zaterdag 18 februari 2012

Wortel-ananas-cakejes

Deze cakejes vielen erg in de smaak hier thuis.

Ik vertelde - om geen achterdocht te wekken, want worteltjes zijn hier niet zo populair! - niemand dat er worteltjes inzaten... en ze verdwenen meteen als zoete broodjes :-).

Ik vond ze zelf ook heel lekker en denk dat ik ze nog regelmatig zal maken.
Het recept komt uit' Cupcakes en muffins'.






Ingrediënten (voor ongeveer 10 cakejes):

110 gr zelfrijzende bloem
30 gr suiker
40 gr bruine suiker
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel natriumcarbonaat
1/2 theelepel kaneel
1/2 theelepel zout
75 ml zonnebloemolie (of een andere neutraal smakende olie)
1 ei, geklutst
60 gr geraspte wortel
100 gr ananas, in stukjes (als je ananas uit blik gebruikt, laat die dan eerst goed uitlekken)

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed de muffinvorm met papieren vormpjes.

Roer de bloem, de suiker, de bruine suiker, het bakpoeder, het natriumcarbonaat, de kaneel en het zout door elkaar in een grote kom.
Roer er de olie en het ei voorzichtig onder.
Roer daarna ook de wortel en de ananas eronder.
Meng niet te lang, stop meteen met mengen alles goed gemengd is.

Vul de papieren vormpjes voor 2/3.
Bak de cakejes ongeveer 15 à 20 minuten, tot een prikker er proper uitkomt.

8 opmerkingen:

  1. Je hebt een Liebster blog award ontvangen! Neem een kijkje op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Moran! Ik heb je blog nu ook gevonden :-).
      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen
  2. Hi Marian, these look like carrot cupcakes from the States. But we normally top them with cream cheese frosting to make them cupcakes. Without the frosting, we call them "muffin" :) They look great! Have a great week!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Yudith, thank you for your message!
      It's the first time I tried carrots in a cake and I was surprised by the result :-).

      Verwijderen
  3. Mmm, ziet er super uit! Heb je achteraf verklapt dat er worteltjes in zaten?! Dat is bij mij altijd een dilemma als ik iets probeer te "verstoppen" in een gerecht, want de kans bestaat dat ze het geen 2e keer gaan willen eten! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :-)!
      Ja, ik heb het verteld, maar wel pas nadat het grootste deel al opgegeten was en ze herhaadelijk hadden gezegd hoe lekker ze ze vonden ... dan kunnen ze niet meer van gedacht veranderen eens ze weten wat het geheime ingrediënt is natuurlijk :-)!

      Groetjes
      Marian

      Verwijderen
  4. Die had ik wel op mijn verjaardag willen hebben! Zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En gefeliciteerd met je verjaardag Es!

      Groetjes,
      Marian

      Verwijderen