zaterdag 20 oktober 2012

Chocolade ganache-cakejes

Deze cakejes zijn heel moeilijk te weerstaan als je van chocolade houdt. En (ik zal het maar toegeven) ik ben stapelgek op chocolade, dus ik was erg in mijn nopjes met deze bakseltjes!

Een zacht chocoladecakeje met een smeuïge vulling van chocoladeganache en een bovenlaag met diezelfde verrukkelijke chocolade... onweerstaanbaar!

Ze zijn bovendien helemaal niet moeilijk te maken. Het recept komt uit Cake Days van de Hummingbird Bakery.




Ingrediënten (voor 12 à 16 cakejes):

80gr boter op kamertemperatuur
280 gr suiker
200 gr bloem
40 gr cacaopoeder (ongezoet)
een snufje zout
1eetlepel bakpoeder (ik gebruikte maar 1 theelepel, aangezien ik zelfrijzende bloem gebruikte)
2 grote eieren
2,4 dl volle melk

Voor de ganache:
400 gr pure chocolade
4 dl slagroom
(ik halveerde de hoeveelheden room en chocolade en had genoeg ganache om 9 cakejes rijkelijk mee te versieren)

Werkwijze:

Maak de cakejes:

Verwarm de oven voor op 190 graden (175 graden bij een heteluchtoven).
Zet papieren vormpjes in de muffinvorm.

Mix de boter, suiker, bloem, cacaopoeder, zout en bakpoeder door elkaar met een mixer.
Klop tot het mengsel kruimelig is.

Doe de eieren in een kom en meng met de melk.
Voeg het eimengsel in 2 keer bij het boter-bloemmengsel en klop goed door.

Verdeel het beslag over de vormpjes, zodat ze voor 2/3 gevuld zijn.

Zet de vorm in de oven en bak  18-20 minuten tot ze gerezen zijn en een prikker er proper uitkomt.

Laat de cakejes afkoelen op een rooster.

Maak de ganache:

Breng de room tot het kookpunt in een steelpannetje.
Haal van het vuur.
Voeg dan de fijngehakte chocolade toe en roer. Roer tot de chocolade goed gesmolten is.
Dek af met plasticfolie en zet in de ijskast tot de ganache opgesteven en smeerbaar geworden is.

Als  de cakejes zijn afgekoeld snijd je uit de bovenkant van elk cakeje een stukje.
Vul het cakeje met een theelepel ganache en leg het dekseltje er terug op.
Bedek daarna elk cakeje met een laag ganache.

Bewaar de cakejes in de koelkast.

4 opmerkingen:

  1. Mmmm ... dat ziet er erg lekker uit. Ik heb een huis vol choc-a-holics. Deze week herfstvakantie, ik denk dat ik deze ook ga maken voor mijn mannen.

    Groetjes,

    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Diana! Ik hoop dat je ze lekker vindt, hou me op de hoogte!
      Hier vond iedereen ze heel lekker. Ze zijn wel redelijk zwaar, met eentje heb je wel genoeg :-).

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
    2. Hallo Marian,

      vandaag de cakejes gemaakt en ze waren inderdaad heerlijk. Ik heb wel de chocolade en de ganache moeten bewaken, anders werd er al stiekem van gesnoept. De mannen hebben hun goedkeuring gegeven. Ik zie wel dat ik wat zuiniger was met de ganache, maar er was ook niet zoveel geduld meer om deze goed op te laten stijven. Er cirkelden allemaal choc-a-holics om mij heen. Ik heb er gelijk een berichtje over gemaakt met een link naar jouw blog.
      Groetjes,
      Diana

      Verwijderen
  2. Wat leuk, Diana, dat je ze gemaakt hebt, dat doet me echt plezier! Dank je wel ook voor de link naar mijn blog. Ik ben blij dat je mannen ze lekker vonden!
    (Ik moest de ganache hier ook bewaken, want mijn dochtertjes bleven er maar van proeven....is ook wel onweerstaanbaar natuurlijk :-).

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen