zondag 28 augustus 2011

Baklava

Deze baklava maakte ik een tijdje geleden al, maar ik postte het nog niet want ik was de fotootjes kwijt.

Het was mijn eerste ervaring met filodeeg en ik vond het heel spannend om eraan te beginnen, ik dacht dat het een ingewikkelde onderneming ging worden. Dit was dus een echt avontuur in de keuken!

Uiteindelijk bleek het een stuk makkelijker dan ik had gedacht en bovendien leek het met momenten meer op knutselen dan op koken. Elk vel filodeeg moet afzonderlijk worden ingevet met boter, en al dat 'verven' met borsteltjes (ik had er gelukkig 2 om ruzie te vermijden) vonden mijn kleine keukenhulpjes heel plezant.

Mijn aarzeling om met filodeeg te werken is nu ook overwonnen!

Wie van heel zoet houdt en eens iets helemaal anders wil maken, moet dit recept maar eens proberen, het is de moeite waard.

Het recept komt uit "De mediterrane keuken' van de "Simpelweg lekker"-reeks. Ik gebruikte wel 300 gr gehakte walnoten ipv de notenmengeling die in het recept beschreven staat, het resultaat was heel lekker.

Ingrediënten:

150gr gepelde ongezouten pistachenoten, fijngehakt
75gr  hazelnoten, fijngehakt
75gr walnoten, fijngehakt
geraspte schil van 1 citroen
1 eetlepel bruine suiker
1 theelelepel speculaaskruiden (of kaneel)
150 gr gesmolten boter+ extra om de schaal in te vetten
250 gr filodeeg, uit de diepvries, ontdooid

Voor de siroop:
250 ml water
1 eetlepel citroensap
2 eetlepels heldere honing
300 gr suiker
1/2 theelepel gemalen kaneel

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Meng de noten, citroenschil, bruine suiker en speculaaskruiden in een kom.
Bestrijk een bakblik of ovenschotel met boter.
Snijd de hele stapel filodeegvellen zodanig bij dat ze in de vorm passen.
Bewaar de filodeeg onder een vochtige keukendoek.

Leg een eerste laag filodeeg op de bodem van de schotel en bestrijk hem met gesmolten boter.
Voeg nog 3 lagen toe en bestrijk ze elke keer met boter.
Verdeel hierover een derde van het notenmengsel.
Leg er 3 beboterde filodeegvellen op.
Verdeel er weer een deel van het notenmengsel op.
Leg er opnieuw 3 beboterde filodeegvellen op.
Verdeel het laatste deel van het notenmengsel erover.
Eindig met 3 lagen filodeeg en bestrijk elk vel met boter.

Snijd de baklava in stukjes en bak hem ongeveer 1 uur in de oven, op ongeveer 160gr.

Maak ondertussen de siroop.
Meng het water, citroensap, de honing, suiker en kaneel en breng het al roerend aan de kook.
Zet het vuur lager wanneer het kookt en laat het doorkoken, zonder te roeren.
Haal de pot van het vuur en laat de siroop afkoelen.

Haal de baklava uit de oven en schenk de afgekoelde siroop erover.
Laat de siroop goed intrekken en serveer pas wanneer de siroop goed is ingetrokken.

Lekker met een bolletje ijs erbij!

4 opmerkingen:

  1. ziet er goed uit, hou er eentje voor mij over!

    je zus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heb ik in Turkije gegeten en daar was het heerlijk! Ik heb zelf ergens een recept liggen waar ze gebruik maken van rozenwater. Jij hebt weer een heel ander recept zonder dat rozenwater. Dit recept van jou is voor mij dus iets toegankelijker. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm, heerlijk. Ik ben er gek op. Houd ontzettend van zoete dingen, maar daar was je denk ik al achter als je de recepten op mijn blog ziet!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor de reacties!

    Isabel, het is al op, ik maakte het een tijdje geleden al, maar zal het nog wel eens maken als jullie op bezoek komen, speciaal voor jou :-).

    Sweettflower, je moet het maar eens uitproberen, het is echt stukken makkelijker dan ik had verwacht en het resultaat was een 'echte' baklava, zoals ik had gehoopt!

    Caroline, ik vermoedde inderdaad al dat jij ook wel graag zoete dingen eet...:-). Voor mij mag het soms ook wel echt heel zoet zijn...

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen