Deze cakejes zijn heel moeilijk te weerstaan als je van chocolade houdt. En (ik zal het maar toegeven) ik ben stapelgek op chocolade, dus ik was erg in mijn nopjes met deze bakseltjes!
Een zacht chocoladecakeje met een smeuïge vulling van chocoladeganache en een bovenlaag met diezelfde verrukkelijke chocolade... onweerstaanbaar!
Ze zijn bovendien helemaal niet moeilijk te maken. Het recept komt uit Cake Days van de Hummingbird Bakery.
Ingrediënten (voor 12 à 16 cakejes):
80gr boter op kamertemperatuur
280 gr suiker
200 gr bloem
40 gr cacaopoeder (ongezoet)
een snufje zout
1eetlepel bakpoeder (ik gebruikte maar 1 theelepel, aangezien ik zelfrijzende bloem gebruikte)
2 grote eieren
2,4 dl volle melk
Voor de ganache:
400 gr pure chocolade
4 dl slagroom
(ik halveerde de hoeveelheden room en chocolade en had genoeg ganache om 9 cakejes rijkelijk mee te versieren)
Werkwijze:
Maak de cakejes:
Verwarm de oven voor op 190 graden (175 graden bij een heteluchtoven).
Zet papieren vormpjes in de muffinvorm.
Mix de boter, suiker, bloem, cacaopoeder, zout en bakpoeder door elkaar met een mixer.
Klop tot het mengsel kruimelig is.
Doe de eieren in een kom en meng met de melk.
Voeg het eimengsel in 2 keer bij het boter-bloemmengsel en klop goed door.
Verdeel het beslag over de vormpjes, zodat ze voor 2/3 gevuld zijn.
Zet de vorm in de oven en bak 18-20 minuten tot ze gerezen zijn en een prikker er proper uitkomt.
Laat de cakejes afkoelen op een rooster.
Maak de ganache:
Breng de room tot het kookpunt in een steelpannetje.
Haal van het vuur.
Voeg dan de fijngehakte chocolade toe en roer. Roer tot de chocolade goed gesmolten is.
Dek af met plasticfolie en zet in de ijskast tot de ganache opgesteven en smeerbaar geworden is.
Als de cakejes zijn afgekoeld snijd je uit de bovenkant van elk cakeje een stukje.
Vul het cakeje met een theelepel ganache en leg het dekseltje er terug op.
Bedek daarna elk cakeje met een laag ganache.
Bewaar de cakejes in de koelkast.
Welkom op mijn receptenblog! Op deze pagina wil ik mijn experimenten in de keuken met jullie delen. Ik hou ervan nieuwe recepten uit te proberen, hartig en zoet, traditioneel en exotisch. Kijk gerust rond op mijn blog en laat een reactie achter als je wil, hopelijk kunnen mijn recepten jullie inspireren!
Posts tonen met het label Chocolade. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Chocolade. Alle posts tonen
zaterdag 20 oktober 2012
vrijdag 17 augustus 2012
Congo bars: ongelofelijke blondies!
Hier ben ik weer, na enkele weken vakantie in Roemenië.
En dan nog wel met een recept waarvoor ik Kelly van Kell's Kitchen eeuwig dankbaar zal blijven!
Ik geef toe, de voornaamste reden waarom ik deze blondies maakte was hun naam. Want Congo Bars, dat spreekt toch wel tot de verbeelding, niet waar?
En Kelly had helemaal gelijk: deze heerlijke blokjes zijn echt instant happiness! Deze zou ik elke week wel willen bakken, ik vind ze ongelofelijk! Dank je wel Kelly!
Ze zijn bovendien makkelijk en snel te maken. Er is maar 1 nadeel aan deze Congo Bars: je kan er niet afblijven. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb!
Ingrediënten:
195 gr bloem
170 gr ongezouten roomboter, gesmolten en een beetje afgekoeld
300 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte ruwe rietsuiker)
2 eieren
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
anderhalve theelepel vanille-extract
125 gr geraspte kokos (eventueel geroosterd, ik was te lui)
100 gr pecannoten, in stukjes gehakt (eventueel geroosterd, heb ik ook achterwege gelaten)
75 gr witte chocolade, in stukjes gehakt
75 gr donkere chocolade, in stukjes gehakt
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakvorm in (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 30x20x5cm) en bekleed met bakpapier.
Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom en meng het zout erdoor.
Meng in een andere kom de gesmolten boter goed met de suiker.
Meng dan één voor één de eieren erdoor en meng goed na elke toevoeging.
Voeg daarna het vanille-extract toe en meng goed.
Voeg het bloemmengsel toe aan de kom met het boter-eimengsel.
Meng het voorzichtig door elkaar met een houten lepel of spatel. Stop meteen met roeren wanneer alles goed gemengd is.
Spatel voorzichtig de kokos, pecannoten en stukje chocolade erdoor.
En dan nog wel met een recept waarvoor ik Kelly van Kell's Kitchen eeuwig dankbaar zal blijven!
Ik geef toe, de voornaamste reden waarom ik deze blondies maakte was hun naam. Want Congo Bars, dat spreekt toch wel tot de verbeelding, niet waar?
En Kelly had helemaal gelijk: deze heerlijke blokjes zijn echt instant happiness! Deze zou ik elke week wel willen bakken, ik vind ze ongelofelijk! Dank je wel Kelly!
Ze zijn bovendien makkelijk en snel te maken. Er is maar 1 nadeel aan deze Congo Bars: je kan er niet afblijven. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb!
Ingrediënten:
195 gr bloem
170 gr ongezouten roomboter, gesmolten en een beetje afgekoeld
300 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte ruwe rietsuiker)
2 eieren
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
anderhalve theelepel vanille-extract
125 gr geraspte kokos (eventueel geroosterd, ik was te lui)
100 gr pecannoten, in stukjes gehakt (eventueel geroosterd, heb ik ook achterwege gelaten)
75 gr witte chocolade, in stukjes gehakt
75 gr donkere chocolade, in stukjes gehakt
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakvorm in (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 30x20x5cm) en bekleed met bakpapier.
Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom en meng het zout erdoor.
Meng in een andere kom de gesmolten boter goed met de suiker.
Meng dan één voor één de eieren erdoor en meng goed na elke toevoeging.
Voeg daarna het vanille-extract toe en meng goed.
Voeg het bloemmengsel toe aan de kom met het boter-eimengsel.
Meng het voorzichtig door elkaar met een houten lepel of spatel. Stop meteen met roeren wanneer alles goed gemengd is.
Spatel voorzichtig de kokos, pecannoten en stukje chocolade erdoor.
Verdeel het deeg over de vorm en strijk het glad.
Bak de congo bars ongeveer 25-30 minuten (bij mij waren ze klaar na 30 minuten).
Bak de congo bars ongeveer 25-30 minuten (bij mij waren ze klaar na 30 minuten).
Ze zijn klaar als de bovenkant stevig is, barstjes heeft en een prikker die je in het midden tussen de rand en het midden steekt, er proper uitkomt.
Laat even afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.
Snijd in blokjes en eet op!
Snijd in blokjes en eet op!
Ik vond ze het lekkerste de tweede dag, hoewel ik ze de eerste dag al onweerstaanbaar vond!
zaterdag 5 mei 2012
Chocolade-courgette-brownies
Na de chocolademuffins met rode bietjes, de wortel-amandel-cake en de zoete aardappel-cake nu een nieuw recept met groenten erin verstopt; chocolade brownies met courgette!
Snijd in vierkante stukjes en serveer.
Deze brownies zijn lekker smeuïg, en de courgette is niet terug te vinden... Wij vonden ze heel lekker! Bovendien zijn ze snel klaar, want je moet geen chocolade smelten. Het is een kwestie van alle ingrediënten mengen, bakken en... opeten!!!


Het recept komt uit de Foodies Special: Life is Sweet...
Ingrediënten:
150 gr courgette, geraspt
50 gr pure chocolade, in kleine stukjes gehakt
100 gr cashewnoten, in stukjes gehakt (ik gebruikte pijnboompitten)
75 gr boter, gesmolten
50 gr bloem
3 theelepels cacaopoeder
1 theelepel bakpoeder
200 gr bruine suiker
2 eieren
1/2 theelepel vanillearoma
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 150 graden.
Vet een rechthoekige vorm van 20 op 30cm (of een ronde springvorm van 26 cm) in en bedek de bodem met bakpapier.
Was de courgette en rasp hem grof.
Meng samen met de gehakte chocolade en de gehakte noten.
Meng samen met de gehakte chocolade en de gehakte noten.
Smelt de boter en laat hem een beetje afkoelen.
Neem een andere kom en meng de bloem, cacaopoeder, bakpoeder en suiker.
Neem nog een andere kom en mix de eieren tot ze romig zijn.
Voeg er het vanille-aroma en de gesmolten boter aan toe en meng goed.
Voeg er het vanille-aroma en de gesmolten boter aan toe en meng goed.
Voeg het bloemmengsel toe aan het eimengsel en roer het door elkaar met een houten lepel.
Roer daarna de courgette, chocolade en noten er kort doorheen.
Giet het beslag in de vorm en strijk het glad.
Bak het 30 à 35 minuten in de oven (ik liet het er 40 minuten instaan).
Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.
Snijd in vierkante stukjes en serveer.
woensdag 11 april 2012
Chocolade-koffie-muffins
Deze kleine chocoladecakejes maakte ik de afgelopen weken al verschillende keren. De eerste keer waren ze zo snel op en vonden mijn dochtertjes ze zo lekker (en zo leuk met de gele kuikentjes erop), dat ik ze enkele dagen later opnieuw maakte omdat ze er maar naar bleven vragen. Ze zijn gelukkig heel snel klaar en vragen weinig voorbereiding.
Hoewel het een muffinrecept is en je muffins naar het schijnt eigenlijk niet versiert, heb ik ze toch maar bedekt met gesmolten chocolade, zodat de kuikentjes bleven plakken.
De koffie smaakt niet echt door in de muffins. Volgende keer zou ik er misschien nog wel een beetje meer in doen. Het recept komt uit 'Cupcakes en Muffins'.
Ingrediënten:
4 eieren
170gr suiker
1tl vanille-essence
60 gr bloem
60 gr cacaopoeder
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels oploskoffiepoeder
50gr boter, gesmolten
(eventueel):100 gr melkchocolade, gesmolten, om de cakejes mee te bestrijken
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Bekleed een muffinvorm met papieren vormpjes.
Klop de eieren met een mixer samen met de suiker en de vanille-essence tot een dik en romig mengsel.
Zeef de bloem, het bakpoeder,het cacaopoeder en de oploskoffie boven de kom met het eimengsel.
Voeg de gesmolten boter toe.
Roer alles vlug door elkaar tot alles gemengd is.
Vul de papieren vormpjes voor 3/4.
Bak ze 12 à 15 minuten tot ze veerkrachtig aanvoelen.
Laat ze 5 minuten afkoelen in de muffinvorm en daarna op een rooster.
Als ze helemaal zijn afgekoeld, smelt je de chocolade au bain marie.
Bestrijk de muffins met de gesmolten chocolade (en versier eventueel met gele kuikentjes :-).)
Hoewel het een muffinrecept is en je muffins naar het schijnt eigenlijk niet versiert, heb ik ze toch maar bedekt met gesmolten chocolade, zodat de kuikentjes bleven plakken.
De koffie smaakt niet echt door in de muffins. Volgende keer zou ik er misschien nog wel een beetje meer in doen. Het recept komt uit 'Cupcakes en Muffins'.
Ingrediënten:
4 eieren
170gr suiker
1tl vanille-essence
60 gr bloem
60 gr cacaopoeder
1 theelepel bakpoeder
2 eetlepels oploskoffiepoeder
50gr boter, gesmolten
(eventueel):100 gr melkchocolade, gesmolten, om de cakejes mee te bestrijken
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Bekleed een muffinvorm met papieren vormpjes.
Klop de eieren met een mixer samen met de suiker en de vanille-essence tot een dik en romig mengsel.
Zeef de bloem, het bakpoeder,het cacaopoeder en de oploskoffie boven de kom met het eimengsel.
Voeg de gesmolten boter toe.
Roer alles vlug door elkaar tot alles gemengd is.
Vul de papieren vormpjes voor 3/4.
Bak ze 12 à 15 minuten tot ze veerkrachtig aanvoelen.
Laat ze 5 minuten afkoelen in de muffinvorm en daarna op een rooster.
Als ze helemaal zijn afgekoeld, smelt je de chocolade au bain marie.
Bestrijk de muffins met de gesmolten chocolade (en versier eventueel met gele kuikentjes :-).)
vrijdag 24 februari 2012
Millionaire's shortbread: chocolade-karamel-koeken
Het recept voor deze verslavende chocolade-karamel-koeken vond ik meer dan een jaar geleden op Yummy in my tummy. Deze site staat vol verleidelijke recepten, en dit recept is mijn absolute favoriet! Dank je wel Lisa en Arjan!
Het maken van deze koeken is niet moeilijk, maar het vraagt wel een beetje tijd omdat je elke laag apart moet maken en je bovendien elke keer moet wachten tot de eerste laag weer afgekoeld is. Maar ze zijn elke minuut werken en wachten meer dan waard!
Ingrediënten:
Voor de koekbodem:
180 gr bloem
70 gr suiker
100 gr roomboter, in blokjes
1 theelepel vanille-extract (of vervang een deel van de suiker door vanillesuiker)
mespuntje zout
Voor de karamellaag:
1 blikje zoete gecondenseerde melk (400 gr ongeveer)
50 gr roomboter
4 eetlepels bruine suiker
Voor de chocoladelaag:
200 gr chocolade (puur of melk, of een mengeling)
een eetlepel boter
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakblik van 20 op 30 cm in (ik gebruikte ook al mijn springvorm van 26cm doorsnede hiervoor en dat ging ook perfect) en bedek de bodem met bakpapier.
Doe de ingrediënten voor de koekbodem in een kom en meng het met je handen tot een samenhangend deeg.
Druk het uit in de bodem van de vorm.
Bak deze bodem 15 (à 20 minuten) tot hij goudbruin gekleurd is. Let op, dit gaat heel snel en enkele minuten kunnen een groot verschil maken. Bij mij was hij op 15 minuten al meer dan gaar genoeg.
Haal uit de oven en laat afkoelen op een rooster, in de vorm.
Als het afgekoeld is, maak je de karamellaag:
Doe de gecondenseerde melk, suiker en boter in een steelpannetje en verwarm het op laag vuur tot de boter en suiker in de gecondenseerde melk zijn opgelost.
Roer ongeveer 10 minuten constant tot het mengsel is ingedikt en een karamel is geworden. Het is klaar als je strepen op de bodem kan trekken met een lepel en de bodem zichtbaar blijft.
Blijven roeren is belangrijk, want je krijgt anders klontertjes in je karamel.
(Pas op, want deze karamel is gloeiend heet, proef dus niet tussenin snel van je lepel zoals ik deed....)
Als de karamel klaar is, spreid je hem uit over de koekbodem en laat je hem afkoelen.
Als de karamellaag is afgekoeld, smelt je de chocolade samen met de boter au bain marie.
Eens de chocolade gesmolten is, spreid je die uit over de karamel.
Laat opstijven.
Snijd in blokjes en serveer.
woensdag 8 februari 2012
Chocolade-pecannotentaart (glutenvrij)
Na de pecannotentaart en de chocolade-caramel-pecan-kokos-plaatkoek wilde ik nog een taart met pecannoten proberen.
Dit recept komt uit De Chocoladebijbel en is niet alleen gemakkelijk te maken, maar als je van de combinatie chocolade met noten houdt, is deze taart echt verrukkelijk!
De vulling doet me wat textuur betreft denken aan frangipane... zacht, vochtig en zoet, maar met een intense chocoladesmaak, heel lekker dus!
Dit is een taart die ik nog wel eens zal maken, volgende keer probeer ik de pecannoten te vervangen door gemalen amandelen of hazelnoten, dat zal ook wel een goede combinatie zijn, denk ik.
Ingrediënten:
200 gr chocolade, in stukjes (pure of melkchocolade, wat je het lekkerste vindt. Ik gebruikte melkchocolade)
150 gr ongezouten roomboter, in stukjes
115 gr pecannoten, gemalen
4 eieren
90 gr suiker
2 tl vanille-essence (of vervang een deel van de suiker door vanille-suiker)
2 tl kaneelpoeder
Voor het glazuur:
115 gr pure of melkchocolade
50 gr roomboter, in stukjes
2 eetlepels heldere honing
snufje kaneelpoeder
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een springvorm van 20cm in en bedek de bodem met bakpapier.
Wikkel er een stuk aluminiumfolie rond, zodat er tijdens het bakken geen water in de vorm kan komen.
Smelt de chocolade samen met de boter, al roerend.
Klop de eieren, suiker en vanille-essence schuimig.
Roer er de gesmolten chocolade met boter door.
Voeg ook de gemalen noten en kaneelpoeder toe en meng met een lepel.
Giet het mengsel in de vorm.
Zet de vorm in een braadslee. Giet er 2 cm kokend water bij.
Zet de braadslee voorzichtig in de oven en bak de taart 25 à 30 minuten in de oven, tot de rand gestold is, maar het midden nog zacht is (dat was bij mij pas na 35 minuten).
Haal de vorm uit de oven en verwijder de folie.
Laat afkoelen in de vorm en verwijder de buitenkant van de springvorm pas als de taart op kamertemperatuur is.
Maak dan de glazuur:
Smelt de chocolade al roerend samen met de boter, honing en kaneel.
Breng het glazuur voorzichtig aan op de afgekoelde taart en zorg dat ze helemaal bedekt is.
(Je kan de taart daarna nog versieren met pecannoten, maar de mijne waren op. De roze bloemetjes waren het idee van mijn dochtertjes :-)).
Laat de taart enkele uren afkoelen en opstijven in de ijskast.
Snijd in kleine spietjes (want ze is nogal zwaar!) en serveer.
vrijdag 27 januari 2012
Chocolade-pindakaas-kaastaart
Het recept voor deze (toch wel bijzondere) chocolade-pindakaas-kaastaart komt uit Keuken van Nigella.
Toen ik het boek voor de eerste keer doorbladerde, was dit geen recept dat ik meteen absoluut wou maken, maar het was wél een recept waarbij ik me afvroeg hoe het in hemelsnaam zou smaken... (waarschijnlijk omdat ik nog nooit pindakaas gegeten had ... tot ontzetting van sommige van mijn lezers, ik weet het :-) ).
Mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt en wat is er leuker dan een recept volgen waarvan je niet weet hoe het gaat uitdraaien?
Vorige week kwam het er eindelijk van om deze taart uit te proberen. En het resultaat was eigenlijk precies wat ik in gedachten had!
Nigella zegt zelf dat het "geen taart voor lafaards is". Dat is ook zo, de combinatie pindakaas met chocolade is erg lekker, maar ook best wel zwaar... meer dan een klein stukje krijg je van deze taart niet op.
Ingrediënten:
Voor de bodem:
200 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
50 gr gezouten pinda's, fijngehakt (die liet ik eruit)
100 gr pure chocolade, in stukjes
50 gr ongezouten boter, gesmolten
Voor de vulling:
500 gr roomkaas (ik gebruikte mascarpone)
3 eieren
3 eierdooiers
200 gr suiker
1,25 dl zure room
250 gr pindakaas
Voor de bovenlaag:
2,5 dl zure room
100 gr pure chocolade, in stukjes
30 gr bruine suiker
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Bekleed een springvorm met bakpapier (de mijne is 28cm groot, Nigella gebruikt voor dit recept eentje van 23cm)
Verkruimel de koekjes (met een keukenmachine, of zoals ikzelf, door ze in een plastiek zakje te doen en daar fanatiek op te kloppen met een deegrol).
Meng de koekkruimels met de fijngehakte pinda's en de stukjes chocolade.
Meng de gesmolten boter er goed onder.
Doe het mengsel in een springvorm en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Zet de vorm in de ijskast terwijl je verder werkt aan de vulling.
Mix de roomkaas, eieren, eierdooiers, suiker, zure room en pindakaas tot een glad geheel.
Schep het mengsel in de springvorm.
Zet de springvorm in de oven voor ongeveer een uur, maar controleer het na 50 minuten. Alleen de bovenkant moet stevig aanvoelen. (Bij mij was dit al na 45 minuten, dus controleer op tijd).
Haal de taart uit de oven maar laat de oven opstaan.
Maak de bovenlaag;
Verwarm de zure room op een laag vuurtje, samen met de chocolade en de bruine suiker, tot de chocolade helemaal gesmolten is en het mooi gemengd is.
Giet dat mengsel voorzichtig op de taart en spreid het zachtjes uit met een lepel.
Zet de taart opnieuw tien minuten in de oven.
Haal de taart uit de oven en laat hem in de vorm afkoelen op een rooster.
Laat de taart helemaal afkoelen en zet hem dan in de ijskast.
Eet hem pas de volgende dag, zodat de taart eerst goed kan opstijven.
donderdag 8 december 2011
Niet-gebakken chocolade kaastaart
Twee weken geleden was ons kleinste dropje jarig. Drie jaar werd ze en op mijn vraag welke taart ze graag wou, was het antwoord snel en duidelijk: chocolade!
Dus maakte ik voor ons lieve feestvarkentje een soort chocomoussetaart. Het is eigenlijk een chocolade kaastaart, gemaakt met mascarpone, chocolade en gecondenseerde melk.
De bodem bestaat uit speculaasjes, de vulling uit chocolade mousse met mascarpone, een recept dat ik hier al eerder postte.
Ik vermenigvuldigde de hoeveelheid voor de vulling met 1.5, om een iets hogere taart te hebben, maar dit is het oorspronkelijke recept.
Ingrediënten:
200 gr speculaasjes, verkruimeld
120 gr boter, gesmolten
500 gr mascarpone
170gr pure chocolade, in stukjes
2,5 dl zoete gecondenseerde melk
1,5 theelepel vanille aroma
2 dl slagroom, opgeklopt
1,5 dl warm water
5 blaadjes gelatine
Werkwijze:
170gr pure chocolade, in stukjes
2,5 dl zoete gecondenseerde melk
1,5 theelepel vanille aroma
2 dl slagroom, opgeklopt
1,5 dl warm water
5 blaadjes gelatine
Werkwijze:
Maak eerst de koekjesbodem.
Vet een springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier.
Verkruimel de speculaasjes door ze in een plastic zakje te stoppen en ze kapot te kloppen met een deegrol.
Smelt de boter en vermeng de boter goed met de koekkruimels.
Verspreid het koekmengsel over de bodem van de springvorm en druk het aan met de achterkant van een lepel.
Laat opstijven in de ijskast.
Maak dan de vulling:
Week de gelatine in koud water.
Smelt de chocolade au bain marie of in de migrogolfoven.
Klop de slagroom op.
Meng de mascarpone met de gecondenseerde melk en het vanille-aroma tot een geheel.
Voeg de iets afgekoelde chocolade toe en roer goed.
Los de gelatine op in het warme water.
Voeg de gelatine bij het chocolade-mascarpone mengsel en meng goed.
Schep er voorzichtig de opgeklopte slagroom onder.
Verdeel het geheel over de koekjesbodem en laat het op zijn minst 4 uur (maar nog beter een nacht) in de koelkast opstijven.
Snijd in punten en serveer. Eet smakelijk!
Nog een beetje uitleg bij de fotootjes:
Het kleine potje op de bovenste foto was een bijdrage van mijn zus: een chocoladepotje gevuld met tiramisu-creme met speculaaskruimeltjes er bovenop, heel lekker! (Dank je wel zus!)
woensdag 23 november 2011
Hazelnoot-chocolade-cakejes met peer
Het recept voor deze onweerstaanbare cakejes komt van De keuken van Johanna.
Toen ik op zoek ging in mijn keukenkasten naar een geschikte bakvorm kwamen mijn dochtertjes al snel aanzetten met de muffinvormpjes en ze waren niet van plan toe te geven: het moesten kleine cakejes worden!
Dus paste ik het recept een heel klein beetje aan en maakte ik 12 kleine cakejes en ze zijn verrukkelijk van smaak. Door de peer blijven de cakejes vochtig en de hazelnoot en chocolade zijn een perfecte combinatie met de peer. Dank je wel Johanna!
Ingrediënten:
100 gr gemalen hazelnoten
140 gr zelfrijzende bloem
175 gr boter, in blokjes, op kamertemperatuur
170 gr lichtbruine rietsuiker (of een beetje minder, naar smaak)
2 eieren, geklutst
2 peren, geschild en in kleine stukjes
50 gr donkere chocolade, in stukjes
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 160 graden.
Vermeng de hazelnoten met de bloem in een kom.
Vermeng er met de mixer de boter onder tot je een kruimelig mengsel hebt.
Vermeng er de suiker onder.
Mix er dan ook de eieren onder en meng kort tot alles gemengd is.
Schep er dan ook de chocoladestukjes onder met een houten lepel.
Schep er vervolgens ook de stukjes peer onder.
Verdeel het mengsel over de muffinvormpjes tot ze iets meer daqn 2/3 gevuld zijn. (Je kan ook een ronde cakevorm van 20 cm gebruiken voor een grote cake).
Zet in de oven en bak ongeveer 30 minuten tot de cakejes stevig zijn (of 50 tot 60 minuten voor een grotere cake).
Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en dan verder op een rooster.
Mmmm, perfect voor de herfst!
Toen ik op zoek ging in mijn keukenkasten naar een geschikte bakvorm kwamen mijn dochtertjes al snel aanzetten met de muffinvormpjes en ze waren niet van plan toe te geven: het moesten kleine cakejes worden!
Dus paste ik het recept een heel klein beetje aan en maakte ik 12 kleine cakejes en ze zijn verrukkelijk van smaak. Door de peer blijven de cakejes vochtig en de hazelnoot en chocolade zijn een perfecte combinatie met de peer. Dank je wel Johanna!
Ingrediënten:
100 gr gemalen hazelnoten
140 gr zelfrijzende bloem
175 gr boter, in blokjes, op kamertemperatuur
170 gr lichtbruine rietsuiker (of een beetje minder, naar smaak)
2 eieren, geklutst
2 peren, geschild en in kleine stukjes
50 gr donkere chocolade, in stukjes
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 160 graden.
Vermeng de hazelnoten met de bloem in een kom.
Vermeng er met de mixer de boter onder tot je een kruimelig mengsel hebt.
Vermeng er de suiker onder.
Mix er dan ook de eieren onder en meng kort tot alles gemengd is.
Schep er dan ook de chocoladestukjes onder met een houten lepel.
Schep er vervolgens ook de stukjes peer onder.
Verdeel het mengsel over de muffinvormpjes tot ze iets meer daqn 2/3 gevuld zijn. (Je kan ook een ronde cakevorm van 20 cm gebruiken voor een grote cake).
Zet in de oven en bak ongeveer 30 minuten tot de cakejes stevig zijn (of 50 tot 60 minuten voor een grotere cake).
Laat 10 minuten afkoelen in de vorm en dan verder op een rooster.
Mmmm, perfect voor de herfst!
dinsdag 15 november 2011
Chocolade pannenkoeken
Het recept voor deze lekkere chocolade-pannenkoeken komt uit Wereldgerechten van Gordon Ramsay.
Het zijn eigenlijk gewone pannenkoeken waar cacao aan toegevoegd is. Zelf was ik nog niet op het idee gekomen, tot ik het recept tegenkwam in het boek. Sindsdien heb ik deze pannenkoeken al enkele keren gebakken, ze zijn echt lekker!
Ik hoor mensen dikwijls zeggen dat ze niks kunnen bakken 'behalve pannenkoeken". Nu vind ik pannenkoeken helemaal niet zo simpel om te bakken, om eerlijk te zijn. Elke pannenkoek vraagt toch weer aparte aandacht, dan kan ik toch wel simpelere dingen bedenken om te bakken! (zolang het maar geen macarons zijn uiteraard, die maak ik nooit meer! J )
De hoeveelheden van het boek heb ik wel verdubbeld, zo krijg je ongeveer 12 pannenkoeken.
Ik hoor mensen dikwijls zeggen dat ze niks kunnen bakken 'behalve pannenkoeken". Nu vind ik pannenkoeken helemaal niet zo simpel om te bakken, om eerlijk te zijn. Elke pannenkoek vraagt toch weer aparte aandacht, dan kan ik toch wel simpelere dingen bedenken om te bakken! (zolang het maar geen macarons zijn uiteraard, die maak ik nooit meer! J )
De hoeveelheden van het boek heb ik wel verdubbeld, zo krijg je ongeveer 12 pannenkoeken.
Ingrediënten:
200 gr bloem
2 eetlepels suiker (ik voegde enkele eetlepels extra toe, want ik vond ze niet zoet genoeg zo)
50gr cacaopoeder
Snufje zout
2 eetlepels gesmolten boter
4 eieren, geklutst
6 dl volle melk
Klontjes boter om de pannenkoeken in te bakken
1 theelepel vanilla-extract (of vervang de suiker door vanillesuiker)
Werkwijze:
Zeef de bloem en het cacaopoeder in een kom.
Voeg het zout toe en de suiker en meng goed.
Voeg het zout toe en de suiker en meng goed.
Maak een kuiltje in het midden.
Voeg de boter toe en meng.
Voeg de eieren toe en een beetje van de melk en meng tot een glad beslag.
Voeg beetje bij beetje de melk toe en meng goed.
Voeg beetje bij beetje de melk toe en meng goed.
Laat het beslag op zijn minst een half uur rusten.
Verhit een grote pan met anti-aanbaklaag en laat er een beetje boter in smelten.
Verhit een grote pan met anti-aanbaklaag en laat er een beetje boter in smelten.
Giet een pollepel beslag in de pan en kantel de pan even in alle richtingen zodat het beslag zich goed verspreid.
Bak de pannenkoek tot hij goudbruin is aan 1 kant en keer hem om.
Bak dan ook de andere kant.
Bak de pannenkoek tot hij goudbruin is aan 1 kant en keer hem om.
Bak dan ook de andere kant.
Haal hem uit de pan en leg hem op een bord.
Herhaal hetzelfde tot al het beslag is opgebruikt.
Gordon Ramsay suggereert in zijn boek de pannenkoeken te serveren met chocoladesaus, slagroom en geroosterde amandelschilfers.
Wij hielden het simpel en aten ze met een beetje suiker erop J.
Herhaal hetzelfde tot al het beslag is opgebruikt.
Gordon Ramsay suggereert in zijn boek de pannenkoeken te serveren met chocoladesaus, slagroom en geroosterde amandelschilfers.
Wij hielden het simpel en aten ze met een beetje suiker erop J.
Smakelijk!
zaterdag 29 oktober 2011
Chocolade-Caramel-Pecan-Kokos-Plaatkoek
Dit is het soort koek waarvoor je stiekem terug naar de ijskast gaat om nog een stukje te nemen…
Een koekjesbodem bedekt met kokos, chocoladestukjes, pecannoten en caramel en daar bovenop nog een chocoladelaag… onweerstaanbaar!
Het recept komt (iets aangepast) uit Eenvoudig heerlijk koken van Ron Kalenuik en de titel van het recept is eigenlijk ‘Schildpaddencarrés”. Waar die titel vandaan komt weet ik niet, maar het resultaat van dit recept is in elk geval echt de moeite, ik ga deze koek zonder twijfel nog vaak maken.
Ingrediënten (voor een rechthoekige bakvorm van 20 op 30 cm):
100 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
100 gr roomboter, gesmolten
80 gr kokospoeder
200 gr chocolade stukjes
1 blikje gezoete gecondenseerde melk (400 gr)
100 gr pecannoten, in stukjes
200 gr melkchocolade, om de koek mee te bedekken
1 eetlepel boter of olie
100 gr roomboter, gesmolten
80 gr kokospoeder
200 gr chocolade stukjes
1 blikje gezoete gecondenseerde melk (400 gr)
100 gr pecannoten, in stukjes
200 gr melkchocolade, om de koek mee te bedekken
1 eetlepel boter of olie
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de koekjes in een plastieken zakje, sluit het zakje goed en klop ze met een deegrol tot kruimels (of gebruik de keukenrobot, maar dit is leuker).
Doe de kruimels in een kom. Smelt de boter en meng de boter goed met de koekkruimels.
Bedek de bakvorm met bakpapier.
Bedek de bodem met het koekjesmengsel en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Strooi de kokos erover.
Strooi dan de chocolade stukjes er gelijkmatig over.
Bedek dan alles met de gecondenseerde melk.
Strooi daarover de gehakte pecannoten.
Zet de vorm in de voorverwarmde oven, voor ongeveer 30 minuten. De gecondenseerde melk is dan
veranderd in caramel.
Laat afkoelen.
Smelt de melkchocolade au bain marie samen met de eetlepel olie/boter.
Schenk de gesmolten chocolade over de koek en laat afkoelen.Snij in blokjes en serveer.
Doe de kruimels in een kom. Smelt de boter en meng de boter goed met de koekkruimels.
Bedek de bakvorm met bakpapier.
Bedek de bodem met het koekjesmengsel en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Strooi de kokos erover.
Strooi dan de chocolade stukjes er gelijkmatig over.
Bedek dan alles met de gecondenseerde melk.
Strooi daarover de gehakte pecannoten.
Zet de vorm in de voorverwarmde oven, voor ongeveer 30 minuten. De gecondenseerde melk is dan
veranderd in caramel.
Laat afkoelen.
Smelt de melkchocolade au bain marie samen met de eetlepel olie/boter.
Schenk de gesmolten chocolade over de koek en laat afkoelen.Snij in blokjes en serveer.
Labels:
Chocolade,
Dessert,
Gebak,
Gecondenseerde melk,
Kokos,
Pecannoten,
Plaatkoek
zondag 16 oktober 2011
Chocoladefudge met speculaas en spekjes (marshmallows)
Mijn inzending voor het foodblogevent van juni 2012; chocolade is zonder twijfel mijn guilty pleasure!
Deze lekkere en simpele chocoladefudge maakte ik enkele dagen geleden voor mijn verjaardag (hiep hiep hoera voor mezelf!).
Ik vroeg mijn dochtertjes met wat ze graag mijn verjaardag wilden vieren en het antwoord was unaniem; iets met chocolade!
Het recept komt uit de Chocoladebijbel, maar in plaats van noten en rozijnen gebruikte ik speculaas en spekjes. De fudge is zacht en zoet met een intense chocoladesmaak en de speculaas zorgt voor wat crunch, terwijl de spekjes ertussen wat kleur geven. Mijn dochters vonden het onweerstaanbaar!
Ingrediënten:
350 gr donkere chocolade
400 ml zoete gecondenseerde melk
2 handenvol spekjes (marshmallows), in stukjes geknipt
100 gr speculaas, in stukjes
115 gr ongezouten roomboter
Werkwijze:
Bekleed een vorm (ik gebruikte een glazen pyrex schotel van 20cm op 20cm) met plastiekfolie.
Doe de chocolade in stukjes in een kom, samen met de boter en de gecondenseerde melk.
Verwarm dit au bain marie tot de chocolade gesmolten is.
Roer regelmatig en roer het goed door tot het mooi gemengd is.
Haal het van het vuur en voeg de speculaas toe en meng goed.
Voeg dan de spekjes toe.
Meng niet te lang want de spekjes beginnen meteen te smelten.
Giet het mengsel in de kom en strijk het een beetje glad.
Dek af en laat opstijven in de ijskast.
Snij in stukjes en serveer recht uit de ijskast.
Lekker lekker lekker!
Deze lekkere en simpele chocoladefudge maakte ik enkele dagen geleden voor mijn verjaardag (hiep hiep hoera voor mezelf!).
Ik vroeg mijn dochtertjes met wat ze graag mijn verjaardag wilden vieren en het antwoord was unaniem; iets met chocolade!
Het recept komt uit de Chocoladebijbel, maar in plaats van noten en rozijnen gebruikte ik speculaas en spekjes. De fudge is zacht en zoet met een intense chocoladesmaak en de speculaas zorgt voor wat crunch, terwijl de spekjes ertussen wat kleur geven. Mijn dochters vonden het onweerstaanbaar!
Ingrediënten:
350 gr donkere chocolade
400 ml zoete gecondenseerde melk
2 handenvol spekjes (marshmallows), in stukjes geknipt
100 gr speculaas, in stukjes
115 gr ongezouten roomboter
Werkwijze:
Bekleed een vorm (ik gebruikte een glazen pyrex schotel van 20cm op 20cm) met plastiekfolie.
Doe de chocolade in stukjes in een kom, samen met de boter en de gecondenseerde melk.
Verwarm dit au bain marie tot de chocolade gesmolten is.
Roer regelmatig en roer het goed door tot het mooi gemengd is.
Haal het van het vuur en voeg de speculaas toe en meng goed.
Voeg dan de spekjes toe.
Meng niet te lang want de spekjes beginnen meteen te smelten.
Giet het mengsel in de kom en strijk het een beetje glad.
Dek af en laat opstijven in de ijskast.
Snij in stukjes en serveer recht uit de ijskast.
Lekker lekker lekker!
zondag 4 september 2011
Chocolade-broodpudding
We hadden nog veel brood over na een barbecue gisteren dus maakten mijn kleine keukenhulpjes en ik vanmorgen broodpudding.
Een lekkere en makkelijke manier om oud brood te verwerken!
Het recept komt uit 'Ons Kookboek', maar ik heb het een beetje aangepast. In plaats van rozijnen en vanillepudding gebruik ik chocoladestukjes en chocoladepudding, om de chocoholics hier tevreden te houden.
Ingredienten:
300 gr oud brood, in stukjes gescheurd
500 ml melk
200 gr rietsuiker (of gewone suiker)
2 eetlepels honing
1 pakje chocoladepuddingpoeder
5 eieren
50 gr chocoladestukjes
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Scheur het brood in stukjes in een kom.
Warm de melk op tot hij lauwwarm is en voeg er de suiker en de honing aan toe. Meng goed.
Voeg nu ook het chocoladepuddingpoeder toe. Meng goed.
Schenk dit melkmengsel over het brood en prak het met een vork tot het brood week is geworden van de melk.
Kluts de eieren goed en voeg ze toe aan het brood, meng goed.
Meng de chocoladestukjes onder het mengsel.
Bekleed een bakvorm (ik gebruik een gewone ronde siliconen bakvorm van 23 cm doorsnede) met bakpapier en schenk het mengsel erin.
Maak het gelijk met een lepel.
Bak in de oven voor ongeveer 45 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.
Lekker warm juist uit de oven, maar ook lekker koud.
Een lekkere en makkelijke manier om oud brood te verwerken!
Het recept komt uit 'Ons Kookboek', maar ik heb het een beetje aangepast. In plaats van rozijnen en vanillepudding gebruik ik chocoladestukjes en chocoladepudding, om de chocoholics hier tevreden te houden.
Ingredienten:
300 gr oud brood, in stukjes gescheurd
500 ml melk
200 gr rietsuiker (of gewone suiker)
2 eetlepels honing
1 pakje chocoladepuddingpoeder
5 eieren
50 gr chocoladestukjes
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Scheur het brood in stukjes in een kom.
Warm de melk op tot hij lauwwarm is en voeg er de suiker en de honing aan toe. Meng goed.
Voeg nu ook het chocoladepuddingpoeder toe. Meng goed.
Schenk dit melkmengsel over het brood en prak het met een vork tot het brood week is geworden van de melk.
Kluts de eieren goed en voeg ze toe aan het brood, meng goed.
Meng de chocoladestukjes onder het mengsel.
Bekleed een bakvorm (ik gebruik een gewone ronde siliconen bakvorm van 23 cm doorsnede) met bakpapier en schenk het mengsel erin.
Maak het gelijk met een lepel.
Bak in de oven voor ongeveer 45 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.
Lekker warm juist uit de oven, maar ook lekker koud.
donderdag 1 september 2011
"Negresa", een fluweelzachte Roemeense chocoladecake
Volgens mijn schoonmoeder is dit een echt Roemeens recept. Ik was sceptisch, mij leek het gewoon een soort chocoladecake, er zijn immers zoveel varianten.
Dus zocht ik het recept op en maakten we hem samen. Typisch Roemeens of niet, hij is toch wel speciaal, moet ik toegeven!
Ten eerste wordt hij gebakken als een soort plaatgebak op een grote ovenplaat (25 op 35cm) en daarna in vierkantjes gesneden.
Bovendien is de textuur echt fluweelzacht, je proeft de room er door, echt lekker!
Ingredienten:
100 gr roomboter, op kamertemperatuur
200 gr suiker
150 gr zwarte chocolade
2 eieren
250 ml room
250 ml melk
280 gr bloem
2 theelepels bakpoeder
Voor de glazuur:
100 gr zwarte chocolade
50 gr boter
50 ml room
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 150 graden.
Klop met de mixer de boter en de suiker romig.
Smelt ondertussen de chocolade au bain marie.
Voeg de chocolade beetje bij beetje toe bij het boter-suiker-mengsel.
Voeg de eieren één voor één toe en mix elke keer grondig.
Voeg de room toe en mix.
Voeg de melk toe en mix.
Voeg de bloem en het bakpoeder toe en mix grondig.
Doe het mengsel in een grote bakplaat (25 op 35 cm) die bedekt is met bakpapier en strijk het glad.
Zet de plaat in de voorverwarmde oven voor 30 à 40 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.
Maak de glazuur:
Smelt de chocolade samen met de boter en de room en roer tot het mooi gemengd is.
Laat afkoelen.
Bedek de cake met de glazuur en strijk het uiteen met een mes.
Laat afkoelen.
Snijd in vierkante stukken en serveer.
Smakelijk!
Dus zocht ik het recept op en maakten we hem samen. Typisch Roemeens of niet, hij is toch wel speciaal, moet ik toegeven!
Ten eerste wordt hij gebakken als een soort plaatgebak op een grote ovenplaat (25 op 35cm) en daarna in vierkantjes gesneden.
Bovendien is de textuur echt fluweelzacht, je proeft de room er door, echt lekker!
Ingredienten:
100 gr roomboter, op kamertemperatuur
200 gr suiker
150 gr zwarte chocolade
2 eieren
250 ml room
250 ml melk
280 gr bloem
2 theelepels bakpoeder
Voor de glazuur:
100 gr zwarte chocolade
50 gr boter
50 ml room
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 150 graden.
Klop met de mixer de boter en de suiker romig.
Smelt ondertussen de chocolade au bain marie.
Voeg de chocolade beetje bij beetje toe bij het boter-suiker-mengsel.
Voeg de eieren één voor één toe en mix elke keer grondig.
Voeg de room toe en mix.
Voeg de melk toe en mix.
Voeg de bloem en het bakpoeder toe en mix grondig.
Doe het mengsel in een grote bakplaat (25 op 35 cm) die bedekt is met bakpapier en strijk het glad.
Zet de plaat in de voorverwarmde oven voor 30 à 40 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.
Maak de glazuur:
Smelt de chocolade samen met de boter en de room en roer tot het mooi gemengd is.
Laat afkoelen.
Bedek de cake met de glazuur en strijk het uiteen met een mes.
Laat afkoelen.
Snijd in vierkante stukken en serveer.
Smakelijk!
donderdag 18 augustus 2011
Chocolademuffins met rode bietjes
Deze muffins zijn zonder twijfel de mooiste manier om groenten als ontbijt te eten!
Ik maakte ze voor't eerst enkele maanden geleden, omdat ik gewoon niet kon weerstaan aan de verleiding van een recept met zo'n onverwacht ingrediënt.
Het resultaat was heel lekker, een muffin met een vochtige textuur en een lekkere chocoladesmaak.
Degenen die de muffins te proeven kregen konden het geheime ingrediënt niet thuisbrengen, de smaak van de rode bietjes komt dan ook niet echt naar boven, maar geeft wel een iets andere smaak aan de muffin én zorgt voor de vochtigheid.
Gisteren maakte ik ze opnieuw omdat mijn schoonmoeder niet wou geloven dat chocolade en rode bietjes gecombineerd konden worden. Nu gelooft ze het wel, ze vroeg me zelf het recept te vertalen voor haar zodat ze het zelf kan uitproberen.
De muffins zijn heel makkelijk te maken, volgens het muffinprincipe: 2 kommen en snel mengen met een lepel. Weer een ideaal recept dus om samen met kinderen te maken! Mijn 2 dochters vinden deze muffins trouwens heel lekker, terwijl ze geen rode bietjes willen eten.
Het recept gaat als volgt:
Ingrediënten voor ongeveer 12 muffins:
125 bloem, gezeefd
40gr cacaopoeder, gezeefd
75 gemalen of fijngehakte noten (ik gebruikte gemalen hazelnoten, maar je kan ook amandelen of walnoten gebruiken)
1/2 theelepel natriumcarbonaat
1/2 theelepel bakpoeder
1 theelepel speculaaskruiden (of kaneel)
240 gr bruine suiker
1,7 dl neutraal smakende olie (ik gebruikte zonnebloemolie)
2 eieren op kamertemperatuur
225 gr gekookte rode bietjes (ik gebruikte voorgekookte rode bietjes), geraspt
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een muffinvorm met papieren cakevormpjes.
Neem 2 kommen.
Meng in de ene kom bloem, cacaopoeder, noten, natriumcarbonaat, bakpoeder en speculaaskruiden/kaneel. Meng er daarna goed de suiker onder.
Meng in een andere kom de olie met de eieren en meng goed.
Voeg de geraspte bietjes bij het olie-eimengsel en meng goed.
Maak een kuiltje in de kom met droge ingredienten en voeg de natte ingredienten toe en meng snel met een lepel. Stop met mengen zo gauw alle ingrediënten gemengd zijn.
Vul de papierenvormpjes met het mengsel en zet in de voorverwarmde oven.
Bak ongeveer 20 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.
Laat 5 minuten afkoelen in de muffinvorm en haal de muffins er daarna voorzichtig uit, om verder af te koelen op een rooster.
Deze muffins zijn warm lekker, maar vreemd genoeg zijn ze de volgende dag nog lekkerder. Het lijkt wel dat de smaken dan beter in elkaar overgaan.
Voor wie het aandurft om te bakken met rode bietjes, het loont de moeite!
Ik maakte ze voor't eerst enkele maanden geleden, omdat ik gewoon niet kon weerstaan aan de verleiding van een recept met zo'n onverwacht ingrediënt.
Het resultaat was heel lekker, een muffin met een vochtige textuur en een lekkere chocoladesmaak.
Degenen die de muffins te proeven kregen konden het geheime ingrediënt niet thuisbrengen, de smaak van de rode bietjes komt dan ook niet echt naar boven, maar geeft wel een iets andere smaak aan de muffin én zorgt voor de vochtigheid.
Gisteren maakte ik ze opnieuw omdat mijn schoonmoeder niet wou geloven dat chocolade en rode bietjes gecombineerd konden worden. Nu gelooft ze het wel, ze vroeg me zelf het recept te vertalen voor haar zodat ze het zelf kan uitproberen.
De muffins zijn heel makkelijk te maken, volgens het muffinprincipe: 2 kommen en snel mengen met een lepel. Weer een ideaal recept dus om samen met kinderen te maken! Mijn 2 dochters vinden deze muffins trouwens heel lekker, terwijl ze geen rode bietjes willen eten.
Het recept gaat als volgt:
Ingrediënten voor ongeveer 12 muffins:
125 bloem, gezeefd
40gr cacaopoeder, gezeefd
75 gemalen of fijngehakte noten (ik gebruikte gemalen hazelnoten, maar je kan ook amandelen of walnoten gebruiken)
1/2 theelepel natriumcarbonaat
1/2 theelepel bakpoeder
1 theelepel speculaaskruiden (of kaneel)
240 gr bruine suiker
1,7 dl neutraal smakende olie (ik gebruikte zonnebloemolie)
2 eieren op kamertemperatuur
225 gr gekookte rode bietjes (ik gebruikte voorgekookte rode bietjes), geraspt
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een muffinvorm met papieren cakevormpjes.
Neem 2 kommen.
Meng in de ene kom bloem, cacaopoeder, noten, natriumcarbonaat, bakpoeder en speculaaskruiden/kaneel. Meng er daarna goed de suiker onder.
Meng in een andere kom de olie met de eieren en meng goed.
Voeg de geraspte bietjes bij het olie-eimengsel en meng goed.
Maak een kuiltje in de kom met droge ingredienten en voeg de natte ingredienten toe en meng snel met een lepel. Stop met mengen zo gauw alle ingrediënten gemengd zijn.
Vul de papierenvormpjes met het mengsel en zet in de voorverwarmde oven.
Bak ongeveer 20 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.
Laat 5 minuten afkoelen in de muffinvorm en haal de muffins er daarna voorzichtig uit, om verder af te koelen op een rooster.
Deze muffins zijn warm lekker, maar vreemd genoeg zijn ze de volgende dag nog lekkerder. Het lijkt wel dat de smaken dan beter in elkaar overgaan.
Voor wie het aandurft om te bakken met rode bietjes, het loont de moeite!
maandag 11 juli 2011
Chocolademousse met mascarpone
Dit recept is oorspronkelijk bedoeld voor een niet-gebakken chocoladekaastaart, met koekjesbodem. Ik gebruik het recept om chocomousse te maken, maar je kan met deze hoeveelheid dus ook een taart maken, met een koekjesbodem.
Het voordeel van deze chocomousse is dat je geen rauwe eieren gebruikt, wat toch beter is als er kindjes van eten. Bovendien is het een goed alternatief als je geen held bent in het goed opkloppen van eiwitten, zoals ik!
De smaken van de chocolade, mascarpone en gecondenseerde melk gaan heel goed samen en geven een lekkere smeuïge chocomousse, perfect voor chocoladeliefhebbers.
De hoeveelheden zijn goed voor 8 à 10 potjes.
Ingrediënten:
500 gr mascarpone
170gr pure chocolade, in stukjes
2,5 dl zoete gecondenseerde melk
1,5 theelepel vanille aroma
2 dl slagroom, opgeklopt
1,5 dl warm water
3 blaadjes gelatine
Werkwijze:
Week de gelatine in koud water.
Smelt de chocolade au bain marie of in de migrogolfoven.
Klop de slagroom op.
Meng de mascarpone met de gecondenseerde melk en het vanille-aroma tot een geheel.
Voeg de iets afgekoelde chocolade toe en roer goed.
Los de gelatine op in het warme water.
Voeg de gelatine bij het chocolade-mascarpone mengsel en meng goed.
Schep er voorzichtig de opgeklopte slagroom onder.
Verdeel het geheel over potjes en laat het op zijn minst 4 uur in de koelkast opstijven.
Eet smakelijk!
zaterdag 9 juli 2011
Chocoladecake met roze-spekjes-glazuur
Deze verrukkelijke cake maakte ik voor de 6e verjaardag van mijn dochter Anaïs. Ze vond hem prachtig. Niet alleen was hij roos, haar lievelingskleur, maar bovendien was hij geglazuurd met één van haar lievelingssnoepjes. Een perfecte combinatie!
Het recept vond ik op Yummy in my Tummy! Een erg leuke site, met heel veel verschillende soorten doenbare en originele recepten, een echte aanrader!
Ik paste de hoeveelheden aan voor een gewone springvorm (23cm). Het originele recept vinden jullie hier: Chocolade-marshmallowtaart
Ingredienten:
Voor de cake:
340gr zelfrijzende bloem, gezeefd
45 gr cacaopoeder
300gr kristalsuiker
150gr roomboter
150gr pure chocolade, in stukjes
3 eieren
1,5 dl kokend water
300 gr gezoete gecondenseerde melk
Voor de glazuur:
150gr witte en roze spekjes
45 gr poedersuiker
3 eetlepels heet water
Werkwijze:
De cake:
Verwarm de oven voor op 180graden.
Bekleed de springvorm met bakpapier.
Meng de bloem, het cacaopoeder en een mespuntje zout in een kom.
Doe de suiker, boter, gecondenseerde melk, water en chocolade in een stoofpot en laat alles smelten op een laag vuur, terwijl je regelmatig roert met een houten lepel.
Kluts de eieren, terwijl het chocolademengsel een beetje afkoelt.
Meng het chocolademengsel met het bloem-cacaomengsel en roer alles door elkaar met een houten lepel.
Voeg de eieren toe en roer opnieuw.
Giet het beslag in de vorm en zet deze ongeveer 40 à 45 minuten in de oven. De test met de prikker zal niet helemaal kloppen aangezien het een vochtige cake is en er nog een beetje mag blijven plakken aan de prikker.
Laat de taart goed afkoelen op een rooster voor je er de glazuur op doet.
Glazuur:
Doe de spekjes in een kom en zet die 50 seconden in de microgolf oven zodat ze zacht worden.
Meng ze snel tot 1 geheel.
Voeg de gezeefde poedersuiker toe terwijl je blijft roeren, het mengsel wordt nu droger.
Voeg het water toe, lepel per lepel, en roer tot je een goed smeerbare dikte hebt bereikt.
Smeer het glazuur over de taart met een lepel en laat het hard worden.
Goeie tip van Yummy in my Tummy! : zet de cake met glazuur niet in de ijskast want dan wordt het glazuur korrelig.
Door de plakkerige glazuur is de taart wel moeilijk te snijden, de glazuur blijft aan het mes plakken. Maar dat maakt de smaak niet minder lekker! De cake zelf is zacht en vochtig van textuur en de glazuur is erg lekker, als je van spekjes houdt!
Het is bovendien een erg leuke taart om te maken, de roze glazuur maakt het speciaal.
Het recept vond ik op Yummy in my Tummy! Een erg leuke site, met heel veel verschillende soorten doenbare en originele recepten, een echte aanrader!
Ik paste de hoeveelheden aan voor een gewone springvorm (23cm). Het originele recept vinden jullie hier: Chocolade-marshmallowtaart
Ingredienten:
Voor de cake:
340gr zelfrijzende bloem, gezeefd
45 gr cacaopoeder
300gr kristalsuiker
150gr roomboter
150gr pure chocolade, in stukjes
3 eieren
1,5 dl kokend water
300 gr gezoete gecondenseerde melk
Voor de glazuur:
150gr witte en roze spekjes
45 gr poedersuiker
3 eetlepels heet water
Werkwijze:
De cake:
Verwarm de oven voor op 180graden.
Bekleed de springvorm met bakpapier.
Meng de bloem, het cacaopoeder en een mespuntje zout in een kom.
Doe de suiker, boter, gecondenseerde melk, water en chocolade in een stoofpot en laat alles smelten op een laag vuur, terwijl je regelmatig roert met een houten lepel.
Kluts de eieren, terwijl het chocolademengsel een beetje afkoelt.
Meng het chocolademengsel met het bloem-cacaomengsel en roer alles door elkaar met een houten lepel.
Voeg de eieren toe en roer opnieuw.
Giet het beslag in de vorm en zet deze ongeveer 40 à 45 minuten in de oven. De test met de prikker zal niet helemaal kloppen aangezien het een vochtige cake is en er nog een beetje mag blijven plakken aan de prikker.
Laat de taart goed afkoelen op een rooster voor je er de glazuur op doet.
Glazuur:
Doe de spekjes in een kom en zet die 50 seconden in de microgolf oven zodat ze zacht worden.
Meng ze snel tot 1 geheel.
Voeg de gezeefde poedersuiker toe terwijl je blijft roeren, het mengsel wordt nu droger.
Voeg het water toe, lepel per lepel, en roer tot je een goed smeerbare dikte hebt bereikt.
Smeer het glazuur over de taart met een lepel en laat het hard worden.
Goeie tip van Yummy in my Tummy! : zet de cake met glazuur niet in de ijskast want dan wordt het glazuur korrelig.
Door de plakkerige glazuur is de taart wel moeilijk te snijden, de glazuur blijft aan het mes plakken. Maar dat maakt de smaak niet minder lekker! De cake zelf is zacht en vochtig van textuur en de glazuur is erg lekker, als je van spekjes houdt!
Het is bovendien een erg leuke taart om te maken, de roze glazuur maakt het speciaal.
Labels:
Chocolade,
Dessert,
Gebak,
Gecondenseerde melk,
Snoep
donderdag 7 juli 2011
Chocolade-bananencake
Er lagen al enkele dagen een paar bananen te verkommeren in de fruitschaal. Niemand wou ze nog opeten, dus heb ik er een cake mee gebakken. Dit recept heb ik al verschillende keren gemaakt en mijn dochtertjes zijn er gek op. Het handige is dat je voor dit recept geen mixer nodig hebt en maar 1 mengkom. Aangezien je alles gewoon snel kan mengen met een houten lepel is het ideaal om samen met kinderen te maken.
Het resultaat van dit recept is een vochtige lekkere cake, de banaan en de chocolade gaan perfect samen!
Ingredienten:
3 rijpe bananen, geprakt
170gr suiker
185gr zelfrijzende bloem, gezeefd
3 lepels cacaopoeder (ongezoet), gezeefd
2 eieren, licht geklopt
60 ml neutraal smakende olie (ik gebruik maïsolie)
60 ml melk
100 gr pure chocolade in stukjes
(optioneel) 2 eetlepels gemalen noten (ik gebruik gemalen amandelen)
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een gewone cakevorm (20 op 10cm) in en bedek hem met bakpapier.
Meng de geprakte bananen met de suiker.
Voeg de gezeefde bloem, gemalen noten, cacaopoeder, eieren, olie en melk toe.
Roer voorzichtig met een houten lepel gedurende 30 seconden.
Spatel de chocoladestukjes er voorzichtig onder.
Giet het beslag in de cakevorm en bak de cake ongeveer 55 minuten of tot een prikker er schoon uitkomt.
Laat de cake 5 minuten in de vorm afkoelen en daarna verder op een rooster.
Hij is warm erg lekker, maar ook de volgende dag is hij koud nog even lekker!
Het resultaat van dit recept is een vochtige lekkere cake, de banaan en de chocolade gaan perfect samen!
Ingredienten:
3 rijpe bananen, geprakt
170gr suiker
185gr zelfrijzende bloem, gezeefd
3 lepels cacaopoeder (ongezoet), gezeefd
2 eieren, licht geklopt
60 ml neutraal smakende olie (ik gebruik maïsolie)
60 ml melk
100 gr pure chocolade in stukjes
(optioneel) 2 eetlepels gemalen noten (ik gebruik gemalen amandelen)
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een gewone cakevorm (20 op 10cm) in en bedek hem met bakpapier.
Meng de geprakte bananen met de suiker.
Voeg de gezeefde bloem, gemalen noten, cacaopoeder, eieren, olie en melk toe.
Roer voorzichtig met een houten lepel gedurende 30 seconden.
Spatel de chocoladestukjes er voorzichtig onder.
Giet het beslag in de cakevorm en bak de cake ongeveer 55 minuten of tot een prikker er schoon uitkomt.
Laat de cake 5 minuten in de vorm afkoelen en daarna verder op een rooster.
Hij is warm erg lekker, maar ook de volgende dag is hij koud nog even lekker!
woensdag 6 juli 2011
Honingchocoladetaart à la Nigella
Deze taart maakte ik om een pot honing op te krijgen die al een tijdje in de kast stond. Het resultaat was een lekkere zoete plakkerige taart. Het deed me van smaak denken aan Meli-choco...
Nigella gebruikt honingbijtjes gemaakt van marsepein om de taart te versieren, maar bij gebrek aan marsepein, versierden mijn dochtertjes de taart met witte chocolade konijntjes.
![]()
![]()
Voor de taart:
Voor de taart:
- 275 gram lichtbruine rietsuiker
- 250 ml kokend water
- 225 gram echte boter
- 200g bloem
- 125 ml vloeibare honing
- 100 gram pure chocolade, in stukken gebroken
- 2 eieren
- 1 eetlepel cacaopoeder
- 1 theelepel bakpoeder
Voor de plakkerige honing-chocolade glazuur:
- 175 gram pure chocolade
- 125 ml vloeibare honing
- 75 gram poedersuiker
- 60 ml water
Chocoladetaart maken
- Neem alle ingrediënten uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen.
- Verwarm de oven voor op 180°C.
- Smelt ondertussen de 100 gram chocolade voor de taart in een kom in de microgolfoven of au bain marie boven een pan kokend water. Laat ietwat afkoelen.
- Vet een springvorm van 23 cm diameter in en bedek hem met bakpapier. Het is een tamelijk lopende vulling, dit gaat ook helpen om de vulling niet uit de vorm te laten lopen tijdens het bakken.
- Klop met de mixer de suiker en zachte boter tot luchtige room.
- Roer de honing eronder.
- Voeg 1 ei toe waarin je eerst 1 eetlepel bloem hebt geklopt.
- Herhaal met het tweede ei.
- Spatel de gesmolten chocolade onder het romige mengsel en meng er dan de rest van de bloem en het bakpoeder onder.
- Voeg dan het gezeefde cacaopoeder toe en als laatste klop er het kokend water onder.
Het glazuur maken
- Kook het water met de honing in een sauspan. Neem van het vuur en meng er de fijngehakte chocolade onder, onder voortdurend roeren.
- Laat een paar minuten afkoelen en klop het chocolademengsel.
- Voeg de gezeefde poedersuiker toe en klop opnieuw tot een glad geheel.
Ik had (uit luiheid) de poedersuiker niet gezeefd, wat resulteerde in klontertjes...
Chocoladetaart afwerken
- Laat de taart volledig afkoelen op een rooster. Keer de taart om op een schotel bedekt met bakpapier en verwijder de zijkant en bodem van de springvorm.
- Laat de honing glazuur afkoelen tot kamertemperatuur en giet over de koude chocolade taart zodat ook de zijkanten bedekt worden, trekt het bakpapier omhoog zodat je zo ook de glazuur kan verspreiden.
- Dit is een zeer plakkerige glazuur, dus laat de taart minstens 1 uur afkoelen alvorens het bakpapier dat naast de taart uitsteekt af te knippen.
Abonneren op:
Posts (Atom)






