maandag 1 augustus 2011

Tiramisu met speculaas

Dit is de Vlaamse versie van tiramisu!

Mijn zus liet mij enkele jaren geleden kennismaken met deze variant met speculaas en ik was meteen verkocht, zo lekker vond ik het!

Het recept komt gewoon uit ‘Ons Kookboek’, de Vlaamse kookbijbel die moeders hun kinderen meegeven als ze uit huis gaan en waarin je echt alles vindt.

De boudoirkoekjes heb ik door speculaas vervangen. De smaak is anders dan de traditionale tiramisu omdat de speculaasjes helemaal de crème opnemen en het zo een heel smeuïge tiramisu wordt.


Ik eet dit zelf liever dan de versie met boudoirkoekjes, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak. Ik heb het ook al met petit-beurre-koekjes gemaakt, dat is ook lekker, maar met speculaas is het nog beter!


Ik ben normaal geneigd om recepten waarin eieren gesplitst moeten worden te vermijden, omdat ik er helemaal niet zo’n held in ben. Maar voor deze tiramisu doe ik graag de moeite, hoewel het mij ook deze keer weer 5 eieren kostte om aan 3 gesplitste eieren te raken….

Ingredienten:
3 eieren, gesplitst
500 gr mascarpone
1 pakje speculaaskoekjes (250gr)
7 eetlepels suiker
Enkele eetlepels amaretto
Een tas sterke koffie
Enkele eetlepels cacaopoeder (ongezoet)

Werkwijze:
Splits de eieren en verdeel ze over 2 verschillende kommen.
Zorg ervoor dat de kom met de eiwitten goed schoon is en vetvrij, anders kan je de eiwitten niet goed opkloppen.
Klop de eidooiers met de suiker tot ze lichter van kleur worden.
Voeg de mascarpone toe en meng goed.
Voeg amaretto toe (ik hou het op 1 eetlepel omdat onze kinderen meeëten maar het oorspronkelijke recept heeft het over 100 ml likeur in totaal).
Klop de eiwitten goed op tot er zich pieken vormen (en je de kom ondersteboven kan houden zonder dat ze eruitvallen).
Meng de opgeklopte eiwitten voorzichtig onder het mascarponemengsel.

Doe de koffie in een diep bord en voeg eventueel ook daar een beetje amaretto toe.
Dop de speculaasjes in de koffie en leg een eerste laag speculaasjes in je schotel (ik gebruik hiervoor een gewone glazen pyrexschaal).
Leg er voorzichtig een laag mascarponecreme over.
Leg opnieuw een laag speculaasjes doordrenkt met koffie.
Leg opnieuw een laag mascarponecreme.

Dek af en zet minstens 6 uur in de ijskast om op te stijven. Als je het geduld kan opbrengen om het een nachtje te laten staan, is het nog lekkerder.
Bestuif voor het serveren met cacaopoeder.

Smakelijk!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Marian,
    Bedankt voor de reactie op het pruimen verhaal, het blijft een mysterie. Oh en mijn cake was nog veel donkerder (je zou bijna een fotootje sturen :-), niet alleen bovenop maar ook de cake zelf.

    Ik ga dit recept ook onthouden, lijkt ons heerlijk met speculaasjes, trouwens (ik heb je hele blog terug gelezen) de choco mousse, aubergine salsa, amandeltaartjes lijken me ook heerlijk.
    Ik denk dat ik de amandeltaaartjes eens ga maken maar dan met spijs, hebben we nog staan en het moet ook weer een keertje op…..
    Zo je ziet ik kijk regelmatig even of er weer wat nieuws op staat, hartstikke leuk, ook de bewoording vind ik wel leuk, toch weer anders dan bij ons Hollanders.
    Een tas koffie, dat is toch gewoon een kopje koffie ;-)

    Succes verder.

    Groet,
    Karin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karin,

    Leuk je hier terug te zien!
    Het blijft vreemd van die pruimencake, maar zo gaat het dikwijls met bakken, vind ik, je hebt elke keer een iets ander resultaat met dezelfde ingrediënten...dat maakt het ook leuk natuurlijk :-).

    De speculaastiramisu is echt de moeite, laat me weten als je hem geprobeerd hebt, ben benieuwd wat je ervan vindt! De koekjes smelten wel helemaal weg in de creme, dus hij is wel wat anders dan gewone tiramisu...

    Ben blij te horen dat je mijn blog leuk vindt, bedankt voor de aanmoedigingen!
    Tot nog eens hopelijk!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen