Posts tonen met het label Gordon Ramsay. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Gordon Ramsay. Alle posts tonen

dinsdag 15 november 2011

Chocolade pannenkoeken

Het recept voor deze lekkere chocolade-pannenkoeken komt uit Wereldgerechten van Gordon Ramsay.
Het zijn eigenlijk gewone pannenkoeken waar cacao aan toegevoegd is. Zelf was ik nog niet op het idee gekomen, tot ik het recept tegenkwam in het boek. Sindsdien heb ik deze pannenkoeken al enkele keren gebakken, ze zijn echt lekker!

Ik hoor mensen dikwijls zeggen dat ze niks kunnen bakken 'behalve pannenkoeken". Nu vind ik pannenkoeken helemaal niet zo simpel om te bakken, om eerlijk te zijn. Elke pannenkoek  vraagt toch weer aparte aandacht, dan kan ik toch wel simpelere dingen bedenken om te bakken! (zolang het maar geen macarons zijn uiteraard, die maak ik nooit meer! J )

De hoeveelheden van het boek heb ik wel verdubbeld, zo krijg je ongeveer 12 pannenkoeken.


Ingrediënten:
200 gr bloem
2 eetlepels suiker (ik voegde enkele eetlepels extra toe, want ik vond ze niet zoet genoeg zo)
50gr cacaopoeder
Snufje zout
2 eetlepels gesmolten boter
4 eieren, geklutst
6 dl volle melk
Klontjes boter om de pannenkoeken in te bakken
1 theelepel vanilla-extract (of vervang de suiker door vanillesuiker)
Werkwijze:
Zeef de bloem en het cacaopoeder in een kom.
Voeg het zout toe en de suiker en meng goed.
Maak een kuiltje in het midden.
Voeg de boter toe en meng.
Voeg de eieren toe en een beetje van de melk en meng tot een glad beslag.
Voeg beetje bij beetje de melk toe en meng goed.
Laat het beslag op zijn minst een half uur rusten.

Verhit een grote pan met anti-aanbaklaag en laat er een beetje boter in smelten.
Giet een pollepel beslag in de pan en kantel de pan even in alle richtingen zodat het beslag zich goed verspreid.
Bak de pannenkoek tot hij goudbruin is aan 1 kant en keer hem om.
Bak dan ook de andere kant.
Haal hem uit de pan en leg hem op een bord.
Herhaal hetzelfde tot al het beslag is opgebruikt.

Gordon Ramsay suggereert in zijn boek de pannenkoeken te serveren met chocoladesaus, slagroom en geroosterde amandelschilfers.
Wij hielden het simpel en aten ze met een beetje suiker erop J.
Smakelijk!

zondag 13 november 2011

Vis op provencaalse wijze

Dit is een recept van Gordon Ramsay, uit zijn boek Wereldgerechten. In het recept worden tonijnsteaks gebruikt, ik gebruikte gewoon witte visfilets.

Dit is een lekker gerecht vol smaak, makkelijk te bereiden en met veel groentjes.

Ingrediënten:

4 visfilets
1 ajuin, gesnipperd
4 teentjes look, fijngehakt
2 courgettes, in stukjes (ik gebruikte er maar 1)
1 rode paprika, in stukjes
1 gele paprika (die verving ik door champignons omdat die nog in mijn ijskast lagen en op moesten )
een blik tomaten (in stukjes) van 400 gr
50 gr olijven
1 takje thijm
1 takje rozemarijn
zout en peper
1 citroen, in dunne schijfjes
olie

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Verhit enkele eetlepels olie in een pan.
Doe de ajuin, knoflook en stukjes paprika in de pan met wat zout en peper en bak ze 5-6 minuten tot ze zacht beginnen te worden.
Voeg de courgettes toe, schep goed om en bak nog enkele minuten.
Doe de tomatenblokjes, thijm, rozemarijn en olijven erbij, meng goed en breng alles aan de kook.
Laat het enkele minuten sudderen en doe het dan in een grote ovenschaal.

Wrijf de vis in met zout en peper en besprenkel met olie.
Leg de visfilets deels elkaar overlappend op de groenten en stop er schijfjes citroen tussen.

Zet de schaal in de oven en bak het tot de vis gaar is.
Gordon Ramsay suggereert om het brood of gebakken aardappels te eten. Wij aten het met rijst, dat was ook lekker.

Smakelijk!

zaterdag 30 juli 2011

Gebakken vis op Arabische wijze à la Gordon Ramsay

Dit recept komt uit Gordon Ramsay's boek "Wereldgerechten", uit het hoofdstuk met Arabische recepten.

Heel simpel, maar erg lekker, en door de toevoeging van kruiden toch een tikje anders van smaak dan gewone gebakken vis. Ik heb dit al verschillende keren gemaakt en mijn kinderen eten dit erg graag. Het is een gemakkelijke manier om kinderen met smaak vis te laten eten.

Gordon gebruikt hiervoor mulfilets en serveert het met saffraanrijst.  Hij zegt er wel bij dat je voor dit recept eender welke stevige witvis kan gebruiken. Ik heb hier dus kabeljauw voor gebruikt bij gebrek aan mul.


Ingredienten:

4 stevige witvis filets
enkele eetlepels bloem
een halve theelepel komijnpoeder
een halve theelepel kaneel
een halve theelepel gemberpoeder
zout en peper naar smaak
olie om de vis te bakken

Werkwijze:

Laat de vis op kamertemperatuur komen.
Meng in een diep bord de bloem, komijn, kaneel en gember en voeg zout en peper toe.
Wentel de visfilets door de bloem zodat ze goed bedekt zijn langs beide kanten met het bloemmengsel.
Verhit een laagje olie in een grote pan tot de olie goed heet is.
Bak de vis ongeveer 2 minuten per kant, tot ze goudbruin zijn, opgepast, want het gaat heel snel!

Het resultaat is een lekkere knapperige vis, zonder veel voorbereiding!

donderdag 14 juli 2011

Gehaktballetjes in tomatensaus


Ik kwam dit recept tegen in 'Wereldgerechten" van Gordon Ramsay. Als persoon staat hij niet op mijn lijstje met meest sympathieke persoonlijkheden, maar zijn kookboek is echt goed, met doenbare en gevarieerde recepten en mooie fotootjes. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken (Frans, Spaans, Italiaans, Brits, Arabisch, Chinees, etc).

Dit recept stond onder het hoofdstuk Spanje. In werkelijkheid is het natuurlijk een internationaal recept, met veel verschillende varianten erop. Mijn moeder kan dit erg lekker maken en het was een van mijn lievelingsgerechten toen ik kind was. En nu maak ik het voor mijn eigen dochters en zij zijn er ook gek op!

Het recept van Gordon Ramsay, een beetje aangepast volgens mijn eigen smaak, gaat als volgt:

Ingrediënten:

Gehaktballetjes, ongeveer 16 stuks:

500 gemengd gehakt
1 ui, fijn gesnipperd
1 teentje knoflook
40gr paneermeel
3 eetlepels geraspte parmezaanse kaas
2 eetlepels fijngehakte bladpeterselie
zout
peper
1 ei, geklutst
enkele eetlepels olie
enkele eetlepels bloem

Tomatensaus:
2 eetlepels olie
1 ui, fijn gsnipperd
1 teentje knoflook
120ml droge witte wijn
2 blikken tomatenblokjes (400gr)
100 ml bouillon
1 eetlepel suiker
75 gr gerookte spekblokjes

Werkwijze:

Maak eerst de gehaktballetjes:
Meng het gehakt, look, ui, paneermeel, kaas en peterselie in een kom en voeg zout en peper toe.
Voeg het geklutste ei eraan toe om het geheel te binden en meng alles goed met je handen.
Maak met vochtige handen gehaktballetjes en leg ze op een bord.
Dek af met plasticfolie en zet ze een half uurtje in de ijskast om steviger te worden.
Rol de gehaktballetjes dan door de bloem en bak ze in een pan op middelmatig hoog vuur met enkele eetlepels olie tot ze bruin zijn.
Doe de gehaktballetjes in een ovenschotel.

Verwarm de oven voor op 180gr.

Maak de tomatensaus:
Stoof, in de pan waarin je de gehaktballetjes bakte, de ui tot hij glazig is.
Voeg de look toe en de spekblokjes en laat enkele minuten bakken.
Voeg de witte wijn toe en laat even inkoken op een hoger vuur.
Voeg de tomatenblokjes, de bouillon en de suiker toe. Voeg eventueel nog extra zout/bouillon toe.
Laat 10 minuutjes koken.
Voeg de saus toe aan de ovenschotel.

Dek de schotel af en zet ze 50 minuten in de voorverwarmde oven.
Neem dan het deksel van de schotel en laat ze nog 10 minuten in de oven staan.

Lekker met aardappelpuree, rijst of pasta. Smakelijk!