zaterdag 16 juli 2011

Aardbeiencakejes

Dit recept is gebaseerd op het recept voor bosbessenmuffins van Nigella, uit 'Keuken".  Het enige verschil is dat Nigella maïsmeel gebruikt en ik gewone bloem, omdat ik geen maïsmeel in huis had. En de bosbessen heb ik natuurlijk door aardbeien vervangen!

Deze cakejes zijn erg lekker en zoet en vragen weinig voorbereiding.  Het mengen gebeurt gewoon in 2 kommen met een lepel, volgens het muffinprincipe, en is dus ideaal om met kinderen te maken. Normaal gezien worden muffins niet geglazuurd, maar aangezien mijn dochters dit het leukste vinden aan cakjes maken heb ik ze geglazuurd met gewone glazuur van poedersuiker met water.



Voor 12 cakejes:

Ingredïënten:

250gr zelfrijzende bloem
2 theelepels bakpoeder
150gr kristalsuiker (ik gebruikte iets meer, omdat ik ze iets zoeter wou)
1,25 dl olie met een neutrale smaak (bijvoorbeeld maïsolie)
1,25 dl yoghurt of karnemelk
1 ei, geklutst
100gr aardbeien, in stukjes.

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200gr.
Zet de papieren vormpjes op de muffinplaat.
Meng in een grote kom bloem, bakpoeder en suiker.
Meng in een andere kom olie, yoghurt en  ei.
Roer het natte mengsel snel door het droge mengsel. Niet te lang mengen, het moet een klonterig beslag worden.
Spatel de stukjes aardbei snel door het beslag.
Verdeel met een lepel het beslag over de muffinvormpjes.
Zet de vormpjes 15 à 20 minuten in de oven, tot een prikker er droog uitkomt.

Smakelijk!

5 opmerkingen:

  1. Arata bine si cred ca glazura le da un gust si mai bun!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Multumesc Irina!

    Bedankt Kelly voor je bezoekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er inderdaad erg lekker uit! Handig receptje ook als je nog wat aardbeien in huis hebt die hun best tijd wel gehad hebben...

    Leuke blog trouwens, ben benieuwd naar volgende avonturen :)
    Groetjes,
    Annelore

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Annelore, leuk om te horen!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen