Posts tonen met het label Claudia Roden. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Claudia Roden. Alle posts tonen

maandag 23 april 2012

Appelsien-amandel-taart

Dit is zonder twijfel een heel bijzondere taart!

Het recept komt uit De Joodse Keuken van Claudia Roden. Toen ik de eerste keer het recept las, durfde ik het niet aan om het uit te proberen omdat er héle appelsienen ingaan (met schil en al) en dat schrok me toch wel een beetje af.

Maar toen ik zag dat Caroline hem ook al met succes maakte en ik bovendien ook op Nullam Microwaveum een interessante chocoladevariant op dit recept tegenkwam, besloot ik om hem toch maar eens te maken.

Ik proefde van het deeg voor het de oven inging en die smaak vond ik echt maar niks... ik verwachtte dus weinig van het gebakken eindresultaat. Maar deze taart is echt de moeite van het uitproberen waard, als je van appelsienen houdt! Een intense appelsiensmaak en dat samen met de amandelen... om je vingers bij af te likken! De eerste hapjes vond ik even wennen want het is een speciale smaak, maar daarna... mmmm!

Ingrediënten:

2 appelsienen
6 eieren
250 gr suiker
250 gr gemalen amandelen
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels oranjebloesemwater

Werkwijze:

Was de appelsienen en zet ze op het vuur, onder water. Kook ze voor ongeveer 1.5 uur tot ze helemaal zacht zijn. Haal ze uit het water en laat ze afkoelen.

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Vet een ronde vorm in (de mijne is 26cm doorsnede) en bedek de bodem met bakpapier.
Snijd de appelsienen open, snijd de kapjes eraf en verwijder de pitten.
Mix dan de appelsienen met een keukenrobot tot ze helemaal fijn zijn.

Klop de eieren met de suiker.
Voeg dan het bakpoeder, het oranjebloesemwater en de amandelen toe en meng goed.
Voeg op het laatst de fijngemixte appelsienen toe en meng.

Giet het mengsel in de vorm en zet het in de voorverwarmde oven.

Bak 50 à 60 minuten tot een prikker er proper uitkomt.
Laat afkoelen op een rooster.


donderdag 16 februari 2012

Tonijnflapjes


Deze makkelijke en lekkere tonijnflapjes komen uit De Joodse Keuken van Claudia Roden.

Ze zijn heel snel klaar en heel simpel te maken.

Ik maakte ze als hapje vooraf toen ik vorig weekend bezoek kreeg en ze waren in enkele minuten verdwenen!

Ik heb de hoeveelheden wel aangepast zodat het net genoeg is voor 1 rol bladerdeeg.



Ingrediënten (voor 12 flapjes):

1 rol bladerdeeg
1 blikje tonijn op olie, uitgelekt
1 eetlepel kappertjes
enkele olijven, fijngehakt
een beetje citroensap, naar smaak
zout, peper
1 ei, geklutst

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Meng de tonijn samen met de kappertjes, fijngehakte olijven en het citroensap.
Kruid met peper en zout naar smaak.

Rol het bladerdeeg uit.
Snijd er rondjes uit met de bovenkant van een breed rond glas.
Rol eventuele restjes opnieuw uit en maak ook hier rondjes van.
Leg op elk rondje een lepel tonijnmengsel en plooi het rondje toe zodat je een half maantje krijgt.
Druk met de tanden van een vork op de rand zodat je mooie lijntjes krijgt.
Bestrijk de flapjes met geklutst ei.

Zet ongeveer 15 à 20 minuten in de oven tot de flapjes gerezen en goudbruin zijn.

donderdag 1 december 2011

Vis in de oven

Vorig weekend kwam ik in de winkel verse forel tegen en aangezien ik dol op verse vis ben, verdwenen er snel enkele in mijn karretje.

Tot onzetting van mijn oudste dochter, die vond dat deze vis er veel te veel als 'echte vis' uitzag en al op voorhand aankondigde dat zij er niet van ging eten :-).

Thuis ging ik op zoek naar een geschikt recept en na even neuzen in mijn kookboeken koos ik uiteindelijk voor het volgende recept uit De Joodse Keuken van Claudia Roden.

Het is een eenvoudige en snelle manier om vis klaar te maken, met een lekker resultaat.
 

Ingrediënten:

1 kg verse vis (in dit geval forel)
2 tomaten, in schijfjes
1 citroen, in dunne schijfjes
100 ml witte wijn
een handvol peterselie, gehakt
zout, peper
olijfolie
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Was de vis en dep hem droog.
Wrijf hem in met olie.
Bestrooi hem met zout en peper.
Leg de vis in een ovenschaal.
Schik de schijfjes tomaat en citroen errond.
Giet de wijn erbij.
Strooi er nog wat zout en peper over.
Strooi de peterselie erover.
Zet in de oven tot hij gaar is.
Lekker met gekookte aardappelen erbij.

dinsdag 8 november 2011

Gehaktballetjes met geroosterde aubergine

Het recept voor deze heerlijke zachte gehaktballetjes komt uit De joodse keuken van Claudia Roden.

Ik ben gek op geroosterde aubergines en toen ik dit recept tegenkwam in het boek wou ik het meteen maken.

Door de auberginepuree zijn de balletjes zacht van textuur. De smaak van de aubergines is niet overheersend: het geeft een iets andere smaak aan de gehaktballetjes, maar je kan niet meteen raden dat er aubergine inzit.

Het levende bewijs hiervoor zijn mijn dochtertjes, die halstarrig weigeren om geroosterde aubergines te eten (die zien er natuurlijk wel niet zo lekker uit, daarin ik moet ze gelijk geven, het recept daarvoor staat hier ), maar wel vol enthousiasme op deze gehaktballetjes aanvielen.

Ik heb het recept wel wat aangepast (Sorry, Claudia):
Omdat ik het mengsel anders iets te slap vond om balletjes mee te maken, heb ik een beetje paneermeel toegevoegd. Ik heb ook een halve gesnipperde ajuin, wat look en wat parmezaanse kaas toegevoegd voor extra smaak.

Ingrediënten:

1 kg aubergines (ik gebruikte er 4)
350 gr lamsgehakt (ik gebruikte 450 gr gemengd varkens-kalfsgehakt, omdat lamsgehakt moeilijk te verkrijgen is)
2 eieren
Zout, peper
Een halve ajuin, gesnipperd (optioneel, stond niet in het recept)
2 teentjes look, geperst (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels paneermeel (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels geraspte parmezaanse kaas (optioneel, stond niet in het recept)

Enkele eetlepels bloem
Olie om in te bakken

Werkwijze:

Rooster de aubergines op een grillpan op een hoog vuur of onder een hete grill in de oven. Rooster ze ongeveer een uur, keer ze af en toe om. Ze zijn klaar als het vel helemaal zwart en verschrompeld is, de aubergines zacht aanvoelen en in elkaar zakken als je erop drukt.

Laat de aubergines een beetje afkoelen.
Snijd het bovenste kapje eraf en breek de aubergines open.
Schraap met een lepel het vruchtvlees eruit en doe het in een zeef.
Laat het vruchtvlees op zijn minst een half uur uitlekken. Zo loopt het overtollige vocht weg, dat een bittere smaak heeft.

Druk er dan zoveel mogelijk vocht uit.
Prak het vruchtvlees met een vork.
Voeg de aubergines bij het gehakt.
Voeg ook de geklutste eieren toe, wat zout en peper en eventueel de ajuin, look, paneermeel en parmezaanse kaas.
Kneed dit door tot het goed gemengd is.
Vorm er balletjes van. Ik liet ze nog even opstijven in de koelkast, maar dat hoeft niet noodzakelijk.

Verhit een laag olie in een pan tot de olie goed warm is.
Haal de balletjes door de bloem zodat ze met bloem bedekt zijn.
Bak ze goudbruin de in goed verhitte olie.
Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Smakelijk!

dinsdag 1 november 2011

Zoetzure kip in ajuinsaus (Chittarnee)

Het recept voor dit lekkere zoetzure kipgerecht komt uit De Joodse Keuken van Claudia Roden.

Het is een speciaal gerecht, dat alleen door de Joodse Baghdadi-gemeenschap in India wordt gemaakt.

Ik wist voor ik de Joodse Keuken las niet eens dat er Joodse gemeenschappen in India waren en dat maakt Claudia Roden's boek juist zo bijzonder. Naast een ongelofelijke en gevarieerde hoeveelheid recepten geeft ze ook heel veel achtergrondinformatie over de Joodse cultuur en gewoontes.

Ik ga deze kip ongetwijfeld nog regelmatig maken, want het was heel lekker. Alle smaken gingen mooi samen en zelfs onze jongste dochter vond het lekker.

Ingrediënten:

1 kg ajuinen (dit kwam bij mij  neer op 9 ajuinen), gesnipperd of fijngehakt
4 eetlepels olie
2 à 3 teentjes knoflook, geperst of gehakt
1,5 theelepel geraspte gember
1 theelepel kurkuma
1 theelepel gemalen kaneel
1,5 theelepel korianderpoeder
3/4 theelepel kardemompoeder
snufje chilipoeder
2 laurierblaadjes
800 gr kip,ontbeend en zonder vel, in kleine stukken (ik gebruikte gewoon 4 kippenbillen)
1 blik tomaten van 400gr
2-3 eetlepels wijnazijn
2 theelepels suiker, of naar smaak (ik gebruikte maar 1 lepeltje, want het gerecht is al heel zoet door de ajuinen)

Werkwijze:

Snipper de ajuinen en doe ze samen met de olie in een grote pan met het deksel erop.
Bak ze tot ze heel zacht en goudgeel geworden zijn, dit kan een half uur duren of meer.
Voeg de knoflook, gember, laurier en kruiden toe en roer alles zo'n 5 minuutjes door.
Doe de kip erbij en zout en bak het ongeveer 10 minuten.
Doe de tomaten erbij en stoof alles zo'n 30 minuten (aangezien ik hele kippenbillen gebruikte liet ik het meer dan een uur stoven, tot de kip goed gaar was).
Voeg azijn en suiker toe en roer goed. Laat het nog 10 minuten stoven.
Voeg eventueel nog zout toe, naar smaak.

Serveer warm met rijst.

maandag 10 oktober 2011

Worteltjes met gember en honing (Carrot Tsimme)

Dit is een recept uit De Joodse Keuken van Claudia Roden. Een simpel recept, maar wel heel lekker. Het maakt heel gewone gekookte worteltjes toch een beetje speciaal.

Dit gerecht wordt traditioneel op Rosh Hashanah, Joods Nieuwjaar, gegeten. De wortelschijfjes symboliseren gouden munten en zouden moeten bijdragen tot een voorspoedig nieuw jaar.

De smaak van de wortel gaat heel goed samen met de honing en de gember. Ik zou volgende keer zelfs nog een tikje meer gember toevoegen, om de smaak nog iets meer te laten uitkomen. Ik ga dit recept zeker nog eens klaarmaken, want ik vond het echt de moeite.

Ingrediënten:

750gr worteltjes, geschrapt en in schijfjes
2 eetlepels vloeibare honing
½ theelepel gemberpoeder
Sap van een halve sinaasappel
Zout
Water
1 eetlepel olie

Werkwijze:

Verhit de olie in een stoofpot.
Voeg de worteltjes toe en roerbak ze eventjes.
Voeg sinaasappelsap, gemberpoeder, zout en honing toe en zoveel water dat de worteltjes net onder staan.
Laat afgedekt en op een zacht vuurtje koken, ongeveer 30 minuten, tot de worteltjes zacht zijn.
Controleer af en toe of er nog genoeg water is.
Neem op het einde het deksel weg en laat de worteltjes nog eventjes koken tot het vocht bijna helemaal verdampt is en de worteltjes een mooie glans hebben.
Serveer warm.



donderdag 8 september 2011

Courgettegratin met feta: "Kalavassika kon keso"

Dit recept komt uit mijn nieuwste aanwinst: De Joodse Keuken’ van Claudia Roden. Eerst moest ik even wennen aan het boek, want waar waren de foto’s?

Ondertussen vind ik het een geweldig boek; Claudia Roden geeft zoveel meer dan alleen de recepten! Met haar beschrijvingen van de geschiedenis van het Joodse volk en de Joodse gebruiken, brengt ze hun keuken als het ware tot leven. Je hebt geen foto’s nodig om zin te krijgen om de recepten te maken.

Ik koos dit recept omdat ik nog 2 courgettes had liggen en ik er eens een ander recept mee wou uitproberen.



Deze gratin is lekker warm, maar ik vind hem persoonlijk nog lekkerder koud. De smaak van de dille komt beter tot uiting als het koud wordt gegeten en de smaak van de feta is minder sterk.


Ingrediënten:

500gr courgettes (dat kwam bij mij neer op stipt 2 courgettes)
2 eieren (ik gebruikte er 4, omdat ik het anders te weinig vond om de courgettes te bedekken)
350 gr fetakaas (ik gebruikte maar 300gr)
2 à 3 eetlepels munt of dille (ik gebruikte dille)
Peper, zout, nootmuskaat

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snijd de kapjes van de courgettes en snijd ze dan in redelijk dikke schijven.
Blancheer ze enkele minuten in kokend gezouten water. Niet te lang, ze moeten nog knapperig zijn.
Laat ze uitlekken in een zeef.

Prak ondertussen de fetakaas met een vork fijn.
Meng de kaas met de losgeklopte eieren, de munt of dille en voeg een beetje peper en nootmuskaat toe.
Zout is waarschijnlijk niet meer nodig aangezien de fetakaas heel zout is.

Vet een ondiepe ovenschaal in.
Schik de uitgelekte courgetteschijven naast elkaar in de schaal.
Giet er het kaas-ei-mengsel over.

Zet ongeveer 30 minuten in de oven, tot de gratin lichtbruin kleurt.

Lekker warm, maar zoals ik zei, persoonlijk vind ik het nog lekkerder koud. Smakelijk!