels en ontdoe ze van het klokhuis. Snij ze in blokjes van ongeveer 1 cm.

Neem 2 kommen.

Doe in de ene kom de bloem, het bakpoeder, de kaneel en het amandelpoeder en meng goed.

Doe in de andere kom de suiker, de honing, de yoghurt, de eieren en de olie en meng goed.

Spatel de vochtige ingrediënten vluchtig door de droge ingrediënten. Meng er de blokjes appel door. Stop met mengen zo snel alles gemengd is, want als je te lang mengt zijn je muffins niet luchtig meer.

Vul de muffinbakjes en zet de plaat voor 20 minuten in de voorverwarmde oven. Ze zijn klaar als ze goudbruin en gerezen zijn en er prikker er proper uitkomt.

Lekker warm, maar ook de volgende dag nog even lekker!

4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook altijd een paar zielige achterblijvertjes in de fruitschaal! Moet ik ook eens proberen, merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan! Is ideal om rimpelige appeltjes te recupereren :-)
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom niet afgetopt met suiker, amandel en kaneel zoals in het recept? dat vond ik juist het lekkerste deel, dat suikerkorstje!

    BeantwoordenVerwijderen