Dit is mijn allereerste wortelcake (de wortel-ananascakejes buiten beschouwing gelaten) en het is er zeker eentje die ik nog regelmatig zal maken, want iedereen vond hem heel erg lekker.
Het recept voor deze "Venetiaanse worteltaart" komt uit Keuken van Nigella. Je smaakt de wortel niet echt, maar het resultaat is een zoete vochtige cake, met heel veel smaak!
Hij was nochtans bijna in de vuilnisbak beland. Ik had namelijk geen bakpapier meer en dus had ik de bakvorm gewoon ingevet met boter. Toen ik de cake (nogal overmoedig) omdraaide op een rooster, bleef de onderste helft in de vorm plakken en viel de bovenste helft in stukken uiteen. Uit pure boosheid en frustratie was ik al meteen onderweg naar de vuilnisbak... maar toen ik onderweg even stopte om te proeven (want hij rook zo lekker...), veranderde ik gelukkig van idee, en heb daarna geprobeerd de cake weer in elkaar te puzzelen... Dat lukte natuurlijk niet, maar elk afzonderlijk stukje was ook erg lekker!
Ingrediënten:
3 eetlepels pijnboompitten, geroosterd
200 à 250 gr geraspte wortels (ik geef toe dat ik het raspen bij 180 gr al voor gezien hield....)
75 gele rozijnen
4 eetlepels rum (die had ik niet)
3 eieren, geklutst
150 gr fijne kristalsuiker
1,25 dl gewone olijfolie
1 theelepel vanille-extract
250 gr gemalen amandelen
1/2 theelepel nootmuskaat (ik gebruikte kaneel)
de fijngeraspte schil en het sap van een halve citroen
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed de bodem van een taartvorm met bakpapier (ik gebruikte een rechthoekige vorm van 20 op 30cm, maar een ronde taartvorm gaat natuurlijk ook).
Rasp de wortels. Leg ze op keukenpapier zodat het overtollige vocht erin trekt.
Doe de rozijnen in de rum en hou ze enkele minuten tegen de kook aan (ik sloeg deze stap over en gebruikte de rozijnen gewoon zonder rum).
Klop de olie en de suiker door elkaar tot een romig mengsel.
Voeg het vanille-extract en de eieren toe en klop goed.
Spatel er dan de amandelen, nootmuskaat, geraspte wortels, rozijnen, citroensap en citroenschil door.
Doe het mengsel in de taartvorm en strijk het glad.
Verdeel de pijnboompitten erover.
Zet de cake 30 à 40 minuten in de oven, tot een prikker er min of meer proper uitkomt (het mag nog een beetje plakken).
Haal de taart uit de oven en laat hem 10 minuten afkoelen. Haal hem dan uit de vorm (hier ging het mis bij mij :-)).
Snijd in stukjes en serveer.
Welkom op mijn receptenblog! Op deze pagina wil ik mijn experimenten in de keuken met jullie delen. Ik hou ervan nieuwe recepten uit te proberen, hartig en zoet, traditioneel en exotisch. Kijk gerust rond op mijn blog en laat een reactie achter als je wil, hopelijk kunnen mijn recepten jullie inspireren!
Posts tonen met het label Nigella. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Nigella. Alle posts tonen
zaterdag 24 maart 2012
vrijdag 27 januari 2012
Chocolade-pindakaas-kaastaart
Het recept voor deze (toch wel bijzondere) chocolade-pindakaas-kaastaart komt uit Keuken van Nigella.
Toen ik het boek voor de eerste keer doorbladerde, was dit geen recept dat ik meteen absoluut wou maken, maar het was wél een recept waarbij ik me afvroeg hoe het in hemelsnaam zou smaken... (waarschijnlijk omdat ik nog nooit pindakaas gegeten had ... tot ontzetting van sommige van mijn lezers, ik weet het :-) ).
Mijn nieuwsgierigheid was dus gewekt en wat is er leuker dan een recept volgen waarvan je niet weet hoe het gaat uitdraaien?
Vorige week kwam het er eindelijk van om deze taart uit te proberen. En het resultaat was eigenlijk precies wat ik in gedachten had!
Nigella zegt zelf dat het "geen taart voor lafaards is". Dat is ook zo, de combinatie pindakaas met chocolade is erg lekker, maar ook best wel zwaar... meer dan een klein stukje krijg je van deze taart niet op.
Ingrediënten:
Voor de bodem:
200 gr koekjes, verkruimeld (ik gebruikte speculaasjes)
50 gr gezouten pinda's, fijngehakt (die liet ik eruit)
100 gr pure chocolade, in stukjes
50 gr ongezouten boter, gesmolten
Voor de vulling:
500 gr roomkaas (ik gebruikte mascarpone)
3 eieren
3 eierdooiers
200 gr suiker
1,25 dl zure room
250 gr pindakaas
Voor de bovenlaag:
2,5 dl zure room
100 gr pure chocolade, in stukjes
30 gr bruine suiker
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 170 graden.
Bekleed een springvorm met bakpapier (de mijne is 28cm groot, Nigella gebruikt voor dit recept eentje van 23cm)
Verkruimel de koekjes (met een keukenmachine, of zoals ikzelf, door ze in een plastiek zakje te doen en daar fanatiek op te kloppen met een deegrol).
Meng de koekkruimels met de fijngehakte pinda's en de stukjes chocolade.
Meng de gesmolten boter er goed onder.
Doe het mengsel in een springvorm en druk het goed aan met de achterkant van een lepel.
Zet de vorm in de ijskast terwijl je verder werkt aan de vulling.
Mix de roomkaas, eieren, eierdooiers, suiker, zure room en pindakaas tot een glad geheel.
Schep het mengsel in de springvorm.
Zet de springvorm in de oven voor ongeveer een uur, maar controleer het na 50 minuten. Alleen de bovenkant moet stevig aanvoelen. (Bij mij was dit al na 45 minuten, dus controleer op tijd).
Haal de taart uit de oven maar laat de oven opstaan.
Maak de bovenlaag;
Verwarm de zure room op een laag vuurtje, samen met de chocolade en de bruine suiker, tot de chocolade helemaal gesmolten is en het mooi gemengd is.
Giet dat mengsel voorzichtig op de taart en spreid het zachtjes uit met een lepel.
Zet de taart opnieuw tien minuten in de oven.
Haal de taart uit de oven en laat hem in de vorm afkoelen op een rooster.
Laat de taart helemaal afkoelen en zet hem dan in de ijskast.
Eet hem pas de volgende dag, zodat de taart eerst goed kan opstijven.
maandag 19 september 2011
Bananenmuffins met chocolade
Opnieuw een recept uit 'Keuken' van Nigella.
Deze muffins maak ik regelmatig om te rijpe bananen een nieuw leven te geven en ze vallen telkens goed in de smaak.
Ze zijn makkelijk te maken want de ingrediënten kunnen gewoon snel met de hand gemengd worden. Perfect als je iets lekkers wil bakken maar er niet teveel tijd in wil steken.
Ook leuk voor kinderen om te helpen bakken, omdat ze alles zelf kunnen mengen.
Ingrediënten (volgens het recept voor 12 stuks, maar ik had er 17):
3 rijpe bananen
1,25 dl neutraal smakende olie (ik gebruik zonnebloemolie)
2 eieren
100 gr rietsuiker (ik gebruikte ietsje meer, ongeveer 130gr)
225 gr bloem
3 eetlepels cacaopoeder
1 theelepel natriumcarbonaat
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Vul de cakevormpjes met papiertjes.
Prak de bananen fijn met een vork.
Voeg er de olie bij, meng goed en voeg vervolgens de eieren en de suiker toe. Meng goed met een klopper.
Zeef de bloem, cacaopoeder en natriumcarbonaat boven een kom.
Voeg dit mengsel voorzichtig kloppend met een houten lepel bij het bananenmengsel.
Stop meteen met roeren als alles gemengd is.
Vul de cakevormpjes voor 2/3 en zet ze in de oven voor ongeveer 20 minuten, tot een prikkertje er proper uitkomt.
Laat ze afkoelen op een rooster.
Smakelijk!
Deze muffins maak ik regelmatig om te rijpe bananen een nieuw leven te geven en ze vallen telkens goed in de smaak.
Ze zijn makkelijk te maken want de ingrediënten kunnen gewoon snel met de hand gemengd worden. Perfect als je iets lekkers wil bakken maar er niet teveel tijd in wil steken.
Ook leuk voor kinderen om te helpen bakken, omdat ze alles zelf kunnen mengen.
Ingrediënten (volgens het recept voor 12 stuks, maar ik had er 17):
3 rijpe bananen
1,25 dl neutraal smakende olie (ik gebruik zonnebloemolie)
2 eieren
100 gr rietsuiker (ik gebruikte ietsje meer, ongeveer 130gr)
225 gr bloem
3 eetlepels cacaopoeder
1 theelepel natriumcarbonaat
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Vul de cakevormpjes met papiertjes.
Prak de bananen fijn met een vork.
Voeg er de olie bij, meng goed en voeg vervolgens de eieren en de suiker toe. Meng goed met een klopper.
Zeef de bloem, cacaopoeder en natriumcarbonaat boven een kom.
Voeg dit mengsel voorzichtig kloppend met een houten lepel bij het bananenmengsel.
Stop meteen met roeren als alles gemengd is.
Vul de cakevormpjes voor 2/3 en zet ze in de oven voor ongeveer 20 minuten, tot een prikkertje er proper uitkomt.
Laat ze afkoelen op een rooster.
Smakelijk!
zondag 11 september 2011
Aardbeien-frangipanetaart
Deze taart maakte ik volgens het recept van Nigella voor Bakewelltaart met frambozen, uit haar boek "Keuken".
Ik had geen frambozen, maar wel aardbeien en aangezien aardbeien en amandelen goed samen gaan leek me dat wel een goed idee.
Het resultaat was echt heel lekker! Mijn man, die beweert geen amandelen te lusten, nam nietsvermoedend een hap en was vervolgens niet meer weg te slaan bij de taart.
Ingrediënten:
Voor de bodem:
225gr bloem
60gr poedersuiker
snufje zout
225gr roomboter op kamertemperatuur
Voor de vulling:
150gr roomboter op kamertemperatuur
4 eieren
150gr suiker
150gr gemalen amandelen
250gr viervruchtenjam (of frambozenjam, volgens Nigella's recept)
250 gr aardbeien in stukjes (of frambozen, volgens Nigella's recept)
50 gr geschaafde amandelen
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 180gr.
Vet een vorm van 20 op 20cm in (ik gebruikte een brownievorm van 20 op bijna 30cm en dat ging ook perfect met deze hoeveelheden).
Mix de bloem, poedersuiker, zout en boter tot je een samenhangend deeg hebt.
Druk het deeg op de bodem van de vorm tot de hele vorm bedekt is. Maak het effen met de achterkant van een lepel of met je handen.
Bak de bodem ongeveer 20 minuten tot hij lichtbruin is en laat hem 5 minuten afkoelen.
Terwijl de bodem in de oven staat, maak je de vulling:
Smelt de boter.
Mix de eieren, suiker en amandelen tot een pasta.
Voeg dan de gesmolten en iets afgekoelde boter erbij en mix tot alles gemengd is.
Klop de jam los met een vork zodat hij smeerbaar is en verdeel hem over de taartbodem.
Verdeel daarover de aardbeien (of frambozen als je Nigella's recept volgt).
Giet de amandelvulling erover.
Strooi de geschaafde amandelen erover.
Zet de taart in de oven voor ongeveer 45 minuten. Controleer vanaf 35 minuten of hij klaar is.
Volgens Nigella is hij klaar als hij goudbruin en gerezen is. De mijne was al goudbruin en gerezen na 30 minuten maar hij was nog helemaal niet stevig (wat mijn zus een paniekerig telefoontje om raad van mezelf opleverde). Ik moest hem dus nog 20 minuten in de oven zetten, afgedekt met aluminiumfolie voor hij echt klaar was.
Laat afkoelen en snijd in stukken. Smakelijk!
woensdag 24 augustus 2011
Appelmuffins met kaneel en honing à la Nigella
Dit komt uit 'Keuken' van Nigella en ik maak deze geregeld als enkele appels in de fruitschaal hun beste tijd voorbij zijn.
Het zijn lekkere vochtige muffins, de honing en de appel gaan perfect samen!
Ingredienten (voor 12 cakejes, maar ik maakte er 18 omdat mijn papieren vormpjes wat kleiner zijn en ik ze niet te vol durfde doen ...):
2 appels (ik gebruik maar 1,5, anders is het teveel appel en te weinig muffin naar mijn smaak)
250 gr bloem (Nigella gebruikt speltmeel maar gewone bloem gaat ook)
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
125 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte rietsuiker)
1,25 dl vloeibare honing
4 eetlepels vloeibare yoghurt
1,25 dl neutraal smakende olie (ik gebruik zonnebloemolie)
2 eieren
2 eetlepels gemalen amandelen (of amandelen in stukjes gehakt, maar ik verkies gemalen)
Werkwijze:
Verhit de oven op 200 graden en vul de muffinplaat met papieren vormpjes.
Schil de appels en ontdoe ze van het klokhuis. Snij ze in blokjes van ongeveer 1 cm.
Neem 2 kommen.
Doe in de ene kom de bloem, het bakpoeder, de kaneel en het amandelpoeder en meng goed.
Doe in de andere kom de suiker, de honing, de yoghurt, de eieren en de olie en meng goed.
Spatel de vochtige ingrediënten vluchtig door de droge ingrediënten. Meng er de blokjes appel door. Stop met mengen zo snel alles gemengd is, want als je te lang mengt zijn je muffins niet luchtig meer.
Vul de muffinbakjes en zet de plaat voor 20 minuten in de voorverwarmde oven. Ze zijn klaar als ze goudbruin en gerezen zijn en er prikker er proper uitkomt.
Lekker warm, maar ook de volgende dag nog even lekker!
Het zijn lekkere vochtige muffins, de honing en de appel gaan perfect samen!
Ingredienten (voor 12 cakejes, maar ik maakte er 18 omdat mijn papieren vormpjes wat kleiner zijn en ik ze niet te vol durfde doen ...):
2 appels (ik gebruik maar 1,5, anders is het teveel appel en te weinig muffin naar mijn smaak)
250 gr bloem (Nigella gebruikt speltmeel maar gewone bloem gaat ook)
2 theelepels bakpoeder
2 theelepels kaneel
125 gr lichtbruine suiker (ik gebruikte rietsuiker)
1,25 dl vloeibare honing
4 eetlepels vloeibare yoghurt
1,25 dl neutraal smakende olie (ik gebruik zonnebloemolie)
2 eieren
2 eetlepels gemalen amandelen (of amandelen in stukjes gehakt, maar ik verkies gemalen)
Werkwijze:
Verhit de oven op 200 graden en vul de muffinplaat met papieren vormpjes.
Schil de appels en ontdoe ze van het klokhuis. Snij ze in blokjes van ongeveer 1 cm.
Neem 2 kommen.
Doe in de ene kom de bloem, het bakpoeder, de kaneel en het amandelpoeder en meng goed.
Doe in de andere kom de suiker, de honing, de yoghurt, de eieren en de olie en meng goed.
Spatel de vochtige ingrediënten vluchtig door de droge ingrediënten. Meng er de blokjes appel door. Stop met mengen zo snel alles gemengd is, want als je te lang mengt zijn je muffins niet luchtig meer.
Vul de muffinbakjes en zet de plaat voor 20 minuten in de voorverwarmde oven. Ze zijn klaar als ze goudbruin en gerezen zijn en er prikker er proper uitkomt.
Lekker warm, maar ook de volgende dag nog even lekker!
zaterdag 16 juli 2011
Aardbeiencakejes
Dit recept is gebaseerd op het recept voor bosbessenmuffins van Nigella, uit 'Keuken". Het enige verschil is dat Nigella maïsmeel gebruikt en ik gewone bloem, omdat ik geen maïsmeel in huis had. En de bosbessen heb ik natuurlijk door aardbeien vervangen!
Deze cakejes zijn erg lekker en zoet en vragen weinig voorbereiding. Het mengen gebeurt gewoon in 2 kommen met een lepel, volgens het muffinprincipe, en is dus ideaal om met kinderen te maken. Normaal gezien worden muffins niet geglazuurd, maar aangezien mijn dochters dit het leukste vinden aan cakjes maken heb ik ze geglazuurd met gewone glazuur van poedersuiker met water.
Voor 12 cakejes:
Ingredïënten:
250gr zelfrijzende bloem
2 theelepels bakpoeder
150gr kristalsuiker (ik gebruikte iets meer, omdat ik ze iets zoeter wou)
1,25 dl olie met een neutrale smaak (bijvoorbeeld maïsolie)
1,25 dl yoghurt of karnemelk
1 ei, geklutst
100gr aardbeien, in stukjes.
Smakelijk!
Deze cakejes zijn erg lekker en zoet en vragen weinig voorbereiding. Het mengen gebeurt gewoon in 2 kommen met een lepel, volgens het muffinprincipe, en is dus ideaal om met kinderen te maken. Normaal gezien worden muffins niet geglazuurd, maar aangezien mijn dochters dit het leukste vinden aan cakjes maken heb ik ze geglazuurd met gewone glazuur van poedersuiker met water.
Voor 12 cakejes:
Ingredïënten:
250gr zelfrijzende bloem
2 theelepels bakpoeder
150gr kristalsuiker (ik gebruikte iets meer, omdat ik ze iets zoeter wou)
1,25 dl olie met een neutrale smaak (bijvoorbeeld maïsolie)
1,25 dl yoghurt of karnemelk
1 ei, geklutst
100gr aardbeien, in stukjes.
Werkwijze:
Verwarm de oven voor op 200gr.
Zet de papieren vormpjes op de muffinplaat.
Meng in een grote kom bloem, bakpoeder en suiker.
Meng in een andere kom olie, yoghurt en ei.
Roer het natte mengsel snel door het droge mengsel. Niet te lang mengen, het moet een klonterig beslag worden.
Spatel de stukjes aardbei snel door het beslag.
Verdeel met een lepel het beslag over de muffinvormpjes.
Zet de vormpjes 15 à 20 minuten in de oven, tot een prikker er droog uitkomt.woensdag 6 juli 2011
Honingchocoladetaart à la Nigella
Deze taart maakte ik om een pot honing op te krijgen die al een tijdje in de kast stond. Het resultaat was een lekkere zoete plakkerige taart. Het deed me van smaak denken aan Meli-choco...
Nigella gebruikt honingbijtjes gemaakt van marsepein om de taart te versieren, maar bij gebrek aan marsepein, versierden mijn dochtertjes de taart met witte chocolade konijntjes.
![]()
![]()
Voor de taart:
Voor de taart:
- 275 gram lichtbruine rietsuiker
- 250 ml kokend water
- 225 gram echte boter
- 200g bloem
- 125 ml vloeibare honing
- 100 gram pure chocolade, in stukken gebroken
- 2 eieren
- 1 eetlepel cacaopoeder
- 1 theelepel bakpoeder
Voor de plakkerige honing-chocolade glazuur:
- 175 gram pure chocolade
- 125 ml vloeibare honing
- 75 gram poedersuiker
- 60 ml water
Chocoladetaart maken
- Neem alle ingrediënten uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen.
- Verwarm de oven voor op 180°C.
- Smelt ondertussen de 100 gram chocolade voor de taart in een kom in de microgolfoven of au bain marie boven een pan kokend water. Laat ietwat afkoelen.
- Vet een springvorm van 23 cm diameter in en bedek hem met bakpapier. Het is een tamelijk lopende vulling, dit gaat ook helpen om de vulling niet uit de vorm te laten lopen tijdens het bakken.
- Klop met de mixer de suiker en zachte boter tot luchtige room.
- Roer de honing eronder.
- Voeg 1 ei toe waarin je eerst 1 eetlepel bloem hebt geklopt.
- Herhaal met het tweede ei.
- Spatel de gesmolten chocolade onder het romige mengsel en meng er dan de rest van de bloem en het bakpoeder onder.
- Voeg dan het gezeefde cacaopoeder toe en als laatste klop er het kokend water onder.
Het glazuur maken
- Kook het water met de honing in een sauspan. Neem van het vuur en meng er de fijngehakte chocolade onder, onder voortdurend roeren.
- Laat een paar minuten afkoelen en klop het chocolademengsel.
- Voeg de gezeefde poedersuiker toe en klop opnieuw tot een glad geheel.
Ik had (uit luiheid) de poedersuiker niet gezeefd, wat resulteerde in klontertjes...
Chocoladetaart afwerken
- Laat de taart volledig afkoelen op een rooster. Keer de taart om op een schotel bedekt met bakpapier en verwijder de zijkant en bodem van de springvorm.
- Laat de honing glazuur afkoelen tot kamertemperatuur en giet over de koude chocolade taart zodat ook de zijkanten bedekt worden, trekt het bakpapier omhoog zodat je zo ook de glazuur kan verspreiden.
- Dit is een zeer plakkerige glazuur, dus laat de taart minstens 1 uur afkoelen alvorens het bakpapier dat naast de taart uitsteekt af te knippen.
Abonneren op:
Posts (Atom)