Posts tonen met het label Kokos. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Kokos. Alle posts tonen

vrijdag 17 augustus 2012

Congo bars: ongelofelijke blondies!

Hier ben ik weer, na enkele weken vakantie in Roemenië.
En dan nog wel met een recept waarvoor ik Kelly van Kell's Kitchen eeuwig dankbaar zal blijven!

Ik geef toe, de voornaamste reden waarom ik deze blondies maakte was hun naam. Want Congo Bars, dat spreekt toch wel tot de verbeelding, niet waar?

En Kelly had helemaal gelijk: deze heerlijke blokjes zijn echt instant happiness! Deze zou ik elke week wel willen bakken, ik vind ze ongelofelijk! Dank je wel Kelly!

Ze zijn bovendien makkelijk en snel te maken. Er is maar 1 nadeel aan deze Congo Bars: je kan er niet afblijven. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb! 

Ingrediënten:

195 gr bloem
170 gr ongezouten roomboter, gesmolten en een beetje afgekoeld
300 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte ruwe rietsuiker)
2 eieren
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
anderhalve theelepel vanille-extract
125 gr geraspte kokos (eventueel geroosterd, ik was te lui)
100 gr pecannoten, in stukjes gehakt (eventueel geroosterd, heb ik ook achterwege gelaten)
75 gr witte chocolade, in stukjes gehakt
75 gr donkere chocolade, in stukjes gehakt

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakvorm in (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 30x20x5cm) en bekleed met bakpapier.

Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom en meng het zout erdoor.
Meng in een andere kom de gesmolten boter goed met de suiker.
Meng dan één voor één de eieren erdoor en meng goed na elke toevoeging.
Voeg daarna het vanille-extract toe en meng goed.

Voeg het bloemmengsel toe aan de kom met het boter-eimengsel.
Meng het voorzichtig door elkaar met een houten lepel of spatel. Stop meteen met roeren wanneer alles goed gemengd is.
Spatel voorzichtig de kokos, pecannoten en stukje chocolade erdoor.
 
Verdeel het deeg over de vorm en strijk het glad.
Bak de congo bars ongeveer 25-30 minuten (bij mij waren ze klaar na 30 minuten).
Ze zijn klaar als de bovenkant stevig is, barstjes heeft en een prikker die je in het midden tussen de rand en het midden steekt, er proper uitkomt.
 
Laat even afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.
Snijd in blokjes en eet op!
 
Ik vond ze het lekkerste de tweede dag, hoewel ik ze de eerste dag al onweerstaanbaar vond!

donderdag 10 mei 2012

Ananas-banaan-kokos-cake (Hummingbirdtaart)

De benaming Hummingbirdtaart, of in het Nederlands, Kolibrietaart, sprak toch wel echt tot mijn verbeelding!

Mijn hoop op een exotische cake werd gelukkig niet teleurgesteld; de combinatie van ananas, banaan en kokos geven deze cake een lekkere exotische smaak.

Het recept komt van deze onuitputtelijke bron van inspiratie....Caroline's blog! Dank je wel Caroline, voor dit heerlijke recept!





Ingrediënten:


- 265 g zelfrijzende bloem
- 200 g lichtbruine suiker
- 55 g walnoten, gehakt (ik gebruikte pecannoten)
- 45 g kokospoeder
- 1 tl natriumbicarbonaat
- 1 tl kaneel
- een blik ananas (ongeveer 400gr), uitgelekt en fijngehakt
- 2 grote rijpe bananen, geprakt
- 2 eieren, geklopt
- 185 ml neutraal smakende olie (bijvoorbeeld zonnebloemolie)

Voor het glazuur:
- 150 g poedersuiker, gezeefd
- 1 tl geraspte citroenschil
- enkele eetlepels citroensap

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 160 graden.
Vet een ronde vorm (de mijne is 26 cm doorsnede) in en bedek de bodem met bakpapier.

Meng de bloem, suiker, noten,  kokos, natriumcarbonaat en kaneel in een kom.
Meng in een andere kom de eieren met de olie.
Voeg de ananas en de bananen toe aan het eimengsel en meng alles goed.
Meng met een houten lepel de natte ingrediënten door de droge.
Giet het deeg in de vorm.

Bak de taart 35 - 45 minuten in de oven of totdat een prikker er proper uitkomt.

Laat de taart eventjes afkoelen voor je de rand van de springvorm afhaalt. Laat hem dan verder afkoelen op een rooster.

Als de taart is afgekoeld kan je er glazuur op doen:
Meng de poedersuiker met de geraspte citroen en het citroensap. Voeg het citroensap beetje bij beetje toe om te zien hoeveel je juist nodig hebt.

Verdeel het glazuur over de taart en laat opstijven.

zaterdag 29 oktober 2011

Chocolade-Caramel-Pecan-Kokos-Plaatkoek

Dit is het soort koek waarvoor je stiekem terug naar de ijskast gaat om nog een stukje te nemen…
Een koekjesbodem bedekt met kokos, chocoladestukjes, pecannoten en caramel en daar bovenop nog een chocoladelaag… onweerstaanbaar!
Het recept komt (iets aangepast) uit  Eenvoudig heerlijk koken van Ron Kalenuik en de titel van het recept is eigenlijk ‘Schildpaddencarrés”. Waar die titel vandaan komt weet ik niet, maar het resultaat van dit recept is in elk geval echt de moeite, ik ga deze koek zonder twijfel nog vaak maken.

Ingrediënten (voor een rechthoekige bakvorm van 20 op 30 cm):
100 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
100 gr roomboter, gesmolten
80 gr kokospoeder
200 gr chocolade stukjes
1 blikje gezoete gecondenseerde melk (400 gr)
100 gr pecannoten, in stukjes
200 gr melkchocolade, om de koek mee te bedekken
1 eetlepel boter of olie

Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de koekjes in een plastieken zakje, sluit het zakje goed en klop ze met een deegrol tot kruimels (of gebruik de keukenrobot, maar dit is leuker).
Doe de kruimels in een kom. Smelt de boter en meng de boter goed met de koekkruimels.

Bedek de bakvorm met bakpapier.
Bedek de bodem met het koekjesmengsel en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.


Strooi de kokos erover.
Strooi dan de chocolade stukjes er gelijkmatig
over.
Bedek dan alles met de gecondenseerde melk.
Strooi daarover de gehakte pecannoten.


Zet de vorm in de voorverwarmde oven, voor ongeveer  30 minuten. De gecondenseerde melk is dan
veranderd in caramel.

Laat afkoelen.

Smelt de melkchocolade au bain marie samen met de eetlepel olie/boter.
Schenk de gesmolten chocolade over de koek en laat afkoelen.
Snij in blokjes en serveer.