maandag 10 oktober 2011

Worteltjes met gember en honing (Carrot Tsimme)

Dit is een recept uit De Joodse Keuken van Claudia Roden. Een simpel recept, maar wel heel lekker. Het maakt heel gewone gekookte worteltjes toch een beetje speciaal.

Dit gerecht wordt traditioneel op Rosh Hashanah, Joods Nieuwjaar, gegeten. De wortelschijfjes symboliseren gouden munten en zouden moeten bijdragen tot een voorspoedig nieuw jaar.

De smaak van de wortel gaat heel goed samen met de honing en de gember. Ik zou volgende keer zelfs nog een tikje meer gember toevoegen, om de smaak nog iets meer te laten uitkomen. Ik ga dit recept zeker nog eens klaarmaken, want ik vond het echt de moeite.

Ingrediënten:

750gr worteltjes, geschrapt en in schijfjes
2 eetlepels vloeibare honing
½ theelepel gemberpoeder
Sap van een halve sinaasappel
Zout
Water
1 eetlepel olie

Werkwijze:

Verhit de olie in een stoofpot.
Voeg de worteltjes toe en roerbak ze eventjes.
Voeg sinaasappelsap, gemberpoeder, zout en honing toe en zoveel water dat de worteltjes net onder staan.
Laat afgedekt en op een zacht vuurtje koken, ongeveer 30 minuten, tot de worteltjes zacht zijn.
Controleer af en toe of er nog genoeg water is.
Neem op het einde het deksel weg en laat de worteltjes nog eventjes koken tot het vocht bijna helemaal verdampt is en de worteltjes een mooie glans hebben.
Serveer warm.



5 opmerkingen:

  1. Ik ben niet zo gek op gekookte worteltjes, maar ik denk dat ik ze zo wel lekker vind ;-)
    Je moet het boek goed lezen, er staan heel veel lekkere recepten in!
    groetjes, CAroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Caroline, dank je wel voor je reactie! Misschien moet je het recept toch eens proberen, wie weet vallen worteltjes zo wel mee :-)?
    Het is inderdaad een schitterend boek, ik ben het aan het doorlezen en kom steeds weer leuke recepten tegen... ben echt blij dat ik hem gekocht heb!
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gember is gezond. En mijn ventje houdt van wortels ;-)
    Zeker proberen waard... Dit recept hou ik bij.
    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen