donderdag 18 augustus 2011

Chocolademuffins met rode bietjes

Deze muffins zijn zonder twijfel de mooiste manier om groenten als ontbijt te eten!

Ik maakte ze voor't eerst enkele maanden geleden, omdat ik gewoon niet kon weerstaan aan de verleiding van een recept met zo'n onverwacht ingrediënt.

Het resultaat was heel lekker, een muffin met een vochtige textuur en een lekkere chocoladesmaak.

Degenen die de muffins te proeven kregen konden het geheime ingrediënt niet thuisbrengen, de smaak van de rode bietjes komt dan ook niet echt naar boven, maar geeft wel een iets andere smaak aan de muffin én zorgt voor de vochtigheid.

Gisteren maakte ik ze opnieuw omdat mijn schoonmoeder niet wou geloven dat chocolade en rode bietjes gecombineerd konden worden. Nu gelooft ze het wel, ze vroeg me zelf het recept te vertalen voor haar zodat ze het zelf kan uitproberen.

De muffins zijn heel makkelijk te maken, volgens het muffinprincipe: 2 kommen en snel mengen met een lepel. Weer een ideaal recept dus om samen met kinderen te maken! Mijn 2 dochters vinden deze muffins trouwens heel lekker, terwijl ze geen rode bietjes willen eten.

Het recept gaat als volgt:

Ingrediënten voor ongeveer 12 muffins:

125 bloem, gezeefd
40gr cacaopoeder, gezeefd
75 gemalen of fijngehakte noten (ik gebruikte gemalen hazelnoten, maar je kan ook amandelen of walnoten gebruiken)
1/2 theelepel natriumcarbonaat
1/2 theelepel bakpoeder
1 theelepel speculaaskruiden (of kaneel)
240 gr bruine suiker
1,7 dl neutraal smakende olie (ik gebruikte zonnebloemolie)
2 eieren op kamertemperatuur
225 gr gekookte rode bietjes (ik gebruikte voorgekookte rode bietjes), geraspt

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een muffinvorm met papieren cakevormpjes.

Neem 2 kommen.

Meng in de ene kom bloem, cacaopoeder, noten, natriumcarbonaat, bakpoeder en speculaaskruiden/kaneel. Meng er daarna goed de suiker onder.

Meng in een andere kom de olie met de eieren en meng goed.
Voeg de geraspte bietjes bij het olie-eimengsel en meng goed.

Maak een kuiltje in de kom met droge ingredienten en voeg de natte ingredienten toe en meng snel met een lepel.  Stop met mengen zo gauw alle ingrediënten gemengd zijn.

Vul de papierenvormpjes met het mengsel en zet in de voorverwarmde oven.

Bak ongeveer 20 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.

Laat 5 minuten afkoelen in de muffinvorm en haal de muffins er daarna voorzichtig uit, om verder af te koelen op een rooster.

Deze muffins zijn warm lekker, maar vreemd genoeg zijn ze de volgende dag nog lekkerder. Het lijkt wel dat de smaken dan beter in elkaar overgaan.

Voor wie het aandurft om te bakken met rode bietjes, het loont de moeite!

6 opmerkingen:

  1. Heel origineel, bieten met chocolade. Dat zou ik niet durven uitproberen! :) Jij deed het wel! Blijkbaar ook met een goed resultaat.
    Bedankt voor je reactie op mijn blog. Succes met jouw blog! Ook gloednieuw, zo te zien. Leuke achtergrond heb je gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt ook brownies met bieten maken. En heb je al een cake gemaakt met courgettes? De smaak van de groentes proef je niet echt terug, maar het maakt je cake lekker smeuïg. Net als bij worteltjes taart, dat is dan meestal wel bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Daisy! Ja, ik ben nog niet lang bezig met mijn blog, maar vind het wel erg leuk! Ik blijf je volgen dus we zullen elkaar nog wel tegenkomen :-)!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Caroline,
    Brownies met bietjes, klinkt wel lekker en speciaal! Heb jij dat al eens geprobeerd, staat het op jouw site?
    Cake met courgette heb ik nog nooit geprobeerd... het is wel toevallig dat je het vraagt, want vanmorgen toen ik dit muffin-bericht postte, meende ik mij te herinneren dat jij ooit een courgette-cake hebt gepost, maar ik kon hem niet terugvinden op jouw site als ik op 'courgettes" druk... Vergis ik mij? want het is al wel een tijdje geleden als ik mij goed herinner...

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marian,
    Ik heb het even aangepast, als je bij mijn labels op courgettes klikt, kom je hem tegen. Het is een choclade-courgette cake en hij was erg lekker.Het recept voor brownies vind je op de site van BBC Good Food, tik dan beetroot brownies in. Ik heb ze zelf nog niet gemaakt, staat nog steeds op mijn lijste. Maar daar staat zoveel op, dat het er niet altijd van komt.
    groetjes, CAroline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hej Caroline, dank je wel, ik heb hem gevonden! Het recept stemt eigenlijk wel in grote lijnen overeen met dit recept, dus ik zou de courgette-cake ook als mini-cakejes kunnen maken, denk ik.... lijkt me heel lekker!
    Ben benieuwd hoe de bietenbrownies gaan zijn, als je ze maakt!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen