Na mijn Roemeens kookboek (Bucatele noastre van Horia Varlan) weer boven te hebben gehaald voor de kip met geroosterde auberginesaus, had ik weer zin om wat Roemeense recepten uit te proberen.
Vorige week maakte ik deze moussaka. Ik weet niet precies wat het verschil is met Griekse moussaka, maar deze moussaka is in elk geval heel lekker! Wij aten hem met brood en met zure room erbij.
Ingrediënten:
4 aubergines,
kapjes eraf en in schijfjes (niet dikker dan 1 cm)
500 gr gemengd gehakt
(varken-kalf)
1 grote ajuin, gesnipperd
1 teentje look, gesnipperd
400
gr tomatenblokjes (uit blik)
100 cl droge witte wijn
100 cl
kippenbouillon
3 eieren
2 dl room
geraspte kaas voor bovenop (stond niet in het recept, maar het is wel heel lekker erbij)
peper
zout
1/2 theelepel komijn
1 takje thijm
1 takje rozemarijn
2
eetlepels bloem
enkele eetlepels olie
enkele eetlepels
paneermeel
Werkwijze:
Verwarm de oven voor
op 200 graden.
Schik de aubergineschijfjes naast elkaar op met bakpapier
beklede bakplaten (ik had in totaal 3 bakplaten nodig)
Zet in de oven tot ze
een beetje gebruind zijn en gaar.
Maak ondertussen de
saus:
Verwarm de olie in de pan.
Bak de ajuin en de look enkele minuten.
Voeg dan het gehakt toe en bak het tot het rul is. Voeg de komijn toe en
roer en laat even meebakken.
Voeg een eetlepel bloem toe.
Laat even
meebakken, al roerend.
Voeg de wijn toe en laat even koken.
Voeg dan de
bouillon en de tomatenblokjes toe, en de rozemarijn en de thijm.
Voeg ook
peper en zout toe naar smaak (ik gebruikte ongeveer 1
kippenbouillonblokje voor het hele mengsel).
Laat afgedekt ongeveer 15
minuten sudderen.
Laat wat afkoelen.
Kluts 2 eieren en meng ze goed
met het wat afgekoelde vleesmengsel.
Ondertussen zijn de aubergines
klaar.
Neem een ovenschotel en vet die in met olie.
Bedek de bodem met een laagje paneermeel.
Leg een laagje aubergineschijfjes.
Leg daarop de helft van
het vleesmengsel.
Leg daarop opnieuw een laag aubergines.
Daarop leg je de
andere helft van het vlees.
Dek af met de rest van de aubergines.
Zet
30 minuten in de oven (voorverwarmd op 180 graden).
Meng ondertussen de room
met 1 ei en een eetlepel bloem. Meng goed zodat er geen klontertjes
overblijven.
Haal na 30 minuten de moussaka uit de oven en schenk het
room-ei-mengsel erover.
Strooi er gerapste kaas over en zet nog 20 à 25
minuten in de oven, tot de bovenkant goudbruin is.
Serveer met brood en
met Griekse yoghurt/zure room erbij.
Welkom op mijn receptenblog! Op deze pagina wil ik mijn experimenten in de keuken met jullie delen. Ik hou ervan nieuwe recepten uit te proberen, hartig en zoet, traditioneel en exotisch. Kijk gerust rond op mijn blog en laat een reactie achter als je wil, hopelijk kunnen mijn recepten jullie inspireren!
Posts tonen met het label Gehakt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Gehakt. Alle posts tonen
zondag 1 juli 2012
dinsdag 8 november 2011
Gehaktballetjes met geroosterde aubergine
Het recept voor deze heerlijke zachte gehaktballetjes komt uit De joodse keuken van Claudia Roden.
Ik ben gek op geroosterde aubergines en toen ik dit recept tegenkwam in het boek wou ik het meteen maken.
Door de auberginepuree zijn de balletjes zacht van textuur. De smaak van de aubergines is niet overheersend: het geeft een iets andere smaak aan de gehaktballetjes, maar je kan niet meteen raden dat er aubergine inzit.
Het levende bewijs hiervoor zijn mijn dochtertjes, die halstarrig weigeren om geroosterde aubergines te eten (die zien er natuurlijk wel niet zo lekker uit, daarin ik moet ze gelijk geven, het recept daarvoor staat hier ), maar wel vol enthousiasme op deze gehaktballetjes aanvielen.
Ik heb het recept wel wat aangepast (Sorry, Claudia):
Omdat ik het mengsel anders iets te slap vond om balletjes mee te maken, heb ik een beetje paneermeel toegevoegd. Ik heb ook een halve gesnipperde ajuin, wat look en wat parmezaanse kaas toegevoegd voor extra smaak.Ik heb het recept wel wat aangepast (Sorry, Claudia):
Ingrediënten:
1 kg aubergines (ik gebruikte er 4)
350 gr lamsgehakt (ik gebruikte 450 gr gemengd varkens-kalfsgehakt, omdat lamsgehakt moeilijk te verkrijgen is)
2 eieren
Zout, peper
Een halve ajuin, gesnipperd (optioneel, stond niet in het recept)
2 teentjes look, geperst (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels paneermeel (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels geraspte parmezaanse kaas (optioneel, stond niet in het recept)
Enkele eetlepels bloem
Olie om in te bakken
Werkwijze:
Rooster de aubergines op een grillpan op een hoog vuur of onder een hete grill in de oven. Rooster ze ongeveer een uur, keer ze af en toe om. Ze zijn klaar als het vel helemaal zwart en verschrompeld is, de aubergines zacht aanvoelen en in elkaar zakken als je erop drukt.
Laat de aubergines een beetje afkoelen.
Snijd het bovenste kapje eraf en breek de aubergines open.
Schraap met een lepel het vruchtvlees eruit en doe het in een zeef.
Laat het vruchtvlees op zijn minst een half uur uitlekken. Zo loopt het overtollige vocht weg, dat een bittere smaak heeft.
Schraap met een lepel het vruchtvlees eruit en doe het in een zeef.
Laat het vruchtvlees op zijn minst een half uur uitlekken. Zo loopt het overtollige vocht weg, dat een bittere smaak heeft.
Druk er dan zoveel mogelijk vocht uit.
Prak het vruchtvlees met een vork.
Voeg de aubergines bij het gehakt.
Voeg ook de geklutste eieren toe, wat zout en peper en eventueel de ajuin, look, paneermeel en parmezaanse kaas.
Kneed dit door tot het goed gemengd is.
Voeg ook de geklutste eieren toe, wat zout en peper en eventueel de ajuin, look, paneermeel en parmezaanse kaas.
Kneed dit door tot het goed gemengd is.
Vorm er balletjes van. Ik liet ze nog even opstijven in de koelkast, maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Verhit een laag olie in een pan tot de olie goed warm is.
Haal de balletjes door de bloem zodat ze met bloem bedekt zijn.
Bak ze goudbruin de in goed verhitte olie.
Bak ze goudbruin de in goed verhitte olie.
Laat ze uitlekken op keukenpapier.
Smakelijk!
maandag 5 september 2011
Tagliatelle met bolognese saus
Dit recept komt uit de Pasta Bijbel. Een heel gewoon bolognesesaus-recept, maar wel heel lekker!
Ingredienten:
1 ajuin, gesnipperd
2 wortels, in kleine stukjes
2 stengels bleekselderij, in kleine stukjes
2 teentjes knoflook, geperst
25 gr boter
1 eetlepel olijfolie
200gr gerookte spekblokjes
500 gr gemengd gehakt
120ml droge witte wijn
2 blikken van 400 gr tomaten in blik, in stukjes
Ongeveer 500 ml runder- of kippenbouillon
100 ml room
500 gr tagliatelle
500 gr tagliatelle
Werkwijze:
Verhit de olie en de boter in een grote pan.
Bak de ajuin onder af en toe roeren tot hij glazig is.
Voeg de andere groenten en de spekblokjes toe.
Bak op middelhoog vuur onder regelmatig roeren, ongeveer 10 minuten, tot de groenten al een beetje zacht zijn.
Voeg het gehakt toe en zet het vuur een beetje lager.
Bak het gehakt zachtjes ongeveer 10 minuten en maak het regelmatig los met een houten lepel.
Voeg de wijn toe en roer.
Laat ongeveer 10 minuten koken tot het vocht is ingekookt.
Voeg de tomaten uit blik toe en 250ml bouillon.
Breng aan de kook en roer goed.
Zet het vuur lager wanneer het kookt en dek de pan af.
Laat minstens een uur (maar 2 uur is nog beter) zachtjes pruttelen en roer af en toe. Voeg telkens meer bouillon toe als de saus teveel inkookt.
Laat de saus het laatste kwartier zachtjes zonder deksel koken, roer regelmatig. Proef en kruid eventueel nog wat bij met peper en zout.
Kook de tagliatelle en serveer met de warme saus erover.
Bestrooi met geraspte parmezaanse kaas en gehakte peterselie.
Smakelijk!
donderdag 14 juli 2011
Gehaktballetjes in tomatensaus
Ik kwam dit recept tegen in 'Wereldgerechten" van Gordon Ramsay. Als persoon staat hij niet op mijn lijstje met meest sympathieke persoonlijkheden, maar zijn kookboek is echt goed, met doenbare en gevarieerde recepten en mooie fotootjes. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken (Frans, Spaans, Italiaans, Brits, Arabisch, Chinees, etc).
Dit recept stond onder het hoofdstuk Spanje. In werkelijkheid is het natuurlijk een internationaal recept, met veel verschillende varianten erop. Mijn moeder kan dit erg lekker maken en het was een van mijn lievelingsgerechten toen ik kind was. En nu maak ik het voor mijn eigen dochters en zij zijn er ook gek op!
Het recept van Gordon Ramsay, een beetje aangepast volgens mijn eigen smaak, gaat als volgt:
Ingrediënten:
Gehaktballetjes, ongeveer 16 stuks:
500 gemengd gehakt
1 ui, fijn gesnipperd
1 teentje knoflook
40gr paneermeel
3 eetlepels geraspte parmezaanse kaas
2 eetlepels fijngehakte bladpeterselie
zout
peper
1 ei, geklutst
enkele eetlepels olie
enkele eetlepels bloem
Tomatensaus:
2 eetlepels olie
1 ui, fijn gsnipperd
1 teentje knoflook
120ml droge witte wijn
2 blikken tomatenblokjes (400gr)
100 ml bouillon
1 eetlepel suiker
75 gr gerookte spekblokjes
Werkwijze:
Maak eerst de gehaktballetjes:
Meng het gehakt, look, ui, paneermeel, kaas en peterselie in een kom en voeg zout en peper toe.
Voeg het geklutste ei eraan toe om het geheel te binden en meng alles goed met je handen.
Maak met vochtige handen gehaktballetjes en leg ze op een bord.
Dek af met plasticfolie en zet ze een half uurtje in de ijskast om steviger te worden.
Rol de gehaktballetjes dan door de bloem en bak ze in een pan op middelmatig hoog vuur met enkele eetlepels olie tot ze bruin zijn.
Doe de gehaktballetjes in een ovenschotel.
Verwarm de oven voor op 180gr.
Maak de tomatensaus:
Stoof, in de pan waarin je de gehaktballetjes bakte, de ui tot hij glazig is.
Voeg de look toe en de spekblokjes en laat enkele minuten bakken.
Voeg de witte wijn toe en laat even inkoken op een hoger vuur.
Voeg de tomatenblokjes, de bouillon en de suiker toe. Voeg eventueel nog extra zout/bouillon toe.
Laat 10 minuutjes koken.
Voeg de saus toe aan de ovenschotel.
Dek de schotel af en zet ze 50 minuten in de voorverwarmde oven.
Neem dan het deksel van de schotel en laat ze nog 10 minuten in de oven staan.
Lekker met aardappelpuree, rijst of pasta. Smakelijk!
Abonneren op:
Posts (Atom)
