Posts tonen met het label Pecannoten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Pecannoten. Alle posts tonen

vrijdag 17 augustus 2012

Congo bars: ongelofelijke blondies!

Hier ben ik weer, na enkele weken vakantie in Roemenië.
En dan nog wel met een recept waarvoor ik Kelly van Kell's Kitchen eeuwig dankbaar zal blijven!

Ik geef toe, de voornaamste reden waarom ik deze blondies maakte was hun naam. Want Congo Bars, dat spreekt toch wel tot de verbeelding, niet waar?

En Kelly had helemaal gelijk: deze heerlijke blokjes zijn echt instant happiness! Deze zou ik elke week wel willen bakken, ik vind ze ongelofelijk! Dank je wel Kelly!

Ze zijn bovendien makkelijk en snel te maken. Er is maar 1 nadeel aan deze Congo Bars: je kan er niet afblijven. Zeg niet dat ik jullie niet gewaarschuwd heb! 

Ingrediënten:

195 gr bloem
170 gr ongezouten roomboter, gesmolten en een beetje afgekoeld
300 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte ruwe rietsuiker)
2 eieren
een snufje zout
1 theelepel bakpoeder
anderhalve theelepel vanille-extract
125 gr geraspte kokos (eventueel geroosterd, ik was te lui)
100 gr pecannoten, in stukjes gehakt (eventueel geroosterd, heb ik ook achterwege gelaten)
75 gr witte chocolade, in stukjes gehakt
75 gr donkere chocolade, in stukjes gehakt

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet een bakvorm in (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 30x20x5cm) en bekleed met bakpapier.

Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom en meng het zout erdoor.
Meng in een andere kom de gesmolten boter goed met de suiker.
Meng dan één voor één de eieren erdoor en meng goed na elke toevoeging.
Voeg daarna het vanille-extract toe en meng goed.

Voeg het bloemmengsel toe aan de kom met het boter-eimengsel.
Meng het voorzichtig door elkaar met een houten lepel of spatel. Stop meteen met roeren wanneer alles goed gemengd is.
Spatel voorzichtig de kokos, pecannoten en stukje chocolade erdoor.
 
Verdeel het deeg over de vorm en strijk het glad.
Bak de congo bars ongeveer 25-30 minuten (bij mij waren ze klaar na 30 minuten).
Ze zijn klaar als de bovenkant stevig is, barstjes heeft en een prikker die je in het midden tussen de rand en het midden steekt, er proper uitkomt.
 
Laat even afkoelen in de vorm en daarna verder op een rooster.
Snijd in blokjes en eet op!
 
Ik vond ze het lekkerste de tweede dag, hoewel ik ze de eerste dag al onweerstaanbaar vond!

woensdag 8 februari 2012

Chocolade-pecannotentaart (glutenvrij)


Na de pecannotentaart en de chocolade-caramel-pecan-kokos-plaatkoek wilde ik nog een taart met pecannoten proberen.

Dit recept komt uit De Chocoladebijbel en is niet alleen gemakkelijk te maken, maar als je van de combinatie chocolade met noten houdt, is deze taart echt verrukkelijk!

De vulling doet me wat textuur betreft denken aan frangipane... zacht, vochtig en zoet, maar met een intense chocoladesmaak, heel lekker dus!



Dit is een taart die ik nog wel eens zal maken, volgende keer probeer ik de pecannoten te vervangen door gemalen amandelen of hazelnoten, dat zal ook wel een goede combinatie zijn, denk ik.


Ingrediënten:

200 gr chocolade, in stukjes (pure of melkchocolade, wat je het lekkerste vindt. Ik gebruikte melkchocolade)
150 gr ongezouten roomboter, in stukjes
115 gr pecannoten, gemalen
4 eieren
90 gr suiker
2 tl vanille-essence (of vervang een deel van de suiker door vanille-suiker)
2 tl kaneelpoeder

Voor het glazuur:

115 gr pure of melkchocolade
50 gr roomboter, in stukjes
2 eetlepels heldere honing
snufje kaneelpoeder

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet een springvorm van 20cm in en bedek de bodem met bakpapier.
Wikkel er een stuk aluminiumfolie rond, zodat er tijdens het bakken geen water in de vorm kan komen.

Smelt de chocolade samen met de boter, al roerend.

Klop de eieren, suiker en vanille-essence schuimig.
Roer er de gesmolten chocolade met boter door.
Voeg ook de gemalen noten en kaneelpoeder toe en meng met een lepel.

Giet het mengsel in de vorm.

Zet de vorm in een braadslee. Giet er 2 cm kokend water bij.
Zet de braadslee voorzichtig in de oven en bak de taart 25 à 30 minuten in de oven, tot de rand gestold is, maar het midden nog zacht is (dat was bij mij pas na 35 minuten).

Haal de vorm uit de oven en verwijder de folie.
Laat afkoelen in de vorm en verwijder de buitenkant van de springvorm pas als de taart op kamertemperatuur is.

Maak dan de glazuur:
Smelt de chocolade al roerend samen met de boter, honing en kaneel.
Breng het glazuur voorzichtig aan op de afgekoelde taart en zorg dat ze helemaal bedekt is.

(Je kan de taart daarna nog versieren met pecannoten, maar de mijne waren op. De roze bloemetjes waren het idee van mijn dochtertjes :-)).

Laat de taart enkele uren afkoelen en opstijven in de ijskast.
Snijd in kleine spietjes (want ze is nogal zwaar!) en serveer.

zaterdag 29 oktober 2011

Chocolade-Caramel-Pecan-Kokos-Plaatkoek

Dit is het soort koek waarvoor je stiekem terug naar de ijskast gaat om nog een stukje te nemen…
Een koekjesbodem bedekt met kokos, chocoladestukjes, pecannoten en caramel en daar bovenop nog een chocoladelaag… onweerstaanbaar!
Het recept komt (iets aangepast) uit  Eenvoudig heerlijk koken van Ron Kalenuik en de titel van het recept is eigenlijk ‘Schildpaddencarrés”. Waar die titel vandaan komt weet ik niet, maar het resultaat van dit recept is in elk geval echt de moeite, ik ga deze koek zonder twijfel nog vaak maken.

Ingrediënten (voor een rechthoekige bakvorm van 20 op 30 cm):
100 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
100 gr roomboter, gesmolten
80 gr kokospoeder
200 gr chocolade stukjes
1 blikje gezoete gecondenseerde melk (400 gr)
100 gr pecannoten, in stukjes
200 gr melkchocolade, om de koek mee te bedekken
1 eetlepel boter of olie

Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Doe de koekjes in een plastieken zakje, sluit het zakje goed en klop ze met een deegrol tot kruimels (of gebruik de keukenrobot, maar dit is leuker).
Doe de kruimels in een kom. Smelt de boter en meng de boter goed met de koekkruimels.

Bedek de bakvorm met bakpapier.
Bedek de bodem met het koekjesmengsel en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.


Strooi de kokos erover.
Strooi dan de chocolade stukjes er gelijkmatig
over.
Bedek dan alles met de gecondenseerde melk.
Strooi daarover de gehakte pecannoten.


Zet de vorm in de voorverwarmde oven, voor ongeveer  30 minuten. De gecondenseerde melk is dan
veranderd in caramel.

Laat afkoelen.

Smelt de melkchocolade au bain marie samen met de eetlepel olie/boter.
Schenk de gesmolten chocolade over de koek en laat afkoelen.
Snij in blokjes en serveer.