Posts tonen met het label Gebak. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Gebak. Alle posts tonen

vrijdag 23 november 2012

Pompoencake met speculaaskruiden

Opnieuw een pompoendessert, maar helemaal anders dan de Roemeense pompoen-plaattaart van mijn vorige post.  Een heel lekker recept trouwens... pompoen met speculaaskruiden gaan echt perfect samen!

Het recept voor deze pompoencake komt uit één van mijn oude kookboeken (dat ik ooit van mijn Tante Nonneke kreeg...): Eenvoudig heerlijk koken van Ron Kalenuik.


Een makkelijk snel recept, dat ik zeker nog zal maken!

Ingrediënten: (voor een rechthoekige bakvorm van 20 op 30 cm)

500 gr pompoenpuree (simpel te maken, door de pompoen te roosteren in de oven en dan te pureren)
4 eieren, geklutst
2,5 dl olie (ik gebruikte 1,7 dl zonnebloemolie - meer zat er niet meer in de fles :-)-  en mijn cake was meer dan vochtig genoeg, zoals je op de foto kan zien.)
220gr bloem
170gr bruine suiker
200gr kristalsuiker
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel natriumbicarbonaat
2 theelepels speculaaskruiden (of kaneel)

Werkwijze:

Maak eventueel op voorhand de pompoenpuree:
Snij hem in grote stukken en zet in de oven op 175 graden, in een met bakpapier beklede ovenschaal. Laat ongeveer een uur roosteren in de oven tot hij zacht is.
Laat hem even afkoelen en haal het pompoenvlees er met een lepel uit.
Doe de pompoen in een kom en mix met een staafmixer.


Verwarm de oven voor op 175 graden (als je de cake gaat bakken).

Vermeng de pompoen met de eieren en de olie in een grote kom.
Vermeng alle droge ingrediënten in een andere kom en spatel ze dan door de pompoen.
Schenk het mengsel in een groot vierkant of rechthoekig bakblik.

Bak het in de oven tot een prikker er droog uitkomt.
(Volgens het zou dat na 25 minuten zijn, maar bij mij was het zelfs na 45 minuten nog niet helemaal gaar. )

Laat afkoelen en snij in blokjes.

zaterdag 3 november 2012

Roemeense pompoen-plaattaart



Voor

Na




Met de vriendelijke pompoen hierboven maakte ik een traditioneel Roemeens recept: Placinta de dovleac.

Mijn oudste dochter nam het me spijtig genoeg wel een beetje kwalijk toen ze ontdekte dat ik haar lieve pompoen koelbloedig in twee had gehakt en in de oven te roosteren had gelegd. Begrijpelijk dus dat ze niet eens heeft willen proeven van het resultaat.

En het resultaat was gelukkig de moeite! De eerste hapjes waren voor mij een beetje wennen, want ik had nog nooit pompoen in een dessert gegeten. Maar daarna vond ik het super! Het is lekker als ontbijt, bij een tas thee in de namiddag of als dessert. Geen wonder dat de Roemenen dit zo vaak maken in de herfst!

Het recept komt van Dana's blog. Multumesc mult Dana!

Ingrediënten:

200 gr zachte boter, in blokjes
400 gr zelfrijzende bloem
200 gr poedersuiker
1 ei
1 theelepel bakpoeder
een snufje zout
vanille-essence
eventueel een beetje geraspte citroenschil
1 pompoen
kaneel
gemberpoeder
suiker voor de pompoenpuree.

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Snij de pomoen in de lengte in  2 en haal de zaadjes eruit.
Laat hem ongeveer een uur (bij mij was het een uur en een kwartier) roosteren  in de oven tot hij zacht is, met de snijkant naar boven.

Laat hem even afkoelen en haal het pompoenvlees er met een lepel uit.
Doe de pompoen in een kom en mix met een staafmixer, samen met enkele eetlepels suiker.
Proef tot het zo zoet is als je zelf wil.
Voeg eventueel ook een beetje kaneel en gemberpoeder toe (ik gebruikte een halve theelepel van elk).

Maak ondertussen het deeg:
Meng de suiker met de boter tot het goed gemengd is.
Voeg nu ook het ei toe, de citroenschil (eventueel) en de vanille-essence, en meng.
Voeg dan de bloem (in 3 delen)  en het bakpoeder toe en meng tot je een samenhangend deeg hebt.


Rol het deeg tot een bal en rol het in plasticfolie.
Leg het minstens een half uur in de ijskast om op te stijven.
Vet een langwerpige vorm in.
Verdeel het deeg in 2 en rol elk deel uit tot een rechthoek.

Bedek met 1 deel van het deeg de bodem.
Bedek de eerste laag deeg met de pompoenpuree.
Dek af met de tweede lap deeg en stop het een beetje in bij de randjes.
Doorprik het deeg met een vork.

Laat ongeveer een 40 minuten in de oven bakken, op 175 graden, tot het deeg goudbruin is.

Laat afkoelen op een rooster, in de schaal.

Bestrooi met poedersuiker en snij in vierkantjes.

Pofta buna!

zaterdag 20 oktober 2012

Chocolade ganache-cakejes

Deze cakejes zijn heel moeilijk te weerstaan als je van chocolade houdt. En (ik zal het maar toegeven) ik ben stapelgek op chocolade, dus ik was erg in mijn nopjes met deze bakseltjes!

Een zacht chocoladecakeje met een smeuïge vulling van chocoladeganache en een bovenlaag met diezelfde verrukkelijke chocolade... onweerstaanbaar!

Ze zijn bovendien helemaal niet moeilijk te maken. Het recept komt uit Cake Days van de Hummingbird Bakery.




Ingrediënten (voor 12 à 16 cakejes):

80gr boter op kamertemperatuur
280 gr suiker
200 gr bloem
40 gr cacaopoeder (ongezoet)
een snufje zout
1eetlepel bakpoeder (ik gebruikte maar 1 theelepel, aangezien ik zelfrijzende bloem gebruikte)
2 grote eieren
2,4 dl volle melk

Voor de ganache:
400 gr pure chocolade
4 dl slagroom
(ik halveerde de hoeveelheden room en chocolade en had genoeg ganache om 9 cakejes rijkelijk mee te versieren)

Werkwijze:

Maak de cakejes:

Verwarm de oven voor op 190 graden (175 graden bij een heteluchtoven).
Zet papieren vormpjes in de muffinvorm.

Mix de boter, suiker, bloem, cacaopoeder, zout en bakpoeder door elkaar met een mixer.
Klop tot het mengsel kruimelig is.

Doe de eieren in een kom en meng met de melk.
Voeg het eimengsel in 2 keer bij het boter-bloemmengsel en klop goed door.

Verdeel het beslag over de vormpjes, zodat ze voor 2/3 gevuld zijn.

Zet de vorm in de oven en bak  18-20 minuten tot ze gerezen zijn en een prikker er proper uitkomt.

Laat de cakejes afkoelen op een rooster.

Maak de ganache:

Breng de room tot het kookpunt in een steelpannetje.
Haal van het vuur.
Voeg dan de fijngehakte chocolade toe en roer. Roer tot de chocolade goed gesmolten is.
Dek af met plasticfolie en zet in de ijskast tot de ganache opgesteven en smeerbaar geworden is.

Als  de cakejes zijn afgekoeld snijd je uit de bovenkant van elk cakeje een stukje.
Vul het cakeje met een theelepel ganache en leg het dekseltje er terug op.
Bedek daarna elk cakeje met een laag ganache.

Bewaar de cakejes in de koelkast.

vrijdag 5 oktober 2012

Dadelcakejes

Deze dadelcakejes maakte ik kort geleden samen met mijn jongste dochter, op een regenachtige zondagnamiddag.

Alles ging volgens plan, tot haar vingertjes helemaal plakkerig werden door het ontpitten van de dadels en ze toertjes rond de keukentafel begon te lopen, al wapperend met haar handjes, om die kleverige dadelstukjes kwijt te raken.... Een keukenvloer vol  platgetrapte kleine stukjes dadel was niet wat ik op het oog had toen ik hieraan begon...

Gelukkig waren de cakejes wel heel lekker! Als je van dadels houdt, zijn deze muffins zeker de moeite waard. Ik vond ze warm het meest tot hun recht komen.

Het recept komt uit Cake Days van The Hummingbird Bakery. Daar heten ze "toffeecakejes" en worden ze na het bakken versierd met een laag glazuur op basis van boter, suiker en dulce de leche. Ik liet die glazuurlaag weg om de hoeveelheid suiker wat te beperken en omdat ze langer te bewaren zijn zonder glazuur.

Wie de glazuur (die ongetwijfeld de cakejes alleen maar lekkerder maakt!) toch wil maken, laat het maar weten!

Ingrediënten:

180 gr ontpitte dadels, fijngehakt
1,8 dl kokend water
80 gr boter op kamertemperatuur
150 gr lichtbruine suiker
2 grote eieren
180 gr bloem
1/2 theelepel bakpoeder
1 tl natriumbicarbonaat
een snufje zout
1 tl vanille-extract

Werkwijze:

Hak de dadels fijn en giet het kokende water erover.
Laat ze 20 minuten weken.

Verwarm de oven voor op 190 graden.
Zet papieren cakevormpjes in de muffinvorm.

Klop met een mixer de boter en de suiker licht en romig.
Voeg de eieren toe, één voor één, en klop goed na elk ei.

Zeef de bloem, het bakpoeder, het natriumbicarbonaat en het zout in een andere kom.
Voeg dit bloemmengsel in 3 keer toe aan het eimengsel en meng elke keer.

Klop het geheel goed door tot alles gemengd is.
Roer er dan het vanille-extract en de dadels (met water) door.

Vul de vormpjes voor 2/3 met het beslag.
Bak ze 18 à 20 minuten, tot ze gerezen zijn en een prikker er proper uitkomt.

Laat even afkoelen en haal ze dan uit de vorm om verder af te koelen op een rooster.

vrijdag 21 september 2012

Romige appelkruimeltaart

Het is al weken geleden dat ik nog iets gepost heb. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen en weer iets te posten!

Deze taart maakte ik in augustus samen met mijn 2 dochters. Ze helpen allebei graag bij het bakken, waarbij hun voornaamste motivatie zonder twijfel het uitlikken van de kommen is.

Bij deze appeltaart was ikzelf, eens de taart veilig in de oven stond, aan het einde van mijn Latijn. Ze waren namelijk iets te enthousiast. Ze bleven maar van het kruimeldeeg proeven, hun vingertjes in de suiker doppen, appelschijfjes opknabbelen, ruzie maken over wie er de eieren mocht breken (en daarna kloppen), en daarna over wie de meeste appelschijfjes mocht leggen en wie ze het mooiste kon leggen... Op het einde lag er echt overal (de tafel, de grond, hun staartjes...) suiker en kaneel. Waarschijnlijk een bekend scenario voor iedereen die kleine keukenhulpjes heeft?!

Gelukkig was de appelkruimelkoek  het schoonmaken na deze veldslag meer dan waard. Een knapperige kruimellaag met amandelen bovenop, dan een laag room met appels en dan vanonder weer kruimeldeeg. Perfect bij een tas thee, of warm met een bolletje vanille-ijs erbij!

Het recept komt uit het tijdschrift Heerlijke Taarten Special 8.

Ik heb de hoeveelheid in het recept wel verminderd tot 2/3.
Deze hoeveelheid kwam net goed uit voor een ronde taartvorm van 28 cm.

Ingrediënten:

300 gr zachte boter (op kamertemperatuur)
500 gr zelfrijzende bloem
1 kg appels (ongeveer 4-5 appels)
340gr  (250 gr + 90 gr) suiker
snufje zout
halve theelepel kaneel
2 eidooiers
400 ml slagroom
3 eieren
2 zakjes vanillesuiker
50 gr geschaafde amandelen

Werkwijze:

Vet een bakvorm in (ik gebruikte een ronde vorm van 28cm) en bedek het met bakpapier.

Verwarm de oven voor op 200 graden (elektrisch) of 175 graden (hetelucht).

Meng de bloem, 250 gr suiker en het zout in een grote kom.
Voeg de boter (in blokjes) en de eidooiers toe.
Kneed het mengsel erst met de deeghaken van de mixer en dan kort met de hand tot kruimeldeeg.

Verdeel 2/3 van de koekkruimels over de bodem van de bakvorm.
Druk aan met de achterkant van een lepel.

Schil de appels en snijd ze in schijfjes.
Strooi er wat kaneel over.
Leg de appelschijfjes op hun kant dicht tegen elkaar aan.

Klop de room, eieren, 90 gr suiker en de vanillesuiker schuimig in 1 minuut.
Giet het voorzichtig over de appelschijfjes.

Verdeel de overgebleven kruimels erover, wrijf ze fijn tussen je vingers.
Strooi er de geschaafde amandelen over.

Bak ongeveer 50 minuten in de oven.
Laat iets afkoelen en doe de springvorm open.
Laat verder afkoelen op een rooster.

Serveer met ijs of slagroom.

vrijdag 17 augustus 2012

Congo bars: ongelofelijke blondies!

Hier ben ik weer, na enkele weken vakantie in Roemenië.
En dan nog wel met een recept waarvoor ik Kelly van Kell's Kitchen eeuwig dankbaar zal blijven!

Ik geef toe, de voornaamste reden waarom ik deze blondies maakte was hun naam. Want Congo Bars, dat spreekt toch wel tot de verbeelding, niet waar?

En Kelly had helemaal gelijk: deze heerlijke blokjes zijn echt instant happiness! Deze zou ik elke week wel willen bakken, ik vind ze ongelofelijk! Dank je wel Kelly!

Ze zijn bovendien makkelijk en snel te maken. Er is maar 1 nadeel aan deze Congo Bars: je kan er niet afblijven. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb! 

Ingrediënten:

195 gr bloem
170 gr ongezouten roomboter, gesmolten en een beetje afgekoeld
300 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte ruwe rietsuiker)
2 eieren
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
anderhalve theelepel vanille-extract
125 gr geraspte kokos (eventueel geroosterd, ik was te lui)
100 gr pecannoten, in stukjes gehakt (eventueel geroosterd, heb ik ook achterwege gelaten)
75 gr witte chocolade, in stukjes gehakt
75 gr donkere chocolade, in stukjes gehakt

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakvorm in (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 30x20x5cm) en bekleed met bakpapier.

Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom en meng het zout erdoor.
Meng in een andere kom de gesmolten boter goed met de suiker.
Meng dan één voor één de eieren erdoor en meng goed na elke toevoeging.
Voeg daarna het vanille-extract toe en meng goed.

Voeg het bloemmengsel toe aan de kom met het boter-eimengsel.
Meng het voorzichtig door elkaar met een houten lepel of spatel. Stop meteen met roeren wanneer alles goed gemengd is.
Spatel voorzichtig de kokos, pecannoten en stukje chocolade erdoor.
 
Verdeel het deeg over de vorm en strijk het glad.
Bak de congo bars ongeveer 25-30 minuten (bij mij waren ze klaar na 30 minuten).
Ze zijn klaar als de bovenkant stevig is, barstjes heeft en een prikker die je in het midden tussen de rand en het midden steekt, er proper uitkomt.
 
Laat even afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.
Snijd in blokjes en eet op!
 
Ik vond ze het lekkerste de tweede dag, hoewel ik ze de eerste dag al onweerstaanbaar vond!

zondag 24 juni 2012

Nutella-hazelnoot-muffins

Een muffin met knapperige hazelnoten bovenop en binnenin een hapje Nutella? Mijn dochtertjes vonden deze muffins superlekker,  ze zijn dan ook ware chocofanaten.

Mijn oudste dochter verklaarde ze meteen 'de aller-aller-allerbeste' die ik ooit gemaakt had en dat heeft ongetwijfeld alles te maken met het verrassingshapje Nutella binnenin!

Deze muffins zijn makkelijk te maken en perfect bij een tas koffie of thee.

Het recept komt uit Cake days van The Hummingbird Bakery.

Ingrediënten (voor 16 muffins,volgens het recept voor 10-12 muffins was):

300 gr bloem
145 gr suiker
1 eetlepel bakpoeder
1/2 theelepel natriumbicarbonaat
een mespuntje zout
2,5 dl volle melk
1 theelepel vanille-extract (of vervang een deel van de suiker door 2 zakjes vanillesuiker)
2 grote eieren
85 gr roomboter, gesmolten
150 gr Nutella (of andere chocolade-hazelnoten-pasta)
30 gr hazelnoten, gehakt

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 170 graden.
Vul een muffinblik met papieren vormpjes.

Zeef de bloem, 115 gr van de suiker, het bakpoeder,  natriumbicarbonaat en zout in een grote kom.
Doe de melk en het vanille-extract in een andere kom, voeg de eieren toe en klop goed met een garde.

Maak een kuiltje in de droge ingrediënten en giet het melk-ei-mengsel erin, terwijl je het mengsel klopt met een mixer.
Voeg dan de gesmolten boter toe en klop goed.

Voeg 80 gr van de chocolade-hazelnoten-pasta en klop die er goed door.


Vul de papieren vormpjes voor een kwart met het beslag.
Schep er een theelepel 
chocolade-hazelnoten-pasta op en voeg dan beslag toe, tot de vormpjes voor 2/3 gevuld zijn.

Meng de gehakte hazelnoten met de resterende suiker en strooi die over het beslag. (Ik kwam niet toe met 30gr suiker gemengd met 30 gr gehakte hazelnoten, en maakte nog bij, om genoeg te hebben voor alle muffins).



Bak de muffins 25-30 minuten, tot ze goed gerezen zijn. (Bij mij was dat al na 20 minuten).
Laat ze even afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.





dinsdag 5 juni 2012

Roomkaastaart met frambozengelei (zonder oven)

Ik was heel blij met het resultaat van deze frisse zomerse taart. Ik kon zelf nauwelijks geloven dat ze er zo mooi uitzag en dat zo'n laagje frambozengelei bovenop zo'n leuk effect zou hebben!

Het recept komt uit Het gezellige taartenboek en is oorspronkelijk een plattekaastaart. Aangezien ik geen plattekaas (kwark) in huis had, gebruikte ik mascarpone en het resultaat was erg lekker.

De taart is romig en vol door de mascarpone, fris door de citrusvruchten, met een krokant koeklaagje vanonder en een zoete frambozenlaag bovenop..... mmm!!!  Dit is een taart die ik zeker nog zal maken. Simpel om te maken en met een mooi resultaat!

Ingrediënten (voor een taart gemaakt in een springvorm van 20 cm doorsnede):

1) Voor de bodem:
150 gr koekjes (ik gebruikte speculaasjes)
75 gr boter
(ik gebruikte een springvorm van 20 cm doorsnede. Als je een grotere springvorm gebruikt, pas dan de hoeveelheid koekjes en boter aan. Voor een springvorm van 26 cm gebruik ik meestal ongeveer 200 gr koekjes en 100 gr boter)

2) Voor de crème-laag:
500 gr roomkaas (bijvoorbeeld mascarpone) of volle plattekaas (kwark)
2,5 dl room
110 gr suiker
1 citroen
1 appelsien
4 blaadjes gelatine
1/2 theelepel vanille-essence (of vervang een deel van de suiker door 2 zakjes vanillesuiker)

3) Voor de bovenlaag:
1/3 van een pot frambozengelei
1 eetlepel citroensap
1 blaadje gelatine

Werkwijze:

1) Begin met de bodem:


Vet de bodem van een springvorm in met wat boter en bekleed hem dan met bakpapier.
Verbrokkel de koekjes in een keukenmachine of (zoals ikzelf doe), doe ze in een plastieken zakje, sluit het zakje af en klop erop met een deegrol tot je alleen kruimels overhoudt. (Dit is ongetwijfeld het favoriete gedeelte van mijn kinderen!).

Smelt de boter en vermeng goed met de koekkruimels.

Spreid het koekmengsel uit op de bodem van de springvorm en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Zet het in de ijskast om op te stijven terwijl je de volgende laag maakt.

2) De crème-laag:

Zet de 4 blaadjes gelatine te week in een beetje koud water.

Neem een grote kom en doe de mascarpone (of andere roomkaas of plattekaas) erin.
Voeg de suiker toe en mix tot alles goed gemengd is.
Voeg de vanille-essence toe.
Rasp de schil van de citroen en de appelsien met een fijne rasp en voeg toe. Meng goed.

Klop de slagroom op in een andere kom.

Pers de appelsien en de citroen uit in een kommetje en warm het sap op tot het warm is, maar niet heel heet.
Knijp de gelatineblaadjes uit en voeg ze één voor één toe aan het citroen-appelsiensap. Roer goed na elke toevoeging.
Voeg het sap toe aan het mascarponemengsel en meng goed.
Schep daarna voorzichtig de opgeklopte slagroom eronder tot alles goed gemengd is.

Giet dit mascarpone-slagroom-mengsel in de vorm en strijk het glad.
Dek de vorm af en zet hem minstens 6 uur (maar beter een nacht) in de ijskast om op te stijven.

3) De bovenlaag:

Zet 1 blaadje gelatine te week in koud water.
Doe de frambozengelei in een pannetje en warm voorzichtig op, tot het vloeibaar is.
Voeg het citroensap toe en roer goed.
Knijp het gelatineblaadje uit en voeg het toe aan de frambozengelei.
Roer goed tot de gelatine is gesmolten.
Schep de frambozengelei op de taart en spreid het gelijkmatig uit.
Zet opnieuw in de ijskast en laat 2 uur opstijven.

Decoreer de taart voor het serveren met verse frambozen (of aardbeien, zoals ik deed).
Ga voor het ontvormen voorzichtig met een mes langs de rand van de springvorm, zodat je de ring makkelijk van de springvorm af kan halen.

Snijd in stukjes en serveer. Smakelijk!





vrijdag 1 juni 2012

Bloemkooltaart

Het bakken van een hartige taart geeft ( tenminste, dat geldt voor mij) bijna dezelfde voldoening als het bakken van een zoete, en levert bovendien heel wat minder schuldgevoel op! Dat ontdekte ik bij het maken van dit heerlijke recept van Caroline's blog. Het oorspronkelijke recept komt van Ottolenghi.

Dank je wel, Caroline, voor dit lekkere recept en de manier waarop je je lezers (waaronder ikzelf) steeds weer inspireert met je recepten!

Nu is bloemkool niet mijn favoriete groente, maar in deze taart is het echt wel lekker! Tenminste, dat vond ik. Mijn dochtertjes daarentegen, die vonden deze taart een zware teleurstelling, gewoon omdat een taart in hun beleving alleen maar zoet hoort te zijn. Bovendien hadden ze blijkbaar gehoopt dat de zwarte sesamsaadjes op Caroline's foto chocolade waren, want ze vroegen me verontwaardigd waar de chocolade was gebleven. Ik denk dat ik het woord 'taart' voortaan weg moeten laten als ik dit soort baksels uitprobeer, om desillusies te vermijden!


Ingrediënten:

- 1 bloemkool
- 1 (rode) ajuin
- 100 ml olijfolie
- een halve theelepel rozemarijn, fijngehakt
- 10 eieren
- 2 eetlepels basilicum, fijngehakt
- 180 g bloem
- 2,5 theelepels bakpoeder
- een halve theelepel kurkuma (voor de mooie gele kleur)
- 220 g Parmezaanse kaas, geraspt
- zout en zwarte peper naar smaak
- 2 eetlepels zwarte sesamzaadjes (ik gebruikte witte sesamzaadjes)

Werkwijze:

- Verwarm de oven voor op 180'C.
- Doe de gewassen bloemkool in roosjes in een pot met water en breng aan de kook met wat zout. Laat koken tot de bloemkool een beetje zacht is (maar nog niet helemaal gaar). Giet de bloemkool af en laat uitlekken in een zeef.
-  Hak de ui in stukjes (bewaar eventueel enkele ringen voor bovenop als versiering, maar dat was ik vergeten)
- Verwarm de olie in een pan en bak de gesnipperde ajuin met de rozemarijn , ongeveer 8 minuten. Laat afkoelen en meng het olie-ajuin-mengsel daarna met de eieren en de basilicum en klop alles goed door elkaar.
-Zeef de bloem, bakpoeder en kurkuma in een grote kom, voeg de Parmezaanse kaas toe, anderhalve theelepel zout (of meer of minder, naargelang je smaak) en wat gemalen zwarte peper.
- Voeg het eiermengsel toe en meng tot een glad beslag.
 Voeg de bloemkool toe en meng voorzichtig.
-Bekleed de bodem van een springvorm van 24 cm met bakpapier en vet de zijkanten in met gesmolten boter.
-Doe de sesamzaadjes in de vorm en draai de vorm rond, zodat op de zijkanten sesamzaadjes zitten.
- Doe het bloemkoolmengsel in de vorm en strijk het glad.
- Verdeel de overgebleven ajuinringen erop als versiering.
- Bak de taart 45 minuten  (bij mij was het iets minder, dus check op tijd), tot de bovenkant goudbruin is tot een prikker er proper uitkomt.
- Laat de taart even afkoelen.
- Ga met een mes tussen de rand en de taart.
- Ontvorm daarna en laat verder afkoelen op een rooster.

Serveer de taart warm of op kamertemperatuur.

zaterdag 26 mei 2012

Tarte tatin met peren en kardemom

Dit is een erg makkelijke taart om te maken en perfect om rijpe peren te verwerken. Ik heb ze ondertussen al enkele keren gemaakt en elke keer ben ik blij met het resultaat.

Het recept komt uit "De Bakbijbel".

Als je met kant-en-klaar bladerdeeg werkt, vraagt deze taart heel weinig voorbereiding, maar ze is heel lekker! Je kan ze koud eten, maar ook warm met een bolletje ijs erbij.





Ingrediënten:

1 rol kant-en-klaar bladerdeeg (uit de koeling)
3 rijpe peren, geschild en in schijfjes
100 gr boter
100 gr suiker
een halve theelepel kardemompoeder

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Smelt de boter in een pan die daarna nog in de oven mag (dus niet met een kunststoffen handvat).
(Als je, zoals ikzelf,  zo'n pan niet hebt, dan gebruik je een gewone pan, je kan de inhoud daarna nog overhevelen in een bakvorm, geen paniek!).
Voeg de suiker en kardemom toe en roer even.
Wacht tot de suiker gesmolten is.
Leg de schijfjes peer in de pan en laat onafgedekt 10 minuten sudderen tot de peren zacht zijn.

Rol het bladerdeeg uit.
Als je een pan hebt die niet in de oven mag, doe de inhoud van de pan dan in een vlaaivorm en schik de peren mooi in een circel.
Spreid het deeg uit over de inhoud van de pan.
Stop de randen van het deeg in onder de inhoud van de pan.

Zet de pan/vlaaivorm in de oven en bak 20-30 minuten tot het deeg goudbruin en gaar is.
Haal uit de oven en laat even afkoelen.

Plaats dan een schaal die groter dan de vlaaivorm/pan is erop.
Neem de vlaaivorm/pan samen met de schaal stevig vast, met ovenhandschoenen en draai hem in 1  beweging om, zodat de peren vanboven liggen.

Laat even afkoelen en snijd in stukken.





donderdag 10 mei 2012

Ananas-banaan-kokos-cake (Hummingbirdtaart)

De benaming Hummingbirdtaart, of in het Nederlands, Kolibrietaart, sprak toch wel echt tot mijn verbeelding!

Mijn hoop op een exotische cake werd gelukkig niet teleurgesteld; de combinatie van ananas, banaan en kokos geven deze cake een lekkere exotische smaak.

Het recept komt van deze onuitputtelijke bron van inspiratie....Caroline's blog! Dank je wel Caroline, voor dit heerlijke recept!





Ingrediënten:


- 265 g zelfrijzende bloem
- 200 g lichtbruine suiker
- 55 g walnoten, gehakt (ik gebruikte pecannoten)
- 45 g kokospoeder
- 1 tl natriumbicarbonaat
- 1 tl kaneel
- een blik ananas (ongeveer 400gr), uitgelekt en fijngehakt
- 2 grote rijpe bananen, geprakt
- 2 eieren, geklopt
- 185 ml neutraal smakende olie (bijvoorbeeld zonnebloemolie)

Voor het glazuur:
- 150 g poedersuiker, gezeefd
- 1 tl geraspte citroenschil
- enkele eetlepels citroensap

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Vet een ronde vorm (de mijne is 26 cm doorsnede) in en bedek de bodem met bakpapier.

Meng de bloem, suiker, noten,  kokos, natriumcarbonaat en kaneel in een kom.
Meng in een andere kom de eieren met de olie.
Voeg de ananas en de bananen toe aan het eimengsel en meng alles goed.
Meng met een houten lepel de natte ingrediënten door de droge.
Giet het deeg in de vorm.

Bak de taart 35 - 45 minuten in de oven of totdat een prikker er proper uitkomt.

Laat de taart eventjes afkoelen voor je de rand van de springvorm afhaalt. Laat hem dan verder afkoelen op een rooster.

Als de taart is afgekoeld kan je er glazuur op doen:
Meng de poedersuiker met de geraspte citroen en het citroensap. Voeg het citroensap beetje bij beetje toe om te zien hoeveel je juist nodig hebt.

Verdeel het glazuur over de taart en laat opstijven.

zaterdag 5 mei 2012

Chocolade-courgette-brownies

Na de chocolademuffins met rode bietjes, de wortel-amandel-cake en de zoete aardappel-cake nu een nieuw recept met groenten erin verstopt; chocolade brownies met courgette!

Deze brownies zijn lekker smeuïg, en de courgette is niet terug te vinden... Wij vonden ze heel lekker! Bovendien zijn ze snel klaar, want je moet geen chocolade smelten. Het is een kwestie van alle ingrediënten mengen, bakken en... opeten!!!

Het recept komt uit de Foodies Special: Life is Sweet...

Ingrediënten:

150 gr courgette, geraspt
50 gr pure chocolade, in kleine stukjes gehakt
100 gr cashewnoten, in stukjes gehakt (ik gebruikte pijnboompitten)
75 gr boter, gesmolten
50 gr bloem
3 theelepels cacaopoeder
1 theelepel bakpoeder
200 gr bruine suiker
2 eieren
1/2 theelepel vanillearoma


Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 150 graden.

Vet een rechthoekige vorm van 20 op 30cm (of een ronde springvorm van 26 cm) in en bedek de bodem met bakpapier.

Was de courgette en rasp hem grof.
Meng samen met de gehakte chocolade en de gehakte noten.

Smelt de boter en laat hem een beetje afkoelen.

Neem een andere kom en meng de bloem, cacaopoeder, bakpoeder en suiker.
Neem nog een andere kom en mix de eieren tot ze romig zijn.
Voeg er het vanille-aroma en de gesmolten boter aan toe en meng goed.

Voeg het bloemmengsel toe aan het eimengsel en roer het door elkaar met een houten lepel.
Roer daarna de courgette, chocolade en noten er kort doorheen.

Giet het beslag in de vorm en strijk het glad.
Bak het 30  à 35 minuten in de oven (ik liet het er 40 minuten instaan).
Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.

Snijd in vierkante stukjes en serveer. 




maandag 23 april 2012

Appelsien-amandel-taart

Dit is zonder twijfel een heel bijzondere taart!

Het recept komt uit De Joodse Keuken van Claudia Roden. Toen ik de eerste keer het recept las, durfde ik het niet aan om het uit te proberen omdat er héle appelsienen ingaan (met schil en al) en dat schrok me toch wel een beetje af.

Maar toen ik zag dat Caroline hem ook al met succes maakte en ik bovendien ook op Nullam Microwaveum een interessante chocoladevariant op dit recept tegenkwam, besloot ik om hem toch maar eens te maken.

Ik proefde van het deeg voor het de oven inging en die smaak vond ik echt maar niks... ik verwachtte dus weinig van het gebakken eindresultaat. Maar deze taart is echt de moeite van het uitproberen waard, als je van appelsienen houdt! Een intense appelsiensmaak en dat samen met de amandelen... om je vingers bij af te likken! De eerste hapjes vond ik even wennen want het is een speciale smaak, maar daarna... mmmm!

Ingrediënten:

2 appelsienen
6 eieren
250 gr suiker
250 gr gemalen amandelen
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels oranjebloesemwater

Werkwijze:

Was de appelsienen en zet ze op het vuur, onder water. Kook ze voor ongeveer 1.5 uur tot ze helemaal zacht zijn. Haal ze uit het water en laat ze afkoelen.

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Vet een ronde vorm in (de mijne is 26cm doorsnede) en bedek de bodem met bakpapier.
Snijd de appelsienen open, snijd de kapjes eraf en verwijder de pitten.
Mix dan de appelsienen met een keukenrobot tot ze helemaal fijn zijn.

Klop de eieren met de suiker.
Voeg dan het bakpoeder, het oranjebloesemwater en de amandelen toe en meng goed.
Voeg op het laatst de fijngemixte appelsienen toe en meng.

Giet het mengsel in de vorm en zet het in de voorverwarmde oven.

Bak 50 à 60 minuten tot een prikker er proper uitkomt.
Laat afkoelen op een rooster.


woensdag 4 april 2012

Zoete aardappel-cake


Toen ik het recept voor deze zoete kruidige cake tegenkwam op Caroline's blog was ik meteen verkocht! Een recept met zo'n onverwacht ingrediënt, dat moest ik uitproberen!

En het resultaat was meer dan de moeite waard. Dank je wel Caroline!
Het was bovendien de eerste keer dat ik iets met zoete aardappel maakte,dus dat maakte het nog leuker om dit recept uit te proberen.





Ingrediënten:

300 gr zoete aardappel (dat was ongeveer 1 grote zoete aardappel), geschild en geraspt
100 gr pecannoten, fijngehakt
50 gr rozijnen
3 eieren
1,5 dl plantaardige olie
200 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte donkerbruine suiker)
180 gr zelfrijzende bloem
snufje zout
1 tl kaneel
een halve theelepel nootmuskaat
een halve theelepel koekkruiden
(ik verving de kaneel, nootmuskaat en koekkruiden door in totaal 2 theelepels koekkruiden toe te voegen)
een rechthoekige cakevorm van 10 op 20cm

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 150 graden.
Vet de bakvorm in en bekleed met bakpapier.

Klop de eieren los in een kom samen met de olie, de suiker, de gehakte pecannoten, de rozijnen en de geraspte zoete aardappel.

Zeef de droge ingrediënten er boven en meng met een lepel tot alles goed vermengd is.

Giet het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad.
Bak ongeveer 1 uur à 1 uur en een kwartier tot een prikker er proper uitkomt. (dat was bij mij al na 55 minuten).

Laat even afkoelen in de vorm en haal de cake daarna uit de vorm, zodat hij op een rooster helemaal kan afkoelen.

zaterdag 24 maart 2012

Wortel-amandelcake (glutenvrij)

Dit is mijn allereerste wortelcake (de wortel-ananascakejes buiten beschouwing gelaten)  en het is er zeker eentje die ik nog regelmatig zal maken, want iedereen vond hem heel erg lekker.

Het recept voor deze "Venetiaanse worteltaart" komt uit Keuken van Nigella. Je smaakt de wortel niet echt, maar het resultaat is een zoete vochtige cake, met heel veel smaak!

Hij was nochtans bijna in de vuilnisbak beland. Ik had namelijk geen bakpapier meer en dus had ik de bakvorm gewoon ingevet met boter. Toen ik de cake (nogal overmoedig) omdraaide op een rooster, bleef de onderste helft in de vorm plakken en viel de bovenste helft in stukken uiteen. Uit pure boosheid en frustratie was ik al meteen onderweg naar de vuilnisbak... maar toen ik onderweg even stopte om te proeven (want hij rook zo lekker...), veranderde ik gelukkig van idee, en heb daarna geprobeerd de cake weer in elkaar te puzzelen... Dat lukte natuurlijk niet, maar elk afzonderlijk stukje was ook erg lekker!

Ingrediënten:

3 eetlepels pijnboompitten, geroosterd
200 à 250 gr geraspte wortels (ik geef toe dat ik het raspen bij 180 gr al voor gezien hield....)
75 gele rozijnen
4 eetlepels rum (die had ik niet)
3 eieren, geklutst
150 gr fijne kristalsuiker
1,25 dl gewone olijfolie
1 theelepel vanille-extract
250 gr gemalen amandelen
1/2 theelepel nootmuskaat (ik gebruikte kaneel)
de fijngeraspte schil en het sap van een halve citroen

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Bekleed de bodem van een taartvorm met bakpapier (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 20 op 30cm, maar een ronde taartvorm gaat natuurlijk ook).

Rasp de wortels. Leg ze op keukenpapier zodat het overtollige vocht erin trekt.

Doe de rozijnen in de rum en hou ze enkele minuten tegen de kook aan (ik sloeg deze stap over en gebruikte de rozijnen gewoon zonder rum).

Klop de olie en de suiker door elkaar tot een romig mengsel.
Voeg het vanille-extract en de eieren toe en klop goed.

Spatel er dan de amandelen, nootmuskaat, geraspte wortels, rozijnen, citroensap en citroenschil door.
Doe het mengsel in de taartvorm en strijk het glad.
Verdeel de pijnboompitten erover.

Zet de cake 30 à 40 minuten in de oven, tot een prikker er min of meer proper uitkomt (het mag nog een beetje plakken).

Haal de taart uit de oven en laat hem 10 minuten afkoelen. Haal hem dan uit de vorm (hier ging het mis bij mij :-)).

Snijd in stukjes en serveer.

vrijdag 2 maart 2012

Bananentaart met kardemom-appelsien-siroop

Deze makkelijke en lekkere taart is heel leuk om samen met kinderen te maken.

Ik bakte ze samen met mijn enthousiaste driejarige helpertje en zij vond het super: de banaan in stukken snijden en op de taart schikken, de banaan 'verven' met siroop... ze genoot van elke stap, en trots dat ze op haar creatie was!

Ze wou, ondanks haar aanvankelijke enthousiasme,  wel niet  proeven achteraf, omdat ze er heilig van overtuigd was dat de siroop op de taart  'hoestsiroop' was  :-).




De smaak van deze taart is bijzonder; de zoete banaan gaat goed samen met de kardemom-appelsien-siroop, maar het zijn geen smaken die ik gewoon ben om samen te eten. Speciaal, maar lekker!

Het recept komt uit 'Nagerechten' van uitgeverij De Lantaarn.

Ingrediënten:

1 rol bladerdeeg
4 rijpe bananen
sap van 2 appelsienen
geraspte schil van 1 appelsien (die liet ik eruit)
80gr bruine suiker
1/2 theelepel kardemompoeder
1 eetlepel rum (ik gebruikte een theelepel rhum-essence).

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Maak de siroop:
Pers de appelsienen uit en verwarm het sap samen met de bruine suiker, de geraspte appelsienschil en de kardemom.
Laat het 5 minuten zachtjes doorkoken.
Doof het vuur en voeg de rum toe.
Laat een beetje afkoelen.

Rol ondertussen het bladerdeeg uit.
Snijd een rand van ongeveer 1,5 cm van het deeg en plak het met een beetje water op de rand, zodat je een verhoogde rand krijgt.
Snijd de bananen in de lengte door en schik ze met de snijkant naar boven op het bladerdeeg.
Bestrijk de bananen met de siroop.

Zet de taart in de oven en bak ze tot ze goudbruin is, ongeveer 20 à 30 minuten.

Volgens het recept moet je de taart daarna nog eens bestrijken met de overgebleven siroop. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik vond dat er al genoeg siroop op was.

Laat afkoelen op een rooster.

vrijdag 24 februari 2012

Millionaire's shortbread: chocolade-karamel-koeken


Het recept voor deze verslavende chocolade-karamel-koeken vond ik meer dan een jaar geleden op Yummy in my tummy. Deze site staat vol verleidelijke recepten, en dit recept is mijn absolute favoriet! Dank je wel Lisa en Arjan!

Het maken van deze koeken is niet moeilijk, maar het vraagt wel een beetje tijd omdat je elke laag apart moet maken en je bovendien elke keer moet wachten tot de eerste laag weer afgekoeld is. Maar ze zijn elke minuut werken en wachten meer dan waard!

Ingrediënten:

Voor de koekbodem:

180 gr bloem
70 gr suiker
100 gr roomboter, in blokjes
1 theelepel vanille-extract (of vervang een deel van de suiker door vanillesuiker)
mespuntje zout



Voor de karamellaag:

1 blikje zoete gecondenseerde melk (400 gr ongeveer)
50 gr roomboter
4 eetlepels bruine suiker

Voor de chocoladelaag:

200 gr chocolade (puur of melk, of een mengeling)
een eetlepel boter

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet een bakblik van 20 op 30 cm in (ik gebruikte ook al mijn springvorm van 26cm doorsnede hiervoor en dat ging ook perfect) en bedek de bodem met bakpapier.

Doe de ingrediënten voor de koekbodem in een kom en meng het met je handen tot een samenhangend deeg.
Druk het uit in de bodem van de vorm.

Bak deze bodem 15 (à 20 minuten) tot hij goudbruin gekleurd is.  Let op, dit gaat heel snel en enkele minuten kunnen een groot verschil maken. Bij mij was hij op 15 minuten al meer dan gaar genoeg.

Haal uit de oven en laat afkoelen op een rooster, in de vorm.

Als het afgekoeld is, maak je de karamellaag:
Doe de gecondenseerde melk, suiker en boter in een steelpannetje en verwarm het op laag vuur tot de boter en suiker in de gecondenseerde melk zijn opgelost.
Roer ongeveer 10 minuten constant tot het mengsel is ingedikt en een karamel is geworden. Het is klaar als je strepen op de bodem kan trekken met een lepel en de bodem zichtbaar blijft.
Blijven roeren is belangrijk, want je krijgt anders klontertjes in je karamel.
(Pas op, want deze karamel is gloeiend heet, proef dus niet tussenin snel van je lepel zoals ik deed....)

Als de karamel klaar is, spreid je hem uit over de koekbodem en laat je hem afkoelen.

Als de karamellaag is afgekoeld, smelt je de chocolade samen met de boter au bain marie.
Eens de chocolade gesmolten is, spreid je die uit over de karamel.
Laat opstijven.

Snijd in blokjes en serveer.

zaterdag 18 februari 2012

Wortel-ananas-cakejes

Deze cakejes vielen erg in de smaak hier thuis.

Ik vertelde - om geen achterdocht te wekken, want worteltjes zijn hier niet zo populair! - niemand dat er worteltjes inzaten... en ze verdwenen meteen als zoete broodjes :-).

Ik vond ze zelf ook heel lekker en denk dat ik ze nog regelmatig zal maken.
Het recept komt uit' Cupcakes en muffins'.






Ingrediënten (voor ongeveer 10 cakejes):

110 gr zelfrijzende bloem
30 gr suiker
40 gr bruine suiker
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel natriumcarbonaat
1/2 theelepel kaneel
1/2 theelepel zout
75 ml zonnebloemolie (of een andere neutraal smakende olie)
1 ei, geklutst
60 gr geraspte wortel
100 gr ananas, in stukjes (als je ananas uit blik gebruikt, laat die dan eerst goed uitlekken)

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed de muffinvorm met papieren vormpjes.

Roer de bloem, de suiker, de bruine suiker, het bakpoeder, het natriumcarbonaat, de kaneel en het zout door elkaar in een grote kom.
Roer er de olie en het ei voorzichtig onder.
Roer daarna ook de wortel en de ananas eronder.
Meng niet te lang, stop meteen met mengen alles goed gemengd is.

Vul de papieren vormpjes voor 2/3.
Bak de cakejes ongeveer 15 à 20 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.

woensdag 8 februari 2012

Chocolade-pecannotentaart (glutenvrij)


Na de pecannotentaart en de chocolade-caramel-pecan-kokos-plaatkoek wilde ik nog een taart met pecannoten proberen.

Dit recept komt uit De Chocoladebijbel en is niet alleen gemakkelijk te maken, maar als je van de combinatie chocolade met noten houdt, is deze taart echt verrukkelijk!

De vulling doet me wat textuur betreft denken aan frangipane... zacht, vochtig en zoet, maar met een intense chocoladesmaak, heel lekker dus!



Dit is een taart die ik nog wel eens zal maken, volgende keer probeer ik de pecannoten te vervangen door gemalen amandelen of hazelnoten, dat zal ook wel een goede combinatie zijn, denk ik.


Ingrediënten:

200 gr chocolade, in stukjes (pure of melkchocolade, wat je het lekkerste vindt. Ik gebruikte melkchocolade)
150 gr ongezouten roomboter, in stukjes
115 gr pecannoten, gemalen
4 eieren
90 gr suiker
2 tl vanille-essence (of vervang een deel van de suiker door vanille-suiker)
2 tl kaneelpoeder

Voor het glazuur:

115 gr pure of melkchocolade
50 gr roomboter, in stukjes
2 eetlepels heldere honing
snufje kaneelpoeder

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet een springvorm van 20cm in en bedek de bodem met bakpapier.
Wikkel er een stuk aluminiumfolie rond, zodat er tijdens het bakken geen water in de vorm kan komen.

Smelt de chocolade samen met de boter, al roerend.

Klop de eieren, suiker en vanille-essence schuimig.
Roer er de gesmolten chocolade met boter door.
Voeg ook de gemalen noten en kaneelpoeder toe en meng met een lepel.

Giet het mengsel in de vorm.

Zet de vorm in een braadslee. Giet er 2 cm kokend water bij.
Zet de braadslee voorzichtig in de oven en bak de taart 25 à 30 minuten in de oven, tot de rand gestold is, maar het midden nog zacht is (dat was bij mij pas na 35 minuten).

Haal de vorm uit de oven en verwijder de folie.
Laat afkoelen in de vorm en verwijder de buitenkant van de springvorm pas als de taart op kamertemperatuur is.

Maak dan de glazuur:
Smelt de chocolade al roerend samen met de boter, honing en kaneel.
Breng het glazuur voorzichtig aan op de afgekoelde taart en zorg dat ze helemaal bedekt is.

(Je kan de taart daarna nog versieren met pecannoten, maar de mijne waren op. De roze bloemetjes waren het idee van mijn dochtertjes :-)).

Laat de taart enkele uren afkoelen en opstijven in de ijskast.
Snijd in kleine spietjes (want ze is nogal zwaar!) en serveer.

vrijdag 27 januari 2012

Chocolade-pindakaas-kaastaart


Het recept voor deze (toch wel bijzondere) chocolade-pindakaas-kaastaart komt uit Keuken van Nigella.

Toen ik het boek voor de eerste keer doorbladerde, was dit geen recept dat ik meteen absoluut wou maken, maar het was wél een recept waarbij ik me afvroeg hoe het in hemelsnaam zou smaken... (waarschijnlijk omdat ik nog nooit pindakaas gegeten had ... tot ontzetting van sommige van mijn lezers, ik weet het  :-) ).

Mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt en wat is er leuker dan een recept volgen waarvan je niet weet hoe het gaat uitdraaien?

Vorige week kwam het er eindelijk van om deze taart uit te proberen. En het resultaat was eigenlijk precies wat ik in gedachten had!

Nigella zegt zelf dat het "geen taart voor lafaards is". Dat is ook zo, de combinatie pindakaas met chocolade is erg lekker, maar ook best wel zwaar... meer dan een klein stukje krijg je van deze taart niet op.






Ingrediënten:

Voor de bodem:

200 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
50 gr gezouten pinda's, fijngehakt (die liet ik eruit)
100 gr pure chocolade, in stukjes
50 gr ongezouten boter, gesmolten

Voor de vulling:

500 gr roomkaas (ik gebruikte mascarpone)
3 eieren
3 eierdooiers
200 gr suiker
1,25 dl zure room
250 gr pindakaas

Voor de bovenlaag:

2,5 dl zure room
100 gr pure chocolade, in stukjes
30 gr bruine suiker

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 170 graden.
Bekleed een springvorm met bakpapier (de mijne is 28cm groot, Nigella gebruikt voor dit recept eentje van 23cm)

Verkruimel de koekjes (met een keukenmachine, of zoals ikzelf, door ze in een plastiek zakje te doen en daar fanatiek op te kloppen met een deegrol).
Meng de koekkruimels met de fijngehakte pinda's en de stukjes chocolade.
Meng de gesmolten boter er goed onder.
Doe het mengsel in een springvorm en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Zet de vorm in de ijskast terwijl je verder werkt aan de vulling.

Mix de roomkaas, eieren, eierdooiers, suiker, zure room en pindakaas tot een glad geheel.
Schep het mengsel in de springvorm.
Zet de springvorm in de oven voor ongeveer een uur, maar controleer het na 50 minuten. Alleen de bovenkant moet stevig aanvoelen.  (Bij mij was dit al na 45 minuten, dus controleer op tijd).

Haal de taart uit de oven maar laat de oven opstaan.
Maak de bovenlaag;
Verwarm de zure room op een laag vuurtje, samen met de chocolade en de bruine suiker, tot de chocolade helemaal gesmolten is en het mooi gemengd is.
Giet dat mengsel voorzichtig op de taart en spreid het zachtjes uit met een lepel.

Zet de taart opnieuw tien minuten in de oven.

Haal de taart uit de oven en laat hem in de vorm afkoelen op een rooster.
Laat de taart helemaal afkoelen en zet hem dan in de ijskast.
Eet hem pas de volgende dag, zodat de taart eerst goed kan opstijven.