donderdag 7 juli 2011

Chocolade-bananencake

Er lagen al enkele dagen een paar bananen te verkommeren in de fruitschaal. Niemand wou ze nog opeten, dus heb ik er een cake mee gebakken. Dit recept heb ik al verschillende keren gemaakt en mijn dochtertjes zijn er gek op. Het handige is dat je voor dit recept geen mixer nodig hebt en maar 1 mengkom. Aangezien je alles gewoon snel kan mengen met een houten lepel is het ideaal om samen met kinderen te maken.

Het resultaat van dit recept is een vochtige lekkere cake, de banaan en de chocolade gaan perfect samen!

Ingredienten:

3 rijpe bananen, geprakt
170gr suiker
185gr zelfrijzende bloem, gezeefd
3 lepels cacaopoeder (ongezoet), gezeefd
2 eieren, licht geklopt
60 ml neutraal smakende olie (ik gebruik maïsolie)
60 ml melk
100 gr pure chocolade in stukjes
(optioneel) 2 eetlepels gemalen noten (ik gebruik gemalen amandelen)

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een gewone cakevorm (20 op 10cm) in en bedek hem met bakpapier.

Meng de geprakte bananen met de suiker.
Voeg de gezeefde bloem, gemalen noten, cacaopoeder, eieren, olie en melk toe.
Roer voorzichtig met een houten lepel gedurende 30 seconden.
Spatel de chocoladestukjes er voorzichtig onder.

Giet het beslag in de cakevorm en bak de cake ongeveer 55 minuten of tot een prikker er schoon uitkomt.

Laat de cake 5 minuten in de vorm afkoelen en daarna verder op een rooster.

Hij is warm erg lekker, maar ook de volgende dag is hij koud nog even lekker!

11 opmerkingen:

  1. Mmm....dit ziet er ook helemaal niet verkeerd uit! Deze ga ik van de week proberen! :-)
    Groetjes van Kokerella uit Noorwegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Kokeralla voor je bezoekje! Ik hoop dat je het uitprobeert :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, mai vreau prajitura asta cand o sa mai faci?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel lekker! Marian!
    Ik heb er 2 eetlepels kokos bijgedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel Krista! Ik denk dat het met kokos erbij heel lekker is!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. chocolade en banaan. Heerlijke combinatie, bedankt voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor je reactie, Life is sweet! Leuk dat je het een interessant recept vindt :-).
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb me er tenslotte toch maar aan gewaagd eens een bananengebakrecept uit te proberen, hoewel ik zelf niet echt fan ben van warme banaan en toestanden :)
    Maar ik moet zeggen dat de cake héél goed gelukt is en hij ook heel lekker smaakt. Ik heb er geen noten in gedaan maar wel stukjes chocolade, zowel melk als wit (omdat ik die nog liggen had) en die witte brokjes erin ogen ook wel leuk :)

    groetjes
    je zusje xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jummie, dat ziet er zeer smakelijk uit. Ga ik zeer zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen