Posts tonen met het label Roemeens. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Roemeens. Alle posts tonen

zaterdag 3 november 2012

Roemeense pompoen-plaattaart



Voor

Na




Met de vriendelijke pompoen hierboven maakte ik een traditioneel Roemeens recept: Placinta de dovleac.

Mijn oudste dochter nam het me spijtig genoeg wel een beetje kwalijk toen ze ontdekte dat ik haar lieve pompoen koelbloedig in twee had gehakt en in de oven te roosteren had gelegd. Begrijpelijk dus dat ze niet eens heeft willen proeven van het resultaat.

En het resultaat was gelukkig de moeite! De eerste hapjes waren voor mij een beetje wennen, want ik had nog nooit pompoen in een dessert gegeten. Maar daarna vond ik het super! Het is lekker als ontbijt, bij een tas thee in de namiddag of als dessert. Geen wonder dat de Roemenen dit zo vaak maken in de herfst!

Het recept komt van Dana's blog. Multumesc mult Dana!

Ingrediënten:

200 gr zachte boter, in blokjes
400 gr zelfrijzende bloem
200 gr poedersuiker
1 ei
1 theelepel bakpoeder
een snufje zout
vanille-essence
eventueel een beetje geraspte citroenschil
1 pompoen
kaneel
gemberpoeder
suiker voor de pompoenpuree.

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Snij de pomoen in de lengte in  2 en haal de zaadjes eruit.
Laat hem ongeveer een uur (bij mij was het een uur en een kwartier) roosteren  in de oven tot hij zacht is, met de snijkant naar boven.

Laat hem even afkoelen en haal het pompoenvlees er met een lepel uit.
Doe de pompoen in een kom en mix met een staafmixer, samen met enkele eetlepels suiker.
Proef tot het zo zoet is als je zelf wil.
Voeg eventueel ook een beetje kaneel en gemberpoeder toe (ik gebruikte een halve theelepel van elk).

Maak ondertussen het deeg:
Meng de suiker met de boter tot het goed gemengd is.
Voeg nu ook het ei toe, de citroenschil (eventueel) en de vanille-essence, en meng.
Voeg dan de bloem (in 3 delen)  en het bakpoeder toe en meng tot je een samenhangend deeg hebt.


Rol het deeg tot een bal en rol het in plasticfolie.
Leg het minstens een half uur in de ijskast om op te stijven.
Vet een langwerpige vorm in.
Verdeel het deeg in 2 en rol elk deel uit tot een rechthoek.

Bedek met 1 deel van het deeg de bodem.
Bedek de eerste laag deeg met de pompoenpuree.
Dek af met de tweede lap deeg en stop het een beetje in bij de randjes.
Doorprik het deeg met een vork.

Laat ongeveer een 40 minuten in de oven bakken, op 175 graden, tot het deeg goudbruin is.

Laat afkoelen op een rooster, in de schaal.

Bestrooi met poedersuiker en snij in vierkantjes.

Pofta buna!

zondag 1 juli 2012

Roemeense moussaka

Na mijn Roemeens kookboek (Bucatele noastre van Horia Varlan) weer boven te hebben gehaald voor de kip met geroosterde auberginesaus, had ik  weer zin om wat Roemeense recepten uit te proberen. 


Vorige week maakte ik deze moussaka. Ik weet niet precies wat het verschil is met Griekse moussaka, maar deze moussaka is in elk geval heel lekker! Wij aten hem met brood en met zure room erbij.





Ingrediënten:

4 aubergines, kapjes eraf en in schijfjes (niet dikker dan 1 cm)
500 gr gemengd gehakt (varken-kalf)
1 grote ajuin, gesnipperd
1 teentje look, gesnipperd
400 gr tomatenblokjes (uit blik)
100 cl droge witte wijn
100 cl kippenbouillon
3 eieren
2 dl room
geraspte kaas voor bovenop (stond niet in het recept, maar het is wel heel lekker erbij)
peper
zout
1/2 theelepel komijn
1 takje thijm
1 takje rozemarijn
2 eetlepels bloem
enkele eetlepels olie
enkele eetlepels paneermeel

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Schik de aubergineschijfjes naast elkaar op met bakpapier beklede bakplaten (ik had in totaal 3 bakplaten nodig)
Zet in de oven tot ze een beetje gebruind zijn en gaar.

Maak ondertussen de saus:
Verwarm de olie in de pan.
Bak de ajuin en de look enkele minuten.
Voeg dan het gehakt toe en bak het tot het rul is. Voeg de komijn toe en roer en laat even meebakken.
Voeg een eetlepel bloem toe.
Laat even meebakken, al roerend.
Voeg de wijn toe en laat even koken.
Voeg dan de bouillon en de tomatenblokjes toe, en de rozemarijn en de thijm.
Voeg ook peper en zout toe naar smaak (ik gebruikte ongeveer 1 kippenbouillonblokje voor het hele mengsel).
Laat afgedekt ongeveer 15 minuten sudderen.
Laat wat afkoelen.

Kluts 2 eieren en meng ze goed met het wat afgekoelde vleesmengsel.

Ondertussen zijn de aubergines klaar.
Neem een ovenschotel en vet die in met olie.
Bedek de bodem met een laagje paneermeel.

Leg een laagje aubergineschijfjes.
Leg daarop de helft van het vleesmengsel.
Leg daarop opnieuw een laag aubergines.
Daarop leg je de andere helft van het vlees.
Dek af met de rest van de aubergines.

Zet 30 minuten in de oven (voorverwarmd op 180 graden).
Meng ondertussen de room met 1 ei en een eetlepel bloem. Meng goed zodat er geen klontertjes overblijven.
Haal na 30 minuten de moussaka uit de oven en schenk het room-ei-mengsel erover.
Strooi er gerapste kaas over en zet nog 20 à 25 minuten in de oven, tot de bovenkant goudbruin is.

Serveer met brood en met Griekse yoghurt/zure room erbij.

woensdag 13 juni 2012

Roemeense kip met geroosterde auberginesaus

Vorig weekend was ik nog eens aan't bladeren door mijn Roemeense kookboek (Bucatele noastre van Horia Varlan) en kwam ik dit lekkere recept tegen: mancare de gaina cu vinete fripte. Het sprak me meteen aan. In de eerste plaats omdat ik nog 2 aubergines in mijn ijskast had liggen die ik wou verwerken, maar ook omdat deze saus me erg interessant leek.

Ik was erg tevreden over het resultaat; de geroosterde aubergine, samen met de paprika's, geven de saus een bijzondere en lekkere smaak! Mijn man vond dit gerecht geweldig (het komt niet voor niets uit een Roemeens kookboek :-)), dus het zal ongetwijfeld nog regelmatig op onze menu komen te staan.

Ingrediënten:

1  kip, in stukken (ik gebruikte ongeveer een kg kippenpootjes)
2 aubergines
1 blik tomaten in stukjes
2 rode paprika's (ik gebruikte zoete rode puntpaprika's), in stukjes
4-5 teentjes look, gesnipperd
1 ajuin, gesnipperd
 zonnebloemolie
1/2 theelepel rozemarijn, gehakt
1 theelepel thijm, gehakt
1/2 theelepel zoet paprikapoeder
een mespuntje kaneel
een mespuntje nootmuskaat
zout en peper, naar smaak

Werkwijze:


Rooster de aubergines op een grillpan op een hoog vuur of onder een hete grill in de oven. Rooster ze ongeveer een uur, keer ze af en toe om. Ze zijn klaar als het vel helemaal zwart en verschrompeld is, de aubergines zacht aanvoelen en in elkaar zakken als je erop drukt.

Laat de aubergines een beetje afkoelen.
Snijd het bovenste kapje eraf en breek de aubergines open.
Schraap met een lepel het vruchtvlees eruit en doe het in een zeef.
Laat het vruchtvlees op zijn minst een half uur uitlekken. Zo loopt het overtollige vocht weg, dat een bittere smaak heeft. 
Pureer het vruchtvlees met een mixer.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Meng 3 eetlepels olie met de kruiden en bestrijk de kip ermee. 
Doe de kip in een ovenschotel en zet ze afgedekt met aluminiumfolie in de oven tot ze gaar is.

Maak ondertussen de saus:
Pureer de paprika's in een keukenmachine.
Verhit een beetje olie in een pan.
Voeg de gesnipperde ajuin toe en bak hem tot hij glazig is.
Voeg dan ook de look toe en daarna de paprika.
Voeg de tomaten toe en laat op een laag vuurtje 10 minuten sudderen.
Voeg dan ook de aubergines toe en voeg zout en peper toe naar smaak. Laat nog even doorkoken.

Als de kip gaar is, voeg je de saus toe in de ovenschotel.
Zet de schotel nog een tiental minuten onafgedekt in de oven.

Serveer met aardappelpuree of met rijst. Of met brood, op zijn Roemeens!


vrijdag 13 januari 2012

Roemeense kip met kweeperen (pui cu gutui)

Dit is een Roemeens recept, pui cu gutui,  waar ik al een tijdje geleden mijn oog op had laten vallen. Toen ik zondag ineens 2 mooie geurige kweeperen in huis had, besloot ik meteen dit kipgerecht uit te proberen.

Kweeperen worden in Roemenië veel meer gegeten dan hier, je kan ze daar trouwens ook rauw eten... ze hebben daar niet de wrange smaak die ze hier hebben.

Ik wist niet wat ik moest verwachten van het resultaat, maar ik vond het uiteindelijk erg lekker. Dit gerecht is vooral lekker als je van de combinatie zoet-hartig houdt.

Mijn kinderen vonden die rare kweeperen maar niks... en kozen resuluut voor gewone appelmoes. Ze wisten niet wat ze misten!


Ingrediënten:

4 kippenbouten
2 kweeperen
100 ml droge witte wijn
250 ml kippenbouillon
1 ajuin, gesnipperd
1 eetlepel bloem
enkele eetlepels olie
peper, zout


Werkwijze:

Verhit een deel van de olie in de pan.
Bestrooi de kippenbouten met zout en peper.
Braad de kippenbouten aan, tot ze rondom bruin zijn en haal ze uit de pan.
Hou ze warm op een bord.

Voeg wat olie toe en verwarm.
Schrob de kweeperen schoon en snij ze in dunne schijfjes.
Snijd het klokhuis eruit, maar laat de schil eraan.

Bak de schijfjes kweepeer in enkele minuten aan 2 kanten tot ze goudbruin zijn.
(Werk snel want kweepeer verkleurt meteen. Als je de stukjes kweepeer in verschillende delen moet bakken, wacht dan met de tweede kweepeer aan te snijden tot je terug plaats in je pan hebt.)
De schijfjes kweepeer zullen door ze in hete olie te bakken een beetje caramelizeren, door de suiker die in de kweeperen zit.
Haal de kweeperen uit de pan en hou ze warm op een bord.

Voeg de gesnipperde ajuin toe en bak hem tot hij glazig is.
Voeg de bloem toe en bak die al roerend een minuut mee.
Voeg de wijn toe en laat even inkoken.
Voeg de kippenbouillon toe.

Voeg nu ook de kippenbouten en de kweeperen toe.
Laat 30 à 40 minuten afgedekt sudderen, tot de kip gaar is.

Ondertussen is de smaak van de kweeperen in de saus getrokken. Je kan eventueel een beetje suiker toevoegen als je het wat zoeter wilt, ik heb dat niet gedaan.
Ik heb wel een half lepeltje gemberpoeder en een half lepeltje kaneelpoeder toegevoegd, voor de smaak, hoewel dit natuurlijk niet meer zo Roemeens is :-).

vrijdag 18 november 2011

Roemeense soep met gerookte ribbetjes

Na de Roemeense kippensoep nu ook een soep met gerookte ribbetjes: ciorba de costita afumata.

Deze maaltijdsoep heeft een aparte gerookte smaak, omdat de ribbetjes mee worden gekookt en is echt perfect om te te eten op een kille herfstdag.

Enkele keren per jaar gaan we langs de Roemeense slager in Brussel en kopen daar gerookte kip, gerookte worstjes en gerookte ribbetjes.  Van de ribbetjes maak ik gewoonlijk deze soep.


Het recept komt van mijn schoonmoeder. Toen ik deze soep voor het eerst at vond ik het al heel lekker en na haar het recept ontfutseld te hebben maak ik het regelmatig zelf.

Ingrediënten:

400 gr gerookte (varkens)ribbetjes
1 grote wortel, in stukjes
1 ajuin, gesnipperd
1/2 kleine knolselder, in stukjes
1 rode paprika, in stukjes
3 aardappelen, in stukjes
1 blik tomaten in stukjes (400gr)
2 eieren, geklutst
2 liter water
zout of bouillonblokjes
dille (enkele eetlepels indien het verse is, ik gebruikte een koffielepeltje gedroogde dille, maar verse is  beter)

peterselie (eventueel, om mee te serveren)
zure room (eventueel, om mee te serveren)
citroen (eventueel, om de soep zuur mee te maken)

Werkwijze:

Spoel de ribbetjes af en snij ze in stukken.
Breng een stoofpot met het water aan de kook, met de ribbetjes.
Laat een half uurtje koken.

Voeg dan de ajuin, wortel, knolselder, aardappels, paprika en dille toe.
Voeg ook zout/bouillonblokjes toe, maar wees voorzichtig dat het niet te zout wordt, want de ribbetjes maken de soep ook al zout.

Voeg na 20 minuten ook de tomaten toe.
Laat koken tot de groenten goed gaar zijn.
Proef en kruid eventueel nog bij met zout.

Doof het vuur.
Giet de geklutste eieren in de soep en meng, zo krijg je eiersliertjes.

Voeg indien gewenst citroensap toe om de soep zuur te maken (zoals ze normaal gezien gegeten wordt in Roemenië). Wij doen dit pas als we de soep al hebben opgeschept omdat onze dochtertjes anders geen soep meer willen. J

Serveer met zure room.
Lekker met brood erbij.

donderdag 15 september 2011

Roemeense kippensoep

Dit recept voor kippensoep (ciorba de pui) kreeg ik enkele jaren geleden van een goede Roemeense vriendin en ik heb het sindsdien met grote regelmaat gemaakt.

Soep is een erg belangrijk onderdeel van de maaltijd in Roemenië en dit soort soepen wordt heel het jaar door gegeten.

Je hebt 2 soorten Roemeense soep: ciorba en supa. Ciorba is lichtjes zuurgemaakt met bors (een Roemeense zuurmaker, gebaseerd op gefermenteerde tarwe of iets dergelijks) of citroensap, supa niet.





Ingrediënten:

2 liter kippenbouillon
3 kippenbillen
2 worteltjes of 1 grote wortel, in kleine stukjes
1 ajuin, gesnipperd
2 à 3 stengels groene selder, in kleine stukjes (of een stuk knolselder, in stukjes)
een kleine pastinaak, in kleine stukjes (optioneel, die ziet er bij mij niet bij, maar in Roemenië hoort dit standaard bij de soepgroente)
3 aardappelen, geschild en in blokjes
1 blik tomaten in blokjes
2 eieren, geklutst
enkele eetlepels gehakte peterselie
enkele eetlepels gehakte dille
eventueel enkele eetlepels lavas (dit wordt traditioneel in de soep gebruikt en geeft het een lekkere speciale smaak, maar is hier moeilijk te vinden)
het sap van 1 citroen (of enkele eetlepels azijn, maar citroen is lekkerder, vind ik persoonlijk)

Werkwijze:

Breng de kippenbouillon met de kip aan de kook.
Als het begint te koken verwijder je het schuim.
Laat een half uurtje koken en bereid ondertussen de groenten voor.
Voeg na een half uur de groenten, tomatenblokjes en aardappelen toe.
Laat opnieuw een half uur koken of langer, tot de groenten gaar zijn.
Doof het vuur en voeg de geklutste eieren toe en roer goed, zodat er allemaal kleine eisliertjes in de soep drijven.
Voeg daarna de gehakte peterselie en dille toe en roer.

Traditioneel wordt er ook citroensap  (of azijn of  bors) toegevoegd, om de soep zuur te maken. Je kan dit doen door het citroensap op het einde van de kooktijd toe te voegen aan de soep. Wij voegen dit pas toe als de soep al in ons bord ligt, omdat onze kinderen het liever zonder citroensap erbij eten.

Serveer de soep met zure room en met brood.

donderdag 1 september 2011

"Negresa", een fluweelzachte Roemeense chocoladecake

Volgens mijn schoonmoeder is dit een echt Roemeens recept. Ik was sceptisch, mij leek het gewoon een soort chocoladecake, er zijn immers zoveel varianten.

Dus zocht ik het recept op en maakten we hem samen.  Typisch Roemeens of niet, hij is toch wel speciaal, moet ik toegeven!

Ten eerste wordt hij gebakken als een soort plaatgebak op een grote ovenplaat (25 op 35cm)  en daarna in vierkantjes gesneden.

Bovendien is de textuur echt fluweelzacht, je proeft de room er door, echt lekker!





Ingredienten:

100 gr roomboter, op kamertemperatuur
200 gr suiker
150 gr zwarte chocolade
2 eieren
250 ml room
250 ml melk
280 gr bloem
2 theelepels bakpoeder

Voor de glazuur:
100 gr zwarte chocolade
50 gr boter
50 ml room

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 150 graden.

Klop met de mixer de boter en de suiker romig.
Smelt ondertussen de chocolade au bain marie.
Voeg de chocolade beetje bij beetje toe bij het boter-suiker-mengsel.
Voeg de eieren één voor één toe en mix elke keer grondig.
Voeg de room toe en mix.
Voeg de melk toe en mix.
Voeg de bloem en het bakpoeder toe en mix grondig.

Doe het mengsel in een grote bakplaat (25 op 35 cm) die bedekt is met bakpapier en strijk het glad.
Zet de plaat in de voorverwarmde oven voor 30 à 40 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.

Maak de glazuur:
Smelt de chocolade samen met de boter en de room en roer tot het mooi gemengd is.
Laat afkoelen.

Bedek de cake met de glazuur en strijk het uiteen met een mes.
Laat afkoelen.

Snijd in vierkante stukken en serveer.

Smakelijk!

zondag 21 augustus 2011

"Sneeuwwitje", Alba Ca Zapada, een traditioneel Roemeens gebak

Nadat ik voor mijn schoonmoeder cataif maakte, wou zij ons met een ander traditioneel Roemeens gebak laten kennismaken. Het heet 'Alba Ca Zapada', wat vertaald wordt als 'Sneeuwwitje'.


Het is een arbeidsintensief gebak, niet iets wat je snel maakt, het wordt dus vooral gemaakt bij feestelijke gelegenheden.

Het gebak wordt samengesteld door verschillende lagen van een soort koekdeeg, waartussen een frisse citroenpudding wordt gedaan. Dit moet op zijn minst 24 uur in de koelkast blijven staan zodat de creme in de lagen koek kan trekken en ze zo zacht maakt.


Mijn bijdrage hieraan was toe te kijken en af en toe een beetje te helpen en de kinderen uit de buurt te houden, die perse wouden helpen met het deeg uitrollen. Het is een heel lekker gebak maar het is niet iets wat ik snel zal maken, denk ik, juist omwille van de hoeveelheid werk, dat bovendienin verschillende etapen moet gebeuren ... niet evident met 2 kleine helpertjes in huis!


Ingredienten voor de koeklagen:


5 lepels olie
100 gr suiker
een mespuntje zout
2 eieren
150 ml melk
1 theelepel natriumbicarbonaat
520 gr bloem
schil van een citroen


Werkwijze:


Verwarm de oven voor op 180 graden.
Mix de eieren met het zout en de suiker tot ze romig zijn.
Voeg de olie beetje bij beetje toe.

Voeg daarna het natriumbicarbonaat toe en de melk.
Mix goed en voeg de bloem toe.
Mix goed.
Voeg eventueel nog bloem toe tot je een elastisch en niet-plakkerig deeg verkrijgt dat je kan kneden met je handen.

Bestuif een werkvlak met bloem.
Verdeel het deeg in 5 gelijke stukken.
Rol elk stuk uit tot een rechthoek van ongeveer 25 op 35 cm, dat op een bakplaat past.
Bedek een bakplaat met bakpapier.

Bak elk stuk deeg ongeveer 10 minuten tot het lichtbruin is (dit kan snel gaan en hangt van de oven af, check dus vanaf een minuut of 7 elke minuut).



Ingredienten voor de creme:

1 liter melk
200 gr  suiker
10 afgestreken lepels bloem
3 eieren
250 g boter
sap van 2-3 citroenen

Werkwijze:

Mix de eieren goed met de suiker.
Voeg de bloem toe en mix verder.
Verwarm de melk tot het bijna het kookpunt bereikt en voeg beetje bij beetje toe, al mixend.
Zet de pot au bain marie op het vuur en roer goed, tot het mengsel dikker wordt.
Laat afkoelen tot het helemaal is afgekoeld.

Klop de boter op tot ze romig is.
Voeg de volledig afgekoelde pudding beetje bij beetje toe.
Voeg op het einde het citroensap toe.

Stel het gebak samen:
Begin met een laag koek, bedek die met een deel van de creme, leg er een laag koek op en ga zo verder tot alle lagen koek en creme opgebruikt zijn. Eindig met een laag koek.
Bedek met plasticfolie en leg daar bovenop een snijplank met daar bovenop een gewicht van ongeveer 1 kg (een boek bijvoorbeeld).
Laat minstens 24 uur in de ijskast staan tot de creme wordt opgenomen door de koeklagen.

Bedek met poedersuiker en serveer.
Smakelijk!

zondag 14 augustus 2011

Cataif: een Roemeens dessert

Vorig jaar las ik "De Trein naar Triëst", van Domnica Radulescu, een meeslepend boek over een jonge vrouw die het communistische regime ontvlucht. Op een bepaald moment zit ze met haar beste vriendin in een patisserie en eten ze cataif.

Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Wat was die cataif eigenlijk? Het horen van het woord cataif bracht bij mijn man meteen enthousiaste herinneringen boven aan dit Roemeense gebakje uit zijn kindertijd.
Ik ging dus verder op onderzoek uit en ontdekte op Roemeense kookblogs verschillende recepten, maar het principe is elke keer hetzelfde. De onderste laag wordt gemaakt met zo fijn mogelijke pasta, gebakken in de oven en gedrenkt in een suikersiroop, met daar bovenop al dan niet een laag vanillepudding en dan altijd een bovenste laag met slagroom. Dit gebakje is van Turkse/Arabische oorsprong maar daar wordt het met noten gemaakt. Dit is de Roemeense variant.

Ik besloot het recept eens uit te proberen, kwestie van experiment! Ik had geen idee wat het resultaat zou zijn en kon me evenmin inbeelden dat de combinatie van pasta met siroop en slagroom zo goed zou zijn!
Het is een lekker en speciaal dessert, helemaal anders dan wat wij in onze Westerse keuken gewoon zijn. Dit is ondertussen de 5e keer dat ik het maak... Echt de moeite om eens uit te proberen als je van héél zoet houdt!

De hoeveelheden hieronder zijn goed voor ongeveer 16 porties. Ik heb ook al enkele keren de hoeveelheid gehalveerd omdat het anders wat teveel was, want door de intense zoetheid is het geen gebak waar je grote porties van kan eten.

Ingrediënten:

400 gr zo fijn mogelijke pasta (ik gebruikte tagliolini)
500 ml water
300 gr suiker (waaronder 3 zakjes vanillesuiker)
50 gr boter
enkele eetlepels citroensap

1 zakje vanillepuddingpoeder
750ml melk
5 eetlepels suiker

300 ml slagroom + suiker naar smaak of 3 zakjes klop-klop (poeder)-slagroom gecombineerd 240 ml melk

Werkwijze:

Maak de siroop: meng het water, citroensap en suiker goed en breng aan de kook. Laat enkele minuten doorkoken tot je een siroop krijgt. Laat afkoelen.

Verwarm de oven voor op 150gr.

Leg de pasta in een ovenschaal tot je ongeveer een laag hebt van 1 cm.
Verdeel de boter in smalle schijfjes er bovenop.
Zet de schotel ongeveer 15 minuten in de voorverwarmde oven, tot de pasta goudkleurig is geworden.

Giet de siroop erover tot de pasta bedekt is met siroop. Het lijkt veel siroop, maar de pasta zal de siroop bijna volledig absorberen.

Laat de pasta afkoelen.

Maak vanillepudding met de melk, vanillepuddingpoeder en suiker. Je kan natuurlijk ook zelf pudding maken maar het moet snel gaan bij mij!

Giet de warme pudding over de pasta en strijk het glad.
Laat goed afkoelen en zet in de ijskast.

Wanneer het goed is afgekoeld, klop je de slagroom op.
(Hoewel het natuurlijk wel lekkerder is, gebruikte ik geen echte room, maar de poederversie "klop-klop", omdat die langer vorm houdt. Het gebak kan zo langer bewaard worden  als het niet meteen wordt opgegeten. Opgeklopte room verliest na een tijdje zijn volume en wordt wateriger (of dat gebeurt in elk geval bij mij) en aangezien bij onsde cataif niet op 1 dag op is wou ik dat vermijden.)

Zet de schaal afgedekt in de ijskast en laat goed afkoelen.

Snijd in niet te grote stukjes en serveer. Smakelijk!

dinsdag 12 juli 2011

Auberginesla


Aangezien mijn man van Roemeense afkomst is, wordt er bij ons thuis regelmatig Roemeens gekookt.
Eén van mijn eigen Roemeense lievelingsgerechten is 'salata de vinete', een soort dip gemaakt met gegrilde aubergines. De Roemeense variant van de baba ganoush uit het Midden-Oosten dus.

Nu het aubergine-seizoen is maken we dit geregeld. Het is lekker als bijgerecht bij vlees, maar het is ook lekker gewoon op brood met een sneetje tomaat erbij. Je moet wel van de typische gerookte smaak houden, maar als je ervan houdt, is het onweerstaanbaar lekker. Voor mij is dit echt de smaak van de zomer in Roemenië!


Ingredienten:

6 aubergines
een kwart à halve ui
enkele eetlepels plantaardige olie (of mayonaise)
(eventueel) citroensap

Werkwijze:

Rooster de aubergines op een grillpan op een hoog vuur of onder een hete grill in de oven. Rooster ze ongeveer een uur, keer ze af en toe om. Ze zijn klaar als het vel helemaal zwart en verschrompeld is, de aubergines zacht aanvoelen en in elkaar zakken als je erop drukt.

Laat de aubergines een beetje afkoelen.
Snijd het bovenste kapje eraf en breek de aubergines open.
Schraap met een lepel het vruchtvlees eruit en doe het in een zeef.
Laat het vruchtvlees op zijn minst een half uur uitlekken. Zo loopt het overtollige vocht weg, dat een bittere smaak heeft.

Doe het vruchtvlees in een kom en voeg een kwart à halve fijngesnipperde ajuin toe, afhankelijk van hoe sterk je de rauwe ajuinsmaak wenst. (Je kan een teentje rauwe look toevoegen, maar dat doen wij niet).
Pureer het vruchtvlees en de ajuin met een staafmixer fijn.
Voeg enkele eetlepels olie of mayonaise toe, tot je de textuur bereikt die je wenst.
Voeg zout en eventueel citroensap naar smaak toe.
Zet een uurtje in de ijskast om goed op smaak te komen.

Lekker bij gegrild vlees, maar ook gewoon bij andere rauwe groenten. Smakelijk!