Jullie zullen wel denken... geitenstoofpot!!?? Hoe komt ze daar in hemelsnaam op!?
Enkele weken geleden ging mijn man inkopen doen op de 'vreemdelingenmarkt' in Brussel, waar hij gewoonlijk ook langs de Roemeense slager gaat. Ik vroeg of hij op de markt ook eens wou uitkijken naar lamsvlees en hij kwam thuis met 3 grote porties lamsvlees, erg in zijn nopjes over de prijs die hij ervoor betaald had. Later die avond vroeg hij ineens een beetje twijfelend "lam is toch chèvre in't Frans?"... En zo kwam het dat mijn diepvries ineens vol geitenvlees bleek te zitten.... :-)
Gelukkig vind ik zo'n uitdagingen eigenlijk wel leuk en bracht een search op google me al snel op Jules Food, een mooie site waar ik een interessant recept voor geitenstoofpot vond. (Thank you Jules!). Ik probeerde het uit en.... mmm, de smaak van de saus was echt verrukkelijk! Het geitenvlees op zich viel ook goed mee, het deed me eigenlijk aan lamsvlees denken. Het is niet sterk van smaak maar het is wel steviger van textuur dan lam.
Ik kreeg van Ina van Hansketien ,de volgende informatie over geitenvlees:
Het maakt erg veel uit wat voor geitenvlees je gebruikt. Een capretto (een zuiglam van ongeveer 10 weken)is zacht van structuur en smaak. Zo'n heel jong dier is niet erg geschikt voor stoofpotjes. Een chevon (een bokje van ongeveer een half jaar oud) heeft ook ruwvoer gehad. Het vlees krijgt meer structuur en smaak maar zeker geen sterke geitensmaak. Je kunt voor stoofpotjes ook capra select gebruiken. Dit is een dier van hooguit 1,5 jr. Bij deze leeftijd komt de geitensmaak meer naar voren.
Bij een goed opgemest dier is geen sprake van vervetting. Vet wegsnijden is dan ook jammer want vet geeft smaak.
Op hun site kan je nog meer informatie en recepten met geitenvlees vinden. Dank je wel Ina!
Dit recept hieronder kan je trouwens ook perfect met lamsvlees maken.
Ingrediënten:
750 gr geitenvlees in stukjes gesneden
enkele eetlepels olie
1 ajuin gesnipperd
2 teentjes look, geperst
1 blik tomaten in stukjes
1 kaneelstokje
4 gedroogde abrikozen, in stukjes
lamsbouillon (ik gebruikte bij gebrek aan lamsbouillon gewone kippenbouillon, ongeveer 200 ml)
1 theelepel komijn
1 theelepel korianderpoeder
1 theelepel gemberpoeder
1,5 theelepel paprikapoeder (gerookt als je dat hebt, maar dat had ik niet)
1 theelepel kurkuma
1/2 theelepel chilipoeder
zout en peper
1 eetlepel honing
sap en geraspte schil van een halve citroen
(4 eetlepels gehakte koriander, maar die had ik niet)
Werkwijze:
Meng in een kommetje komijn, korianderpoeder, gemberpoeder, paprikapoeder, kurkuma en chilipoeder.
Meng dan de kruiden met het vlees tot de kruiden goed verdeeld zijn over het vlees.
Verhit enkele lepels olijfolie in een stoofpot (ik gebruikte een tajine).
Bak de ajuin enkele minuten tot hij glazig is.
Voeg dan de knoflook en het vlees toe en bak, regelmatig roerend, tot het langs alle kanten bruin is.
Voeg dan de tomaten, kaneel, abrikozen toe.
Voeg ook genoeg bouillon toe tot het vlees helemaal bedekt is.
Laat het vlees op een zacht vuurtje gaar sudderen, ongeveer 1 à 1,5 uur, tot het zacht is.
Roer af en toe met een houten lepel en voeg eventueel bouillon toe als het te droog wordt.
Doof het vuur en voeg de honing en de citroenschil en het citroensap toe. Roer goed.
Serveer met couscous of Marokkaans brood.
Welkom op mijn receptenblog! Op deze pagina wil ik mijn experimenten in de keuken met jullie delen. Ik hou ervan nieuwe recepten uit te proberen, hartig en zoet, traditioneel en exotisch. Kijk gerust rond op mijn blog en laat een reactie achter als je wil, hopelijk kunnen mijn recepten jullie inspireren!
Posts tonen met het label Vlees. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Vlees. Alle posts tonen
zaterdag 28 april 2012
dinsdag 4 oktober 2011
Kip op jagerswijze
Een makkelijk stoofpotje vol smaak!
Het recept is gebaseerd op het recept in mijn kookboek "Klassieke stoofschotels" van Anne Wilson en ik maak het regelmatig klaar.
Ingrediënten (voor 4 personen):
1 kip in stukken of 4 kippenpoten
olie om in te braden
200gr gerookte spekblokjes
1 ajuin, gesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst of in stukjes
1 paprika (een groene volgens het recept, maar ik nam een rode), in stukjes
150 gr champignons
1 wortel, in stukjes
enkele eetlepels bloem
250ml witte wijn
250ml kippenbouillon
1 eetlepel witte wijnazijn
1 blik tomaten in stukjes (of 4 tomaten zonder vel, gehakt)
2 eetlepels tomatenpuree
90gr zwarte olijven (die zitten er bij mij niet in)
peterselie
peper en zout
Werkwijze:
Verhit een braadpan met dikke bodem met een beetje olie erin.
Braad de kippenstukken aan tot ze bruin zijn (eventueel in porties) en neem ze uit de pan.
Verhit opnieuw een beetje olie als de pan te droog is.
Voeg de ajuin en de spekblokjes toe.
Bak de ajuin en de spekblokjes enkele minuten en voeg dan de look, wortel, champignons en paprika toe.
Roerbak enkele minuten.
Voeg dan enkele eetlepels bloem toe en roer goed.
Braad deze 1 minuut mee en roer ondertussen zodat het niet aanbakt.
Voeg wijn, azijn, tomatenstukjes en tomatenpuree toe.
Kook alles enkele minuten tot de saus licht is ingedikt.
Voeg de kippenbouillon toe en roer.
Voeg de kip terug toe.
Dek de pan af en stoof de kip op een laag vuurtje nog op zijn minst 1 uur, tot hij goed gaar is.
Roer de peterselie en de olijven erdoor.
Lekker met pasta, maar ook met aardappelpuree of met rijst.
Dit gerecht is, zoals met veel stoofpotjes, trouwens nog lekkerder de dag nadat het is klaargemaakt!
Het recept is gebaseerd op het recept in mijn kookboek "Klassieke stoofschotels" van Anne Wilson en ik maak het regelmatig klaar.
Ingrediënten (voor 4 personen):
1 kip in stukken of 4 kippenpoten
olie om in te braden
200gr gerookte spekblokjes
1 ajuin, gesnipperd
2 teentjes knoflook, geperst of in stukjes
1 paprika (een groene volgens het recept, maar ik nam een rode), in stukjes
150 gr champignons
1 wortel, in stukjes
enkele eetlepels bloem
250ml witte wijn
250ml kippenbouillon
1 eetlepel witte wijnazijn
1 blik tomaten in stukjes (of 4 tomaten zonder vel, gehakt)
2 eetlepels tomatenpuree
90gr zwarte olijven (die zitten er bij mij niet in)
peterselie
peper en zout
Werkwijze:
Verhit een braadpan met dikke bodem met een beetje olie erin.
Braad de kippenstukken aan tot ze bruin zijn (eventueel in porties) en neem ze uit de pan.
Verhit opnieuw een beetje olie als de pan te droog is.
Voeg de ajuin en de spekblokjes toe.
Bak de ajuin en de spekblokjes enkele minuten en voeg dan de look, wortel, champignons en paprika toe.
Roerbak enkele minuten.
Voeg dan enkele eetlepels bloem toe en roer goed.
Braad deze 1 minuut mee en roer ondertussen zodat het niet aanbakt.
Voeg wijn, azijn, tomatenstukjes en tomatenpuree toe.
Kook alles enkele minuten tot de saus licht is ingedikt.
Voeg de kippenbouillon toe en roer.
Voeg de kip terug toe.
Dek de pan af en stoof de kip op een laag vuurtje nog op zijn minst 1 uur, tot hij goed gaar is.
Roer de peterselie en de olijven erdoor.
Lekker met pasta, maar ook met aardappelpuree of met rijst.
Dit gerecht is, zoals met veel stoofpotjes, trouwens nog lekkerder de dag nadat het is klaargemaakt!
woensdag 28 september 2011
Zelfgemaakte kippennuggets
Dit is een makkelijk en snel receptje om zelf kippennuggets te maken. Veel en veel lekkerder dan de vooraf klaargemaakte diepgevroren versie en mijn dochters zijn er gek op!
Ingrediënten:
1dubbele kippenborst
2 eieren
scheutje melk
zout, peper, kippenkruiden
1 kop paneermeel
een halve kop bloem
een halve kop geraspte parmezaanse kaas
olie om in te bakken
Werkwijze:
Snijd de kippenborst in dunne reepjes van ongeveer 1,5 à 2cm cm op 6-7 cm.
Kluts de eieren in een kom en doe er een scheutje melk bij.
Voeg wat kippenkruiden toe of peper en zout.
Laat de kippenreepjes er minimum een half uur in marineren.
Laat de kippenreepjes daarna even uitlekken in een zeef.
Doe ondertussen het paneermeel, bloem en parmezaanse kaas in een kom.
Voeg ook hier zout/peper of kippenkruiden toe.
Doe de kippenreepjes in de kom en meng goed, zodat ze helemaal bedekt zijn met het mengsel.
Verhit een laag olie van ongeveer een cm in een pan tot de olie goed heet is.
Bak de kippenreepjes in porties rondom goudbruin en laat ze uitlekken op keukenpapier.
Smakelijk!
maandag 5 september 2011
Tagliatelle met bolognese saus
Dit recept komt uit de Pasta Bijbel. Een heel gewoon bolognesesaus-recept, maar wel heel lekker!
Ingredienten:
1 ajuin, gesnipperd
2 wortels, in kleine stukjes
2 stengels bleekselderij, in kleine stukjes
2 teentjes knoflook, geperst
25 gr boter
1 eetlepel olijfolie
200gr gerookte spekblokjes
500 gr gemengd gehakt
120ml droge witte wijn
2 blikken van 400 gr tomaten in blik, in stukjes
Ongeveer 500 ml runder- of kippenbouillon
100 ml room
500 gr tagliatelle
500 gr tagliatelle
Werkwijze:
Verhit de olie en de boter in een grote pan.
Bak de ajuin onder af en toe roeren tot hij glazig is.
Voeg de andere groenten en de spekblokjes toe.
Bak op middelhoog vuur onder regelmatig roeren, ongeveer 10 minuten, tot de groenten al een beetje zacht zijn.
Voeg het gehakt toe en zet het vuur een beetje lager.
Bak het gehakt zachtjes ongeveer 10 minuten en maak het regelmatig los met een houten lepel.
Voeg de wijn toe en roer.
Laat ongeveer 10 minuten koken tot het vocht is ingekookt.
Voeg de tomaten uit blik toe en 250ml bouillon.
Breng aan de kook en roer goed.
Zet het vuur lager wanneer het kookt en dek de pan af.
Laat minstens een uur (maar 2 uur is nog beter) zachtjes pruttelen en roer af en toe. Voeg telkens meer bouillon toe als de saus teveel inkookt.
Laat de saus het laatste kwartier zachtjes zonder deksel koken, roer regelmatig. Proef en kruid eventueel nog wat bij met peper en zout.
Kook de tagliatelle en serveer met de warme saus erover.
Bestrooi met geraspte parmezaanse kaas en gehakte peterselie.
Smakelijk!
donderdag 14 juli 2011
Gehaktballetjes in tomatensaus
Ik kwam dit recept tegen in 'Wereldgerechten" van Gordon Ramsay. Als persoon staat hij niet op mijn lijstje met meest sympathieke persoonlijkheden, maar zijn kookboek is echt goed, met doenbare en gevarieerde recepten en mooie fotootjes. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken (Frans, Spaans, Italiaans, Brits, Arabisch, Chinees, etc).
Dit recept stond onder het hoofdstuk Spanje. In werkelijkheid is het natuurlijk een internationaal recept, met veel verschillende varianten erop. Mijn moeder kan dit erg lekker maken en het was een van mijn lievelingsgerechten toen ik kind was. En nu maak ik het voor mijn eigen dochters en zij zijn er ook gek op!
Het recept van Gordon Ramsay, een beetje aangepast volgens mijn eigen smaak, gaat als volgt:
Ingrediënten:
Gehaktballetjes, ongeveer 16 stuks:
500 gemengd gehakt
1 ui, fijn gesnipperd
1 teentje knoflook
40gr paneermeel
3 eetlepels geraspte parmezaanse kaas
2 eetlepels fijngehakte bladpeterselie
zout
peper
1 ei, geklutst
enkele eetlepels olie
enkele eetlepels bloem
Tomatensaus:
2 eetlepels olie
1 ui, fijn gsnipperd
1 teentje knoflook
120ml droge witte wijn
2 blikken tomatenblokjes (400gr)
100 ml bouillon
1 eetlepel suiker
75 gr gerookte spekblokjes
Werkwijze:
Maak eerst de gehaktballetjes:
Meng het gehakt, look, ui, paneermeel, kaas en peterselie in een kom en voeg zout en peper toe.
Voeg het geklutste ei eraan toe om het geheel te binden en meng alles goed met je handen.
Maak met vochtige handen gehaktballetjes en leg ze op een bord.
Dek af met plasticfolie en zet ze een half uurtje in de ijskast om steviger te worden.
Rol de gehaktballetjes dan door de bloem en bak ze in een pan op middelmatig hoog vuur met enkele eetlepels olie tot ze bruin zijn.
Doe de gehaktballetjes in een ovenschotel.
Verwarm de oven voor op 180gr.
Maak de tomatensaus:
Stoof, in de pan waarin je de gehaktballetjes bakte, de ui tot hij glazig is.
Voeg de look toe en de spekblokjes en laat enkele minuten bakken.
Voeg de witte wijn toe en laat even inkoken op een hoger vuur.
Voeg de tomatenblokjes, de bouillon en de suiker toe. Voeg eventueel nog extra zout/bouillon toe.
Laat 10 minuutjes koken.
Voeg de saus toe aan de ovenschotel.
Dek de schotel af en zet ze 50 minuten in de voorverwarmde oven.
Neem dan het deksel van de schotel en laat ze nog 10 minuten in de oven staan.
Lekker met aardappelpuree, rijst of pasta. Smakelijk!
Abonneren op:
Posts (Atom)
