Soms kook je voor het eerst iets waarvan je meteen weet dat je het nog regelmatig gaat maken. Zo ook met deze hartige taart, die bij het hele gezin (oudste dochter uitgezonderd, maar die zit momenteel in een fase waarin ze niks eet wat ze niet meteen herkent) heel erg in de smaak viel.
Het recept voor deze lekkere courgettetaart komt van Caroline's blog. Toen ik deze taart enkele weken geleden op de blog van Caroline zag verschijnen, wou ik hem meteen maken, zo lekker leek het me. En mijn verwachtingen werden (zoals altijd met Caroline's recepten) helemaal ingelost want hij was in één woord verrukkelijk! Dank je wel Caroline voor dit heerlijke recept!
Ik voegde wat chorizo toe om de vleeseters hier thuis gelukkig te houden, en die ging perfect samen met de courgette en de feta.
Ingrediënten:
3 courgettes, kapjes eraf en geraspt
150 gr parmezaanse kaas, geraspt
200 gr fetakaas, verbrokkeld
5 eieren
125ml olijfolie
150 gr zelfrijzende bloem
6 schijfjes chorizo
12 kerstomaatjes
een potje verse bieslook, gehakt
een potje verse basilicum, fijngehakt (of dille, peterselie, etc)
zout en peper, naar smaak
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een bakvorm van 20 op 30 cm met bakpapier.
Rasp de courgettes en laat ze uitlekken in een zeef. Zet er een bord op en druk het bord goed aan, zodat het vocht eruit kan lopen. Verbazingwekkend hoeveel vocht er uit courgettes komen!
Kluts de eieren in een kom.
Voeg de olie toe en meng.
Voeg ook de kruiden toe en meng.
Doe de uitgelekte en goed uitgedrukte courgette bij het eimengsel en meng.
Voeg de geraspte parmezaanse kaas en de verbrokkelde feta erbij en meng.
Voeg ook de stukjes chorizo toe en meng.
Voeg wat peper en eventueel wat zout ( maar wees voorzichtig want de feta en parmezaanse kaas bevatten al veel zout) toe en meng.
Voeg de bloem toe en spatel het eronder.
Giet het mengsel in de vorm en strijk het glad met de achterkant van een lepel.
Halveer de kerstomaatjes en verdeel ze over de taart.
Bak ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven (bij mij was het in 40 minuten klaar), tot een prikker er proper uitkomt.
Laat even afkoelen in de vorm en til de taart dan voorzichtig op een rooster en laat verder afkoelen.
Ik vond de taart warm het lekkerst, maar op kamertemperatuur is hij minstens even lekker. Hij wordt steviger van textuur door af te koelen.
Welkom op mijn receptenblog! Op deze pagina wil ik mijn experimenten in de keuken met jullie delen. Ik hou ervan nieuwe recepten uit te proberen, hartig en zoet, traditioneel en exotisch. Kijk gerust rond op mijn blog en laat een reactie achter als je wil, hopelijk kunnen mijn recepten jullie inspireren!
Posts tonen met het label Quiche. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Quiche. Alle posts tonen
vrijdag 23 december 2011
vrijdag 14 oktober 2011
Snelle quiche met prei en spek
Toen ik enkele dagen geleden thuiskwam van het werk en de ijskast opendeed voor inspiratie, kwam ik een bladerdeeg en enkele preistengels tegen. Het besluit was snel genomen: quiche!
Dit is mijn noodrecept om heel snel een quiche te maken. Deze quiche vraagt weinig voorbereiding maar het resultaat is echt heel lekker. Perfect voor een koude herfstavond!
Ingrediënten:
1 kant-en-klare ronde bladerdeeg
1 ajuin (die ik uit luiheid wegliet omdat de ajuinen in de garage lagen en ik het niet zag zitten door de regen erheen te lopen)
3 preistengels
150 gr gerookt spek, in stukjes
5 eieren, geklutst
2,5 dl room
100 gr geraspte kaas (ik gebruik emmentaler)
zout en peper naar smaak
olie om de prei in te stoven
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Doe de bladerdeeg in een quichevorm en bedek hem met bakpapier en bonen.
Bak hem 10 minuutjes blind (dus bedekt met de bonen).
Snij ondertussen de prei in ringen en de ajuin in stukjes en bak de prei en de ajuin op een zacht vuurtje samen met het spek, tot ze wat zachter zijn.
Haal de bladerdeeg uit de oven en haal het bakpapier met de bonen weg.
Verdeel het prei-spekmengsel over het bladerdeeg.
Verdeel de geraspte kaas over de prei.
Kluts de eieren samen met de room en wat zout en peper.
Giet het eimengsel gelijkmatig over de quiche.
Zet de quiche in de oven voor 30 à 40 minuten, tot hij goudbruin is (bij mij was dat na 30 minuten).
Lekker warm, maar ook lekker koud!
Mijn jongste dochtertje was wel erg teleurgesteld toen die mooie taart niet zoet bleek te zijn....maar at daarna wel enthousiast mee.
Dit is mijn noodrecept om heel snel een quiche te maken. Deze quiche vraagt weinig voorbereiding maar het resultaat is echt heel lekker. Perfect voor een koude herfstavond!
Ingrediënten:
1 kant-en-klare ronde bladerdeeg
1 ajuin (die ik uit luiheid wegliet omdat de ajuinen in de garage lagen en ik het niet zag zitten door de regen erheen te lopen)
3 preistengels
150 gr gerookt spek, in stukjes
5 eieren, geklutst
2,5 dl room
100 gr geraspte kaas (ik gebruik emmentaler)
zout en peper naar smaak
olie om de prei in te stoven
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Doe de bladerdeeg in een quichevorm en bedek hem met bakpapier en bonen.
Bak hem 10 minuutjes blind (dus bedekt met de bonen).
Snij ondertussen de prei in ringen en de ajuin in stukjes en bak de prei en de ajuin op een zacht vuurtje samen met het spek, tot ze wat zachter zijn.
Haal de bladerdeeg uit de oven en haal het bakpapier met de bonen weg.
Verdeel het prei-spekmengsel over het bladerdeeg.
Verdeel de geraspte kaas over de prei.
Kluts de eieren samen met de room en wat zout en peper.
Giet het eimengsel gelijkmatig over de quiche.
Zet de quiche in de oven voor 30 à 40 minuten, tot hij goudbruin is (bij mij was dat na 30 minuten).
Lekker warm, maar ook lekker koud!
Mijn jongste dochtertje was wel erg teleurgesteld toen die mooie taart niet zoet bleek te zijn....maar at daarna wel enthousiast mee.
Abonneren op:
Posts (Atom)
