zaterdag 6 augustus 2011

Pruimencake met kardemom en kaneel

Dit recept komt van Caroline's blog,  een erg leuke blog vol interessante en gevarieerde recepten en mooie fotootjes!

Ik gebruikte haar pruimencake recept om deze cake te maken. Bedankt Caroline voor het recept, het is inderdaad een heel lekkere cake, helemaal wat ik ervan verwachtte!

De pruimen die ik gebruikte waren nog niet helemaal rijp zodat ze nog wat zurig zijn. Persoonlijk hou ik wel van het contrast tussen de zoete cake en de ietwat zure pruimen, maar ik denk dat de meesten het beter vinden als als de pruimen echt goed rijp zijn, maar daar had ik geen geduld  meer voor...




Ingredienten:

205 gr bloem
2 theelepels bakpoeder
een snufje zout
1/4 theelepel gemalen kardemom (als je ervan houdt en het in huis hebt, het hoeft niet perse, maar het is wel erg lekker bij de pruimen)
1/2 theelepel kaneel (voegde ik impulsief nog toe, het stond niet in het oorspronkelijke recept, maar het gaat goed samen met kardemom)
150gr lichtbruine suiker
2 eieren op kamertemperatuur
70gr roomboter op kampertemperatuur
80 ml zonnebloemolie
1,5 theelepel vanille-essence
geraspte schil van een halve citroen (ook dit was een improvisatie, aangezien het oorspronkelijke recept om appelsien vroeg die ik tot mijn schrik niet in huis had)
8 pruimen, ontpit, in de helft

Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakvorm in (ik gebruikte een ronde siliconen bakvorm van 22 cm) en bedek hem met bakpapier.
Meng in een kom de bloem, het bakpoeder,  het zout,  de kardemom en de kaneel.
Mix in een andere kom de boter romig.
Voeg na enkele minuten de suiker toe en mix grondig door.
Voeg dan elk ei apart toe en mix elke keer grondig.
Voeg dan de olie toe, mix goed.
Voeg dan de vanille-essence en de citroenrasp toe en mix nog eens goed.
Voeg uiteindelijk het bloemmengsel toe en mix nog eens goed door.
Giet het mengsel in de vorm en maak het glad.
Verdeel de pruimen over het mengselen druk ze er een beetje in.

Bak 40 minuten op 180graden tot de cake goudbruin is en een prikker er proper uitkomt.

Bij mij waren de pruimen wel helemaal weggezonken in het beslag, maar de smaak was niet minder lekker. Echt de moeite waard als je eens een ander soort cake wil eten! Smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat jij er ook zo van genoten hebt en bedankt voor de link.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Ik vind pruimen in gebak ook lekkerder als ze nog niet helemaal rijp zijn. Anders wordt het te zoet naar mijn mening. Dit ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marian
    Ik heb het taartje ook gemaakt, ben een trouwe lezer van Caroline en kom zo ook op dit blog.
    Even een vraagje, bij mij komt er om de pruimen een soort van blauwe rand al vrij snel na het afkoelen, het lijkt wel een chemische reactie ??
    Het is geen schimmel maar er zit toch een vreemd smaakje aan, jammer want de koek is heerlijk, al ziet deze bij mij veel bruiner een beetje kruidkoek achtig.
    Heb jij een idee, is het bij jou niet het geval??

    Groet,
    Karin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Karin,

    Dank je wel voor je bezoekje op mijn blog en je reactie! Leuk dat jij deze cake ook gemaakt hebt!
    Vreemd wel, ik kreeg geen blauwe rand rond de pruimen. Wel blijft de cake heel vochtig rond de pruimen, maar er zit geen blauwe rand of ook geen vreemde smaak (wel een beetje zurig, omdat de pruimen nog niet helemaal rijp waren). Ik had mijn pruimen ook niet geschild ofzo dus ik zou niet weten waar het verschil zit, vermoedelijk bij het soort pruimen ...
    Bij mij ziet de koek ook een stuk bruiner dan bij Caroline, ik denk dat dat is omdat ik lichtbruine rietsuiker heb gebruikt, weet niet welke suiker jij hebt gebruikt? Dit kan de kleur namelijk beïnvloeden.

    Ik hoop je nog tegen te komen op mijn blog!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Salut iubi, blogul tau arat foarte bine deja. Nici nu-mi vine sa cred ca am mancat toate bunatatile alea intr-un timp asa de scurt deci mult succes in continuare :-)

    BeantwoordenVerwijderen